Auto en fiscus

Laatste update:

Vierduizend euro subsidie voor private lease-EV

De subsidieregeling voor EV's moet de aanschaf of private lease van een elektrische auto aantrekkelijk maken voor een grote groep Nederlanders. (Foto: Shutterstock)

De subsidie stopt indien particulieren hun leasecontract binnen vier jaar beëindigen.

Particulieren krijgen vanaf 1 juli een subsidie van vierduizend euro bij de aanschaf van een nieuwe elektrische auto, terwijl een gebruikte EV goed is voor bedrag van tweeduizend euro aan subsidie. De regeling is ook geldig voor private lease, mits het contract is afgesloten bij een erkend bedrijf. Een voorwaarde is wel dat de actieradius minstens 120 kilometer bedraagt en de elektrische auto een aantal jaar bij dezelfde eigenaar blijft.

De voorwaarden voor de subsidieregeling zijn woensdag bekendgemaakt door minister Stientje van Veldhoven (Milieu en Wonen), die vorig jaar een impuls gaf aan de aanleg van slimme laadpalen.

Minister Van Veldhoven wil met de regeling de EV bereikbaar maken voor een grotere groep dan alleen zakelijke rijders. “Er zijn steeds meer verschillende elektrische auto’s te koop en ze worden steeds goedkoper in het gebruik. Maar veel mensen hikken aan tegen de aanschafprijs. Met deze regeling wil ik die drempel lager leggen, zowel voor mensen die een nieuwe auto willen als die gaan voor een occasion. Met name voor die laatste categorie is het ook van belang dat er nu meer zekerheid ontstaat over de kwaliteit van de batterij.”

Regeling

De regeling is opgezet om elektrisch rijden voor particulieren met een middenklassenauto dichterbij te brengen. Daarom komen alleen emissieloze personenauto’s, zowel occasions als nieuw, met een oorspronkelijke cataloguswaarde tussen de 12 duizend en 45 duizend euro en een minimale actieradius van 120 kilometer in aanmerking. Ook moet de auto enkele jaren bij dezelfde eigenaar blijven. Wanneer mensen hun leasecontract binnen vier jaar beëindigen, stopt ook de subsidie. Eigenaren die binnen drie jaar een andere auto kopen, betalen een deel van de subsidie terug.

De subsidie wordt alleen toegekend bij aankoop of lease via een erkend bedrijf. Omdat elektrische auto’s een steeds lagere aanschafprijs hebben, loopt het subsidiebedrag de komende jaren terug voor nieuwe auto’s. Voor occasions blijft het tweeduizend euro. Nederland is naar eigen zeggen vooralsnog het enige land in Europa dat subsidie op de aanschaf of lease van occasion elektrische auto’s invoert. Duitsland verhoogde weliswaar de subisies, maar die gelden alleen voor de aanschaf van nieuwe EV’s.

In het klimaatakkoord, dat in juni vorig jaar werd gesloten, is afgesproken om elektrisch rijden financieel te stimuleren met een budget van zo’n 250 miljoen euro tot eind 2025.

Essentieel

RAI Vereniging-voorzitter Steven van Eijck is blij met de komst van een subsidieregeling voor particulieren voor de aanschaf van een emissieloze auto. Volgens Van Eijck is het overgrote deel van de Nederlandse automobilist particulier. Echter, van alle emissieloze auto’s staat 82 procent zakelijk geregistreerd. “Voor het behalen van de klimaatdoelstellingen is het essentieel dat de particuliere automobilist verleid wordt om emissieloos te rijden.”

Volgens Van Eijck is het lastig te voorspellen hoe de particuliere markt gaat reageren op de subsidie. De RAI Vereniging wil dat het beschikbare budget voor 2021 naar voren wordt gehaald om te voorkomen dat particulieren misgrijpen als de subsidiepot voortijdig leeg is.

