Fleetmanager en projectmanager ICT Mike van Gemund, Royal HaskoningDHV
Leasing en verhuur

Laatste update:

Interview | Van Gemund (fleetmanager RoyalHaskoningDHV): “Elke EV is meegenomen”

Mike van Gemund (Foto's: Cindy Bakker)

Het Amersfoortse advies- en ingenieursbureau Royal HaskoningDHV houdt zich onder meer bezig met mobiliteit en de energietransitie. Met de snelle elektrificatie van het wagenpark voegt het bedrijf de daad bij het woord.

Bij de afdeling Workplace Solutions (WPS) van Royal HaskoningDHV zitten alle facilitaire diensten die het bedrijf zijn werknemers aanbiedt onder één dak, “of het nu gaat om een werkplek, software of een auto”, zegt Mike van Gemund. Hij zwaait bij de afdeling onder meer de scepter over het wagenparkbeheer. “Van de 3.000 mensen die in Nederland werken, komen er 650 in aanmerking voor een mobiliteitsvoorziening”, vertelt hij. “Van die groep maken ruim 600 mensen gebruik van een leaseauto, de rest heeft een mobiliteitsvergoeding.” Die leaseauto’s zijn steeds vaker elektrische auto’s. Sterker: in 2021 moet het hele wagenpark elektrisch zijn, uitgezonderd de bedrijfswagens op grijs kenteken waar nog geen geschikte alternatieven voor zijn. “We liggen op schema”, zegt Van Gemund. “Momenteel zitten we op 50 procent EV’s en qua bestellingen van dit moment gaan we al snel richting 60 procent.”

Auto’s van de zaak gaan verdwijnen – het bezit van auto’s wordt heel anders ingericht.

Acceptatie

De eerste elektrische auto’s kwamen in 2016, op instigatie van ceo Erik Oostwegel. Dit was een pilot met 26 EV’s. Van Gemund: “Die pilot bewees dat de auto’s geschikt bleken voor ons bedrijf. En wat essentieel was: het topmanagement stond er vierkant achter. Die mensen stapten óók in de BMW’s i3 waarmee we de pilot deden – niet alleen gedurende de pilot, maar ook in de jaren daarna. Dat zorgde voor een enorme acceptatie van EV’s binnen het bedrijf; dat is echt heel belangrijk ge-weest.” Wat ook hielp is dat Royal HaskoningDHV nu eenmaal actief is in sectoren waar de energietransitie een niet te missen item is. Na het succes van de pilot werd in 2017 het mobiliteitsbeleid aangepast. Van Gemund: “Bij ons is de leaseauto geen benefit, maar een middel om zakelijke mobiliteit te regelen – we zijn er zo zuinig mogelijk mee. Fossiele auto’s gaan er allemaal uit; als iemand toe is aan een nieuwe auto, moet dat een EV zijn. Ook kan iemand besluiten om voortijdig afscheid te nemen van zijn brandstofauto. De auto’s die worden ingeleverd, komen in een pool terecht. Dat is als het ware een flexibele schil waarmee we kunnen voldoen de vraag naar auto’s met een grotere actieradius als het bereik van een EV te klein is. En voor die enkeling die gewoon nog niet op een EV wil overstappen.”

Niet duurder

Royal HaskoningDHV werkt naar tevredenheid samen met drie grote leasemaatschappijen; het operationele werk wordt uitbesteed aan Fleetkennis in Houten. Een hard merkenbeleid is er niet, want “elke EV is mooi meegenomen”, zegt Van Gemund. “We stellen eisen aan de minimale range, de veiligheid en het comfort. En natuurlijk zijn er ook budgetgrenzen. Dat gaat gewoonlijk goed, want de beschikbaarheid van betaalbare EV’s neemt toe – al zijn de catalogusprijzen vaak hoger – maar de energie- en onderhoudskosten van zulke auto’s zijn natuurlijk veel lager.”

