Leasing en verhuur

Laatste update:

‘Werkgevers laten duizenden euro’s liggen’

Werkgevers laten per jaar duizenden euro’s liggen doordat ze hun medewerkers niet aanspreken op hun tankgedrag. Dat concludeert Leaseplan op basis van een proef onder 50 eigen medewerkers.

De leasemaatschappij analyseerde de tankgegevens van 100 duizend zakelijke rijders en stelde vast dat ondanks de gestegen brandstofprijzen berijders en wagenparkbeheerders hun rij- en tankgedrag nauwelijks aanpassen. Ze zouden dat kunnen doen door zuiniger te rijden, bij goedkopere tankstations te tanken of af te zien van het gebruik van premium brandstoffen.

Halvering
De leasemaatschappij deed onlangs een proefproject waarbij 50 eigen medewerkers financieel werden geprikkeld om hun gedrag aan te passen. Ze kregen tachtig procent van de door henzelf gerealiseerde besparing uitgekeerd. Het aandeel onbemand tanken steeg hierdoor van 27% naar 50%, het aandeel tankbeurten bij dure snelwegstations daalde van ruim 15% naar 6%.

“Op basis van onze berekening blijkt dat een middelgrote onderneming met een vloot van 50 auto’s momenteel op jaarbasis gemakkelijk vijftienduizend euro kan besparen door het tank- en rijgedrag van de individuele leaserijder effectief te beïnvloeden”, aldus Erik Staat, marketing directeur bij LeasePlan. “Bij grotere ondernemingen gaat het om nog veel grotere bedragen.”

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
‘Werkgevers laten duizenden euro’s liggen’ | Fleet&Mobility

‘Werkgevers laten duizenden euro’s liggen’

Redactie Redactie
• Laatste update:

De leasemaatschappij analyseerde de tankgegevens van 100 duizend zakelijke rijders en stelde vast dat ondanks de gestegen brandstofprijzen berijders en wagenparkbeheerders hun rij- en tankgedrag nauwelijks aanpassen. Ze zouden dat kunnen doen door zuiniger te rijden, bij goedkopere tankstations te tanken of af te zien van het gebruik van premium brandstoffen.

Halvering
De leasemaatschappij deed onlangs een proefproject waarbij 50 eigen medewerkers financieel werden geprikkeld om hun gedrag aan te passen. Ze kregen tachtig procent van de door henzelf gerealiseerde besparing uitgekeerd. Het aandeel onbemand tanken steeg hierdoor van 27% naar 50%, het aandeel tankbeurten bij dure snelwegstations daalde van ruim 15% naar 6%.

“Op basis van onze berekening blijkt dat een middelgrote onderneming met een vloot van 50 auto’s momenteel op jaarbasis gemakkelijk vijftienduizend euro kan besparen door het tank- en rijgedrag van de individuele leaserijder effectief te beïnvloeden”, aldus Erik Staat, marketing directeur bij LeasePlan. “Bij grotere ondernemingen gaat het om nog veel grotere bedragen.”