Hoofdredactioneel | Parkeerstand

Hoofdredacteur Luberto van Buiten

De roep om een nieuw normaal klonk in april nog heel luid, maar lijkt nu, tijdens de tweede coronagolf, aardig verstomd. Ondanks de oproep om zoveel mogelijk thuis te werken, neemt het verkeer op de weg toe.

Wat daarbij wel opvalt is dat dit extra verkeer niet tot files leidt: kennelijk blijven we nog wel onder die cruciale grens. Met 20 procent minder vervoersbewegingen zijn de files opgelost, concludeerde econoom Mathijs Bouman dan ook op het Automotive Leasing Event. En: als de files worden opgelost, wordt de auto weer aantrekkelijk. Tex Gunning, de ceo van Leaseplan, verwacht dat de autovloot de komende jaren dan ook gaat groeien, mede dankzij private lease. En doordat automobiliteit door de elektrificering en digitalisering steeds goedkoper wordt.
Ook columnist Martijn Versteegen roept in dit nummer op om uw oude kaartje, waarop ‘wagenparkbeheerder’ staat in plaats van ‘mobiliteitsmanager’, weer uit de onderste la te halen. De auto is terug uit de parkeerstand. Maar dan wél elektrisch en connected, zodat leaserijder en fleetmanager veel beter inzicht krijgen in wanneer het best gereden kan worden. Maar niet met welk vervoermiddel, want de trein of fiets laat de auto nog altijd ver achter zich. Niemand hoeft u uit te leggen dat die files dan vanzelf weer terugkomen. Alle mooie verhalen over het nieuwe normaal, multimodale platforms, carsharing-initiatieven en vergroening ten spijt: het tegengaan van ongebreidelde groei van de autovloot blijft ook in de nabije toekomst veel agenda’s bepalen.

Hoofdredactioneel | Parkeerstand | Fleet&Mobility

Hoofdredactioneel | Parkeerstand

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Hoofdredacteur Luberto van Buiten

Wat daarbij wel opvalt is dat dit extra verkeer niet tot files leidt: kennelijk blijven we nog wel onder die cruciale grens. Met 20 procent minder vervoersbewegingen zijn de files opgelost, concludeerde econoom Mathijs Bouman dan ook op het Automotive Leasing Event. En: als de files worden opgelost, wordt de auto weer aantrekkelijk. Tex Gunning, de ceo van Leaseplan, verwacht dat de autovloot de komende jaren dan ook gaat groeien, mede dankzij private lease. En doordat automobiliteit door de elektrificering en digitalisering steeds goedkoper wordt.
Ook columnist Martijn Versteegen roept in dit nummer op om uw oude kaartje, waarop ‘wagenparkbeheerder’ staat in plaats van ‘mobiliteitsmanager’, weer uit de onderste la te halen. De auto is terug uit de parkeerstand. Maar dan wél elektrisch en connected, zodat leaserijder en fleetmanager veel beter inzicht krijgen in wanneer het best gereden kan worden. Maar niet met welk vervoermiddel, want de trein of fiets laat de auto nog altijd ver achter zich. Niemand hoeft u uit te leggen dat die files dan vanzelf weer terugkomen. Alle mooie verhalen over het nieuwe normaal, multimodale platforms, carsharing-initiatieven en vergroening ten spijt: het tegengaan van ongebreidelde groei van de autovloot blijft ook in de nabije toekomst veel agenda’s bepalen.