Royal HaskoningDHV in cijfers

Royal HaskoningDHV is een internationaal opererend ingenieurs- en adviesbureau. Het bedrijf heeft momenteel in totaal circa 6.000 werknemers, die werken vanuit 75 vestigingen in meer dan 30 landen. Het bedrijf is actief in projecten in ruim 140 landen. In Nederland zijn 3.000 mensen werkzaam. Het bedrijf levert zijn diensten in de sectoren luchtvaart, gebouwen, energie, industrie, infrastructuur, maritiem, mijnbouw, transport, landschaps- en stedelijke ontwikkeling en watermanagement. Het wereldwijde hoofdkwartier staat in Amersfoort. De jaaromzet bedroeg in 2018 598,5 miljoen euro, het netto resultaat kwam dat jaar uit op 12,7 miljoen euro. Tussen 2016 en 2019 verlaagde Royal HaskoningDHV wereldwijd de CO2-voetafdruk per werknemer met 27,9 procent; de CO2-voetafdruk van zakelijke reizen per leaseauto voor het bedrijf in Nederland daalde in die periode met 40 procent, bij een gelijk blijvende omvang van de leasevloot.

Royal HaskoningDHV faciliteert ook het opladen bij de werknemers thuis. Bij het hoofdkantoor in Amersfoort zijn 35 sockets beschikbaar, zoals Van Gemund het noemt (een laadpunt heeft immers meestal twee sockets om een auto op aan te sluiten), bij de andere kantoren in Nederland beschikt het bedrijf over nog eens 75 sockets. “Over laden bij een snellader langs de snelweg doen we niet moeilijk. We promoten dat onze mensen zo weinig mogelijk autorijden en als dat wel nodig is, dan zo duurzaam mogelijk. Iedereen kan een NS Businesscard krijgen, we faciliteren flex- en thuiswerken.” Laadpaalfiles zijn bij Royal HaskoningDHV geen zeldzaam verschijnsel meer. En de beschikbaarheid van voldoende ‘groene’ parkeerplekken (voorzien van Hollandse windenergie, geleverd door Eneco) is een doorlopende balanceeract. “We hebben smart charging geïntroduceerd (het beschikbare vermogen dynamisch verdelen over meer laadpunten, red.); dat helpt, maar als alle sockets bezet zijn, duurt het opladen wel langer.”

En dus wordt er continu geïnnoveerd om laadstress zo veel mogelijk te voorkomen. “Een quick and dirty-oplossing zijn de Whatsappgroepen”, vertelt Van Gemund. “Mensen die op hetzelfde kantoor werken kunnen in zo’n groep aangeven dat ze een laadplek nodig hebben en anderen die op zo’n plek staan en een volle auto hebben kunnen die beschikbaar stellen. Dan zie je rond de lunch een grote laadwisseldans ontstaan. Het werkt prima.” Ook richt Van Gemund bij elke twee laadplekken vier groene parkeerplaatsen in. “We gebruiken daar WeCharge van Eneco. Dat systeem zorgt ervoor dat de laadpaal de stekker die in de auto zit automatisch loslaat als de accu’s vol zijn; een ander kan die stekker dan aan de spiegel van de betreffende auto hangen en zijn eigen stekker inpluggen.”

Deelauto’s

mike gemund 2Royal HaskoningDHV houdt in de nabije toekomst vast aan de leaseauto als belangrijke facilitator van zakelijke mobiliteit. Maar dat wil niet zeggen dat Mike van Gemund de ogen sluit voor andere mogelijkheden. “Elektrische deelauto’s kunnen een zeer nuttige toevoeging worden – zeker als er auto’s met een groter bereik beschikbaar komen. We doen onder meer bij onze vestiging in Groningen ervaring op met autodelen, in samenwerking met Athlon Car2Use. In Utrecht zijn we lid van het We drive Solar-project. We werken al 15 jaar samen met autoverhuurder Europcar; hen hebben we in 2017 uitgedaagd om al hun huurauto’s elektrisch te maken. Ze hebben sindsdien EV’s in hun vloot opgenomen, en die staan allemaal bij onze kantoren – want wij zijn momenteel de enige gebruikers. Het liefst willen we dat álle huurauto’s die we gebruiken elektrisch zijn, maar ook hier is de actieradius nog steeds een probleem.”

Alternatieven voor EV’s overweegt Van Gemund niet. “LPG, CNG, waterstof: ze zijn voor ons op korte termijn gewoon niet interessant; ik geloof sowieso niet dat waterstof voor personenauto’s een echt alternatief kan worden voor EV’s, zeker als die rijden op volledig groen opgewekte energie.”