De Algemene Rekenkamer kijkt momenteel naar het effect van subsidies voor EV’s.Lees meer over het standpunt van de Algemene Rekenkamer op Automotive Management.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Jeroen Vos
Vierduizend euro subsidie voor private lease-EV | Fleet&Mobility

Vierduizend euro subsidie voor private lease-EV

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
De subsidieregeling voor EV's moet de aanschaf of private lease van een elektrische auto aantrekkelijk maken voor een grote groep Nederlanders. (Foto: Shutterstock)

Particulieren krijgen vanaf 1 juli een subsidie van vierduizend euro bij de aanschaf van een nieuwe elektrische auto, terwijl een gebruikte EV goed is voor bedrag van tweeduizend euro aan subsidie. De regeling is ook geldig voor private lease, mits het contract is afgesloten bij een erkend bedrijf. Een voorwaarde is wel dat de actieradius minstens 120 kilometer bedraagt en de elektrische auto een aantal jaar bij dezelfde eigenaar blijft.

De voorwaarden voor de subsidieregeling zijn woensdag bekendgemaakt door minister Stientje van Veldhoven (Milieu en Wonen), die vorig jaar een impuls gaf aan de aanleg van slimme laadpalen.

Minister Van Veldhoven wil met de regeling de EV bereikbaar maken voor een grotere groep dan alleen zakelijke rijders. “Er zijn steeds meer verschillende elektrische auto’s te koop en ze worden steeds goedkoper in het gebruik. Maar veel mensen hikken aan tegen de aanschafprijs. Met deze regeling wil ik die drempel lager leggen, zowel voor mensen die een nieuwe auto willen als die gaan voor een occasion. Met name voor die laatste categorie is het ook van belang dat er nu meer zekerheid ontstaat over de kwaliteit van de batterij.”

Regeling

De regeling is opgezet om elektrisch rijden voor particulieren met een middenklassenauto dichterbij te brengen. Daarom komen alleen emissieloze personenauto’s, zowel occasions als nieuw, met een oorspronkelijke cataloguswaarde tussen de 12 duizend en 45 duizend euro en een minimale actieradius van 120 kilometer in aanmerking. Ook moet de auto enkele jaren bij dezelfde eigenaar blijven. Wanneer mensen hun leasecontract binnen vier jaar beëindigen, stopt ook de subsidie. Eigenaren die binnen drie jaar een andere auto kopen, betalen een deel van de subsidie terug.

De subsidie wordt alleen toegekend bij aankoop of lease via een erkend bedrijf. Omdat elektrische auto’s een steeds lagere aanschafprijs hebben, loopt het subsidiebedrag de komende jaren terug voor nieuwe auto’s. Voor occasions blijft het tweeduizend euro. Nederland is naar eigen zeggen vooralsnog het enige land in Europa dat subsidie op de aanschaf of lease van occasion elektrische auto’s invoert. Duitsland verhoogde weliswaar de subisies, maar die gelden alleen voor de aanschaf van nieuwe EV’s.

In het klimaatakkoord, dat in juni vorig jaar werd gesloten, is afgesproken om elektrisch rijden financieel te stimuleren met een budget van zo’n 250 miljoen euro tot eind 2025.

Essentieel

RAI Vereniging-voorzitter Steven van Eijck is blij met de komst van een subsidieregeling voor particulieren voor de aanschaf van een emissieloze auto. Volgens Van Eijck is het overgrote deel van de Nederlandse automobilist particulier. Echter, van alle emissieloze auto’s staat 82 procent zakelijk geregistreerd. “Voor het behalen van de klimaatdoelstellingen is het essentieel dat de particuliere automobilist verleid wordt om emissieloos te rijden.”

Volgens Van Eijck is het lastig te voorspellen hoe de particuliere markt gaat reageren op de subsidie. De RAI Vereniging wil dat het beschikbare budget voor 2021 naar voren wordt gehaald om te voorkomen dat particulieren misgrijpen als de subsidiepot voortijdig leeg is.

De Algemene Rekenkamer kijkt momenteel naar het effect van subsidies voor EV’s.Lees meer over het standpunt van de Algemene Rekenkamer op Automotive Management.