Auto en fiscus

Laatste update:

Amsterdam wil 3 duizend extra laadpunten plaatsen

Verdere stimulering van elektrisch vervoer en de uitbreiding van de milieuzone naar andere typen voortuigen moet de Amsterdamse lucht gezonder maken. Dat is te lezen in de Agenda Duurzaamheid die het Amsterdamse college van B&W heeft gepresenteerd.

Amsterdam wil de koploperspositie op het gebied van elektrisch rijden behouden en streeft naar zoveel mogelijk uitstootvrij verkeer in 2025. Daartoe wordt het aantal oplaadpunten voor elektrische auto’s uitgebreid van duizend naar vierduizend.

Om de uitstoot van roet en stikstofdioxide verder terug te dringen, zal vanaf 1 januari 2017 de bestaande milieuzone voor vrachtwagens ook gaan gelden voor bestelauto’s van vóór 2000. Uiterlijk 1 januari 2018 gaat deze regeling ook gelden voor de oudere taxi’s en touringcars. Alleen taxi’s met minimaal euro 5 diesel en touringcars minimaal euro IV diesel mogen de stad dan nog in.

Snel opschalen
In de uitvoering van de plannen wil het college zich volgens wethouder Duurzaamheid Abdeluheb Choho vooral richten op initiatieven en projecten die snel kunnen worden opgeschaald. “Amsterdam groeit, en dus moeten we ervoor zorgen dat de stad sterker, leefbaarder en gezonder wordt.”

De Agenda Duurzaamheid wordt op 7 januari in de Raadscommissie Duurzaamheid besproken. Op 21 januari volgt behandeling in de gemeenteraad.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Amsterdam wil 3 duizend extra laadpunten plaatsen | Fleet&Mobility

Amsterdam wil 3 duizend extra laadpunten plaatsen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Amsterdam wil de koploperspositie op het gebied van elektrisch rijden behouden en streeft naar zoveel mogelijk uitstootvrij verkeer in 2025. Daartoe wordt het aantal oplaadpunten voor elektrische auto’s uitgebreid van duizend naar vierduizend.

Om de uitstoot van roet en stikstofdioxide verder terug te dringen, zal vanaf 1 januari 2017 de bestaande milieuzone voor vrachtwagens ook gaan gelden voor bestelauto’s van vóór 2000. Uiterlijk 1 januari 2018 gaat deze regeling ook gelden voor de oudere taxi’s en touringcars. Alleen taxi’s met minimaal euro 5 diesel en touringcars minimaal euro IV diesel mogen de stad dan nog in.

Snel opschalen
In de uitvoering van de plannen wil het college zich volgens wethouder Duurzaamheid Abdeluheb Choho vooral richten op initiatieven en projecten die snel kunnen worden opgeschaald. “Amsterdam groeit, en dus moeten we ervoor zorgen dat de stad sterker, leefbaarder en gezonder wordt.”

De Agenda Duurzaamheid wordt op 7 januari in de Raadscommissie Duurzaamheid besproken. Op 21 januari volgt behandeling in de gemeenteraad.