Overig

Laatste update:

Multilease lanceert rijstijlcompetitie GT Challenge

Multilease heeft de app Green Target Challenge (GT Challenge) gelanceerd. Deze rijstijlcompetitie heeft tot doel de CO2-uitstoot van gebruikers te reduceren en kosten te besparen. De app is sinds vorige week gratis te downloaden voor Apple- en Android-smartphones. Multilease verwacht tegen het einde van het jaar zeker 25 duizend gebruikers te hebben. 

Automobilisten gaan in de GT Challenge met elkaar de strijd aan om zo zuinig mogelijk te rijden. Door gamification denkt commercieel directeur van Multilease, Marc Oudshoorn, de gebruikers te kunnen blijven boeien. “Door er een battle van te maken blijven mensen geïnteresseerd.” De strijd kan één-op-één gestreden worden, maar er kunnen ook competities opgezet worden tussen bijvoorbeeld collega’s en vrienden.

Het is niet de eerste app die gebruikers wil helpen aan een zuinige rijstijl. Fueless, Whoosz en de Smartdrive-app zijn hier voorbeelden van. “Het vertrekpunt is bij iedere app hetzelfde: kosten besparen”, legt Oudshoorn uit. “Maar het zijn allemaal platte apps die over het algemeen alleen de rijstijl meten en tips geven. Wij hebben er daarnaast een competitie van gemaakt en maken interactie met social media mogelijk.”

App als ritregistratiesysteem
Fleetmanagers kunnen de app bij berijders aanbevelen of verplichten. “Het kan immers ook gebruikt worden als ritregistratiesysteem als je geen bijtelling betaalt. Je weet precies hoeveel kilometer je aflegt.” Multilease is daarom ook met de Belastingdienst in gesprek om er een goedgekeurd ritregistratiesysteem van te maken. “Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat de schadelast met gemiddeld 22 procent afneemt na een training in Het Nieuwe Rijden. Dat scheelt in de schade-, ROB- en operationskosten.”

De score is afhankelijk van de fabrieksnormen, het gemiddelde verbruik, de loyaliteit (hoe vaak de app wordt gebruikt) en of er stads- of snelwegritten worden gemaakt. “We willen zuinig rijden stimuleren, en niet andersom vervuilend rijden bestraffen.” Niet alleen zakelijk rijders kunnen gebruik maken van de app, ook particulieren. “Iedereen met een kenteken kan meedoen”, legt Oudshoorn uit. “De app is gekoppeld aan het RDW-register.” Volgens Oudshoorn werkt het heel simpel. “Aan het begin van het spel voer je het kenteken in. Je checkt de kilometerstand en door de koppeling met het RDW weet de app al hoe zuinig de betreffende auto volgens de fabriek rijdt. Ook het praktijkgemiddelde van een auto is bekend in de database van de app.”
Er is ook rekening gehouden met gebruikers van deel- en poolauto’s of vervangend vervoer. “Er kunnen meerdere kentekens gebruikt worden en meerdere berijders kunnen hetzelfde kenteken gebruiken.”

Dashboard voor fleetmanagers
Anderhalf jaar lang is er gebouwd aan de app en Multilease is al bezig met de doorontwikkeling ervan. Er staan nog wat opties op de wensenlijst. “Er is een dashboard voor fleetmanagers in de maak, zodat zij de scores van hun berijders kunnen managen.” Het dashboard van de app wordt nu nog gefaciliteerd door partner Prodrive, maar Multilease wil naar een dynamisch dashboard. “Daarnaast wordt er steeds vaker gewerkt met een brandstofbudget in plaats van een brandstofvoorschot, dat willen we kunnen koppelen aan de app. Maar een wens is ook om een zoekmachine te koppelen, zodat je bijvoorbeeld het goedkoopste tankstation in de buurt kunt zoeken.”

Naast de te behalen besparingen, streeft Multilease ernaar hoger op de CO2-ladder te komen. “We staan al op trede 3 (5 is het hoogst haalbare, red) en hoe duurzamer je bent, hoe meer gunningsvoordeel je krijgt bij tenders”, legt Oudshoorn uit. “In de leasebranche is het bijna niet meer mogelijk je te onderscheiden op prijs. Wij hebben dus gezocht naar andere mogelijkheden om ons te onderscheiden, deze app is daar een resultaat van.”

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Multilease lanceert rijstijlcompetitie GT Challenge | Fleet&Mobility

Multilease lanceert rijstijlcompetitie GT Challenge

Redactie Redactie
• Laatste update:

Automobilisten gaan in de GT Challenge met elkaar de strijd aan om zo zuinig mogelijk te rijden. Door gamification denkt commercieel directeur van Multilease, Marc Oudshoorn, de gebruikers te kunnen blijven boeien. “Door er een battle van te maken blijven mensen geïnteresseerd.” De strijd kan één-op-één gestreden worden, maar er kunnen ook competities opgezet worden tussen bijvoorbeeld collega’s en vrienden.

Het is niet de eerste app die gebruikers wil helpen aan een zuinige rijstijl. Fueless, Whoosz en de Smartdrive-app zijn hier voorbeelden van. “Het vertrekpunt is bij iedere app hetzelfde: kosten besparen”, legt Oudshoorn uit. “Maar het zijn allemaal platte apps die over het algemeen alleen de rijstijl meten en tips geven. Wij hebben er daarnaast een competitie van gemaakt en maken interactie met social media mogelijk.”

App als ritregistratiesysteem
Fleetmanagers kunnen de app bij berijders aanbevelen of verplichten. “Het kan immers ook gebruikt worden als ritregistratiesysteem als je geen bijtelling betaalt. Je weet precies hoeveel kilometer je aflegt.” Multilease is daarom ook met de Belastingdienst in gesprek om er een goedgekeurd ritregistratiesysteem van te maken. “Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat de schadelast met gemiddeld 22 procent afneemt na een training in Het Nieuwe Rijden. Dat scheelