Autoregeling

Leasebranchevereniging VNA “zwaar teleurgesteld” over sluiting subsidieloket elektrische auto’s

Het kabinet wil het subsidieloket voor EV's op korte termijn sluiten. (Foto: Shutterstock)

Volgens VNA-voorzitter Renate Hemerik geeft de overheid hiermee precies het verkeerde signaal af en maakt zichzelf onbetrouwbaar.

De VNA zegt zwaar teleurgesteld te zijn dat het kabinet heeft besloten op korte termijn de zogenaamde doorschuifbepaling te schrappen uit de subsidieregeling elektrische personenauto’s voor particulieren, en het loket te sluiten tot 1 januari 2021. De subsidiepot 2020 voor de aankoop of private lease van een nieuwe elektrische auto was al snel na aanvang leeg. Alle nieuwe aanvragen werden voor betaling volgens de regeling doorgeschoven naar 2021. Aan die doorschuifregeling komt een einde, als het aan het kabinet ligt. Dat betekent dat aanvragen die nu worden gedaan, geen voorrang hebben bij de toewijzing in 2021. 

“We hebben al bij de start van de subsidieregeling aangegeven dat het totale subsidiebudget niet toereikend is om de daadwerkelijke transitie naar elektrisch te maken”, aldus Renate Hemerik, voorzitter VNA in een reactie. “Als het kabinet écht schoon vervoer voor iedereen toegankelijk wil maken, dan had ze moeten doorpakken. Het tegendeel gebeurt nu. We hebben voorgesteld slim gebruik te maken van de stevige onderuitputting op de kasuitgave in 2020. Consumenten dreigen met hun aanvraag tussen wal en schip te vallen en de sector heeft flink geld verbrand met investeringen in marketing en processen waar ze dit jaar de resultaten niet van plukken. Zeker in deze onzekere economische periode een onbegrijpelijke keuze. 

Ook de brancheverenigingen RAI Vereniging en Bovag zeggen verbijsterd te zijn over het kabinetsbesluit om het loket voor de aanvraag van een particuliere aankoopsubsidie voor een nieuwe elektrische auto op korte termijn te sluiten. “Met het besluit om alle nieuwe aanvragen vanaf de sluiting van het loket tot 1 januari 2021 te weigeren, toont het kabinet zich onbetrouwbaar door plots de spelregels weer te weigeren.” Bovag en RAI Vereniging roepen de Tweede Kamer op om in te grijpen en de financiële speelruimte voor de subsidie beter te benutten.

Leasebranchevereniging VNA “zwaar teleurgesteld” over sluiting subsidieloket elektrische auto’s | Fleet&Mobility

Leasebranchevereniging VNA “zwaar teleurgesteld” over sluiting subsidieloket elektrische auto’s

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
Het kabinet wil het subsidieloket voor EV's op korte termijn sluiten. (Foto: Shutterstock)

De VNA zegt zwaar teleurgesteld te zijn dat het kabinet heeft besloten op korte termijn de zogenaamde doorschuifbepaling te schrappen uit de subsidieregeling elektrische personenauto’s voor particulieren, en het loket te sluiten tot 1 januari 2021. De subsidiepot 2020 voor de aankoop of private lease van een nieuwe elektrische auto was al snel na aanvang leeg. Alle nieuwe aanvragen werden voor betaling volgens de regeling doorgeschoven naar 2021. Aan die doorschuifregeling komt een einde, als het aan het kabinet ligt. Dat betekent dat aanvragen die nu worden gedaan, geen voorrang hebben bij de toewijzing in 2021. 

“We hebben al bij de start van de subsidieregeling aangegeven dat het totale subsidiebudget niet toereikend is om de daadwerkelijke transitie naar elektrisch te maken”, aldus Renate Hemerik, voorzitter VNA in een reactie. “Als het kabinet écht schoon vervoer voor iedereen toegankelijk wil maken, dan had ze moeten doorpakken. Het tegendeel gebeurt nu. We hebben voorgesteld slim gebruik te maken van de stevige onderuitputting op de kasuitgave in 2020. Consumenten dreigen met hun aanvraag tussen wal en schip te vallen en de sector heeft flink geld verbrand met investeringen in marketing en processen waar ze dit jaar de resultaten niet van plukken. Zeker in deze onzekere economische periode een onbegrijpelijke keuze. 

Ook de brancheverenigingen RAI Vereniging en Bovag zeggen verbijsterd te zijn over het kabinetsbesluit om het loket voor de aanvraag van een particuliere aankoopsubsidie voor een nieuwe elektrische auto op korte termijn te sluiten. “Met het besluit om alle nieuwe aanvragen vanaf de sluiting van het loket tot 1 januari 2021 te weigeren, toont het kabinet zich onbetrouwbaar door plots de spelregels weer te weigeren.” Bovag en RAI Vereniging roepen de Tweede Kamer op om in te grijpen en de financiële speelruimte voor de subsidie beter te benutten.