Omdenken

Van Gemund kijkt tevreden terug op de afgelopen jaren. Zelfs als dat betekent dat hij zichzelf zo langzamerhand overbodig heeft gemaakt. “Ik denk dat de fleetmanager zoals we die kennen gaat verdwijnen. Auto’s van de zaak gaan ook verdwijnen in de toekomst – het bezit van auto’s wordt heel anders ingericht. Bovendien: als de autonome auto er is, rijden mensen sowieso niet zelf. Dat vraagt ook om omdenken, lijkt me.” Maar tot die tijd is er nog genoeg te doen. “We zouden nu vooral nog beter kunnen zijn in het delen van onze leaseauto’s door collega’s onderling”, zegt Van Gemund. “Daar experimenteren we mee bij onze unit Transport & Environment.” En er is nog de kwestie van het overheidsbeleid. “Je blijft als EV-rijder spekkoper als je kijkt naar het bijtellingstarief, ook al is dat hoger geworden. Maar ik vind wel dat de overheid te snel gaat met het opschroeven van de bijtellingspercentages. Dat is voor ons niet zo spannend, want wij bieden de keuze voor auto’s op fossiele brandstof niet meer. Maar het kan de transitie bij andere bedrijven afremmen. Ik vind ook dat de overheid ervoor moet zorgen dat EV’s als occasion in Nederland blijven en niet meteen na afloop van het contract worden geëxporteerd.”

Autoliefhebber

De werknemers van Royal HaskoningDHV hebben de elektrische leaseauto stevig in hun hart gesloten – zelfs al hebben ze weinig keus. Van de weerstand die vaak onder werknemers heerst over van bovenaf opgelegd beleid is amper sprake. Van Gemund: “We hebben enkele enquêtes gehouden en die wijzen uit dat de overstap naar een EV voor veel mensen echt wel aanpassing vergt; het vereist een andere instelling, meer plannen en regelen. Dat kan ik niet ontkennen. Maar wat ook duidelijk is, is dat de meeste mensen tevreden zijn nu ze eenmaal zijn overgestapt.” Hij kan het weten. “Ik ben een groot autoliefhebber, ik hou van een mooie zes- of achtcilinder. Maar ik ben in 2019 overgestapt op een EV en heb geen moment spijt gehad. Ik heb het omarmd; je gaat er rustiger van rijden en als je eenmaal over de eerste actieradiusstress heen bent, mis je je fossiele auto gewoon niet meer. En het voelt ook goed om CO2-neutraal te rijden. Als ik nu weleens in de benzineauto van mijn vrouw rijd, denk ik: o ja, zo was het vroeger.”

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Diederik
Interview | Van Gemund (fleetmanager RoyalHaskoningDHV): “Elke EV is meegenomen” | Fleet&Mobility
Fleetmanager en projectmanager ICT Mike van Gemund, Royal HaskoningDHV

Interview | Van Gemund (fleetmanager RoyalHaskoningDHV): “Elke EV is meegenomen”

Diederik Diederik
• Laatste update:
Mike van Gemund (Foto's: Cindy Bakker)

Bij de afdeling Workplace Solutions (WPS) van Royal HaskoningDHV zitten alle facilitaire diensten die het bedrijf zijn werknemers aanbiedt onder één dak, “of het nu gaat om een werkplek, software of een auto”, zegt Mike van Gemund. Hij zwaait bij de afdeling onder meer de scepter over het wagenparkbeheer. “Van de 3.000 mensen die in Nederland werken, komen er 650 in aanmerking voor een mobiliteitsvoorziening”, vertelt hij. “Van die groep maken ruim 600 mensen gebruik van een leaseauto, de rest heeft een mobiliteitsvergoeding.” Die leaseauto’s zijn steeds vaker elektrische auto’s. Sterker: in 2021 moet het hele wagenpark elektrisch zijn, uitgezonderd de bedrijfswagens op grijs kenteken waar nog geen geschikte alternatieven voor zijn. “We liggen op schema”, zegt Van Gemund. “Momenteel zitten we op 50 procent EV’s en qua bestellingen van dit moment gaan we al snel richting 60 procent.”

Auto’s van de zaak gaan verdwijnen – het bezit van auto’s wordt heel anders ingericht.

Acceptatie

De eerste elektrische auto’s kwamen in 2016, op instigatie van ceo Erik Oostwegel. Dit was een pilot met 26 EV’s. Van Gemund: “Die pilot bewees dat de auto’s geschikt bleken voor ons bedrijf. En wat essentieel was: het topmanagement stond er vierkant achter. Die mensen stapten óók in de BMW’s i3 waarmee we de pilot deden – niet alleen gedurende de pilot, maar ook in de jaren daarna. Dat zorgde voor een enorme acceptatie van EV’s binnen het bedrijf; dat is echt heel belangrijk ge-weest.” Wat ook hielp is dat Royal HaskoningDHV nu eenmaal actief is in sectoren waar de energietransitie een niet te missen item is. Na het succes van de pilot werd in 2017 het mobiliteitsbeleid aangepast. Van Gemund: “Bij ons is de leaseauto geen benefit, maar een middel om zakelijke mobiliteit te regelen – we zijn er zo zuinig mogelijk mee. Fossiele auto’s gaan er allemaal uit; als iemand toe is aan een nieuwe auto, moet dat een EV zijn. Ook kan iemand besluiten om voortijdig afscheid te nemen van zijn brandstofauto. De auto’s die worden ingeleverd, komen in een pool terecht. Dat is als het ware een flexibele schil waarmee we kunnen voldoen de vraag naar auto’s met een grotere actieradius als het bereik van een EV te klein is. En voor die enkeling die gewoon nog niet op een EV wil overstappen.”

Niet duurder

Royal HaskoningDHV werkt naar tevredenheid samen met drie grote leasemaatschappijen; het operationele werk wordt uitbesteed aan Fleetkennis in Houten. Een hard merkenbeleid is er niet, want “elke EV is mooi meegenomen”, zegt Van Gemund. “We stellen eisen aan de minimale range, de veiligheid en het comfort. En natuurlijk zijn er ook budgetgrenzen. Dat gaat gewoonlijk goed, want de beschikbaarheid van betaalbare EV’s neemt toe – al zijn de catalogusprijzen vaak hoger – maar de energie- en onderhoudskosten van zulke auto’s zijn natuurlijk veel lager.”

Royal HaskoningDHV in cijfers

Royal HaskoningDHV is een internationaal opererend ingenieurs- en adviesbureau. Het bedrijf heeft momenteel in totaal circa 6.000 werknemers, die werken vanuit 75 vestigingen in meer dan 30 landen. Het bedrijf is actief in projecten in ruim 140 landen. In Nederland zijn 3.000 mensen werkzaam. Het bedrijf levert zijn diensten in de sectoren luchtvaart, gebouwen, energie, industrie, infrastructuur, maritiem, mijnbouw, transport, landschaps- en stedelijke ontwikkeling en watermanagement. Het wereldwijde hoofdkwartier staat in Amersfoort. De jaaromzet bedroeg in 2018 598,5 miljoen euro, het netto resultaat kwam dat jaar uit op 12,7 miljoen euro. Tussen 2016 en 2019 verlaagde Royal HaskoningDHV wereldwijd de CO2-voetafdruk per werknemer met 27,9 procent; de CO2-voetafdruk van zakelijke reizen per leaseauto voor het bedrijf in Nederland daalde in die periode met 40 procent, bij een gelijk blijvende omvang van de leasevloot.

Royal HaskoningDHV faciliteert ook het opladen bij de werknemers thuis. Bij het hoofdkantoor in Amersfoort zijn 35 sockets beschikbaar, zoals Van Gemund het noemt (een laadpunt heeft immers meestal twee sockets om een auto op aan te sluiten), bij de andere kantoren in Nederland beschikt het bedrijf over nog eens 75 sockets. “Over laden bij een snellader langs de snelweg doen we niet moeilijk. We promoten dat onze mensen zo weinig mogelijk autorijden en als dat wel nodig is, dan zo duurzaam mogelijk. Iedereen kan een NS Businesscard krijgen, we faciliteren flex- en thuiswerken.” Laadpaalfiles zijn bij Royal HaskoningDHV geen zeldzaam verschijnsel meer. En de beschikbaarheid van voldoende ‘groene’ parkeerplekken (voorzien van Hollandse windenergie, geleverd door Eneco) is een doorlopende balanceeract. “We hebben smart charging geïntroduceerd (het beschikbare vermogen dynamisch verdelen over meer laadpunten, red.); dat helpt, maar als alle sockets bezet zijn, duurt het opladen wel langer.”

En dus wordt er continu geïnnoveerd om laadstress zo veel mogelijk te voorkomen. “Een quick and dirty-oplossing zijn de Whatsappgroepen”, vertelt Van Gemund. “Mensen die op hetzelfde kantoor werken kunnen in zo’n groep aangeven dat ze een laadplek nodig hebben en anderen die op zo’n plek staan en een volle auto hebben kunnen die beschikbaar stellen. Dan zie je rond de lunch een grote laadwisseldans ontstaan. Het werkt prima.” Ook richt Van Gemund bij elke twee laadplekken vier groene parkeerplaatsen in. “We gebruiken daar WeCharge van Eneco. Dat systeem zorgt ervoor dat de laadpaal de stekker die in de auto zit automatisch loslaat als de accu’s vol zijn; een ander kan die stekker dan aan de spiegel van de betreffende auto hangen en zijn eigen stekker inpluggen.”

Deelauto’s

mike gemund 2Royal HaskoningDHV houdt in de nabije toekomst vast aan de leaseauto als belangrijke facilitator van zakelijke mobiliteit. Maar dat wil niet zeggen dat Mike van Gemund de ogen sluit voor andere mogelijkheden. “Elektrische deelauto’s kunnen een zeer nuttige toevoeging worden – zeker als er auto’s met een groter bereik beschikbaar komen. We doen onder meer bij onze vestiging in Groningen ervaring op met autodelen, in samenwerking met Athlon Car2Use. In Utrecht zijn we lid van het We drive Solar-project. We werken al 15 jaar samen met autoverhuurder Europcar; hen hebben we in 2017 uitgedaagd om al hun huurauto’s elektrisch te maken. Ze hebben sindsdien EV’s in hun vloot opgenomen, en die staan allemaal bij onze kantoren – want wij zijn momenteel de enige gebruikers. Het liefst willen we dat álle huurauto’s die we gebruiken elektrisch zijn, maar ook hier is de actieradius nog steeds een probleem.”

Alternatieven voor EV’s overweegt Van Gemund niet. “LPG, CNG, waterstof: ze zijn voor ons op korte termijn gewoon niet interessant; ik geloof sowieso niet dat waterstof voor personenauto’s een echt alternatief kan worden voor EV’s, zeker als die rijden op volledig groen opgewekte energie.”

Omdenken

Van Gemund kijkt tevreden terug op de afgelopen jaren. Zelfs als dat betekent dat hij zichzelf zo langzamerhand overbodig heeft gemaakt. “Ik denk dat de fleetmanager zoals we die kennen gaat verdwijnen. Auto’s van de zaak gaan ook verdwijnen in de toekomst – het bezit van auto’s wordt heel anders ingericht. Bovendien: als de autonome auto er is, rijden mensen sowieso niet zelf. Dat vraagt ook om omdenken, lijkt me.” Maar tot die tijd is er nog genoeg te doen. “We zouden nu vooral nog beter kunnen zijn in het delen van onze leaseauto’s door collega’s onderling”, zegt Van Gemund. “Daar experimenteren we mee bij onze unit Transport & Environment.” En er is nog de kwestie van het overheidsbeleid. “Je blijft als EV-rijder spekkoper als je kijkt naar het bijtellingstarief, ook al is dat hoger geworden. Maar ik vind wel dat de overheid te snel gaat met het opschroeven van de bijtellingspercentages. Dat is voor ons niet zo spannend, want wij bieden de keuze voor auto’s op fossiele brandstof niet meer. Maar het kan de transitie bij andere bedrijven afremmen. Ik vind ook dat de overheid ervoor moet zorgen dat EV’s als occasion in Nederland blijven en niet meteen na afloop van het contract worden geëxporteerd.”

Autoliefhebber

De werknemers van Royal HaskoningDHV hebben de elektrische leaseauto stevig in hun hart gesloten – zelfs al hebben ze weinig keus. Van de weerstand die vaak onder werknemers heerst over van bovenaf opgelegd beleid is amper sprake. Van Gemund: “We hebben enkele enquêtes gehouden en die wijzen uit dat de overstap naar een EV voor veel mensen echt wel aanpassing vergt; het vereist een andere instelling, meer plannen en regelen. Dat kan ik niet ontkennen. Maar wat ook duidelijk is, is dat de meeste mensen tevreden zijn nu ze eenmaal zijn overgestapt.” Hij kan het weten. “Ik ben een groot autoliefhebber, ik hou van een mooie zes- of achtcilinder. Maar ik ben in 2019 overgestapt op een EV en heb geen moment spijt gehad. Ik heb het omarmd; je gaat er rustiger van rijden en als je eenmaal over de eerste actieradiusstress heen bent, mis je je fossiele auto gewoon niet meer. En het voelt ook goed om CO2-neutraal te rijden. Als ik nu weleens in de benzineauto van mijn vrouw rijd, denk ik: o ja, zo was het vroeger.”