Auto en fiscus

Laatste update:

Smeekbrief voor behoud aparte status bedrijfsfiets

De Fietsersbond, RAI Vereniging, Bovag en Natuur & Milieu roepen staatssecretaris Wiebes van Financiën in een brief op de aparte status van de bedrijfsfiets te behouden. De branchepartijen zijn bang dat de fiets niet meer aantrekkelijk blijft voor het woon-werkverkeer.

Vanaf 1 januari 2015 valt de zogenoemde fiets van de zaak in de Werkkostenregeling (wkr), die vanaf die datum verplicht is. In de wkr worden 29 aparte regelingen voor extraatjes voor werknemers gebundeld. Er mag dan nog maar 1,2 procent van de loonsom belastingvrij worden gegeven. De bedrijfsfiets concurreert dan met bijvoorbeeld kerstpakketten, fitnessabonnementen van de zaak en personeelsuitjes.

Vrijstelling voor de leasefiets
Daarnaast vinden de partijen dat de leasefiets te zwaar belast wordt. Het privégebruik van een leasefiets wordt in de ‘Wet op de loonbelasting 1964’ aangemerkt als ‘loon in natura’ en daardoor belast. Dat drukt op het budget van de wkr. Daarnaast is het zo dat de leasefiets vanaf de eerste kilometer privégebruik belast wordt, terwijl voor de auto een vrijstelling tot 500 km per jaar geldt. Zij pleiten voor een vrijstelling.

Lees hier de reacties van experts in Fleet&Mobility 3 (pagina 46, 47) op de stelling ‘De werkkostenregeling betekent het einde van de fiets van de zaak’.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Smeekbrief voor behoud aparte status bedrijfsfiets | Fleet&Mobility

Smeekbrief voor behoud aparte status bedrijfsfiets

Redactie Redactie
• Laatste update:

Vanaf 1 januari 2015 valt de zogenoemde fiets van de zaak in de Werkkostenregeling (wkr), die vanaf die datum verplicht is. In de wkr worden 29 aparte regelingen voor extraatjes voor werknemers gebundeld. Er mag dan nog maar 1,2 procent van de loonsom belastingvrij worden gegeven. De bedrijfsfiets concurreert dan met bijvoorbeeld kerstpakketten, fitnessabonnementen van de zaak en personeelsuitjes.

Vrijstelling voor de leasefiets
Daarnaast vinden de partijen dat de leasefiets te zwaar belast wordt. Het privégebruik van een leasefiets wordt in de ‘Wet op de loonbelasting 1964’ aangemerkt als ‘loon in natura’ en daardoor belast. Dat drukt op het budget van de wkr. Daarnaast is het zo dat de leasefiets vanaf de eerste kilometer privégebruik belast wordt, terwijl voor de auto een vrijstelling tot 500 km per jaar geldt. Zij pleiten voor een vrijstelling.

Lees hier de reacties van experts in Fleet&Mobility 3 (pagina 46, 47) op de stelling ‘De werkkostenregeling betekent het einde van de fiets van de zaak’.