Verhoging EV-bijtelling: gebrek aan alternatieven remt annuleringen
Er is tot nu toe een handvol EV-bestellingen geannuleerd als gevolg van het verhogen van de bijtelling van EV’s van 4 naar 8 procent in 2020. Leaserijders die wél de mogelijkheid hebben om de bestelde EV, die in 2020 wordt geleverd, in te wisselen voor een EV die dit jaar nog kan worden geleverd, kiezen voornamelijk voor een Tesla of e-Golf.
In het onlangs gepresenteerde Klimaatakkoord is voorgesteld om de subsidie van EV’s af te zwakken, wat in de praktijk neerkomt op een verhoging van de bijtelling van 4 procent naar 8, en een verlaging van de ‘bijtellingscap’ – de grens waarboven de reguliere 22 procent moet worden bijgeteld – van 50.000 naar 45.000 euro. Door de aanpassingen gaat de bruto bijtelling van volledig aangeklede C-segmentauto’s als de e-Niro en de Kona, die rond de 45 duizend euro zitten, van 1.800 naar 3.600 euro. Ter vergelijking: dat is ongeveer de bijtelling van een relatief kale B-segmentauto als de Opel Corsa.
Weinig alternatieven
Eerder deze week werd in landelijke media gesuggereerd dat het afromen van de subsidie tot grote aantallen annuleringen heeft geleid, maar daarvan lijkt uit navraag geen sprake. Onder meer bij KPN en energiereus Engie is er vooralsnog sprake van slechts een handvol annuleringen. Het gebrek aan alternatieven remt de annuleringen, stellen betrokkenen. Uiteindelijk is het enige alternatief waar leaserijders naar zoeken één dit jaar leverbare EV. Bij veel bedrijven valt een Tesla echter buiten het leasebudget, terwijl een model als de e-Golf een te beperkte actieradius heeft. Beide modellen behoren wel tot de meest gekozen alternatieven en de meeste betrokkenen verwachten een run op de Tesla Model 3. Begin dit jaar bleek al dat Tesla intern rekening houdt met een verkoopaantal van rond de 20 duizend (in 2019).
Tegelijkertijd zijn er ook mensen die indien mogelijk vervroegd willen overstappen naar een EV
Bij bouwconcern TBI staan er 70 elektrische auto’s in bestelling. “Wij hebben tot nu toe van vijf mensen een reactie gehad. Maar als we ze voorrekenen wat het verschil is, dan nemen ze de verhoging voor kennisgeving aan. Een brandstofauto is nog altijd duurder”, zegt Paul Hijstek, die bij het bedrijf verantwoordelijk is voor het wagenpark. “Wat dat betreft valt het dus best mee. Wanneer het verschil in bijtelling nog kleiner wordt, krijgt dit zeker effect en neemt de populariteit van elektrische auto’s naar mijn verwachting aanzienlijk af.” In 2021 worden sommige elektrische modellen in de bijtelling al duurder dan vergelijkbare conventionele modellen. “Wij hebben tot op heden nog geen annuleringen ontvangen”, zegt Jack van Rooy, fleetmanager bij KPN. “Omdat er niet echt goedkopere alternatieven zijn denk ik dat berijders deze verhoging gaan accepteren”, denkt hij. Hoeveel EV’s het bedrijf in bestelling heeft wil het niet communiceren,
Geen annuleringen
Bij de importeurs hebben ze vooralsnog weinig gemerkt van geannuleerde bestellingen. “Wel krijgen we veel vragen of de Niro EV’s, die in de planning staan om in 2020 geleverd te gaan worden, alsnog dit jaar geleverd kunnen gaan worden. Maar dat is volstrekt uitgesloten”, zegt Léan Verstoep, managing director Kia Motors Nederland. Vragen komen volgens hem vooral bij de dealers van het merk terecht. “Zij weten precies wat zij moeten doen als een klant met een dergelijke vraag zich meldt. Wellicht zal een enkeling een alternatief overwegen, maar ik verwacht niet dat het om grote aantallen zal gaan, gezien het prijsverschil of een beduidend mindere actieradius van andere EV’s.”
Ook bij Pon zijn er nog geen annuleringen binnen voor de sinds kort te bestellen Volkswagen ID.3, de eerste EV van het merk gebouwd op het MEB-platform. “Sterker nog, wij zien de belangstelling voor de e-Golf, die leverbaar is, juist toenemen”, zegt woordvoerder Ard van den Eijnde.
Zowel de fleetowners als importeurs kijken er niet van op als er dit jaar weer een eindejaarssprint komt, zoals eerder het geval was met de Outlander plug-in, Peugeot 308 en Jaguar i-Pace. Dit jaar zou de Tesla Model 3 daar het meest van kunnen profiteren.
Veel vragen
Bij leasemaatschappij ALD Automotive zijn er ook nog geen annuleringen van EV’s binnen. “Maar het onderwerp leeft duidelijk bij onze klanten”, zegt Lonneke van der Horst, marketingdirecteur bij ALD. “We krijgen veel vragen over de leverdata, maar ook of er kosteloos geannuleerd kan worden indien er levering is in 2020. Tegelijkertijd zijn er ook mensen die vervroegd willen overstappen naar een EV, voor zover dat mogelijk is. Wij zijn hierover in gesprek met importeurs en dealers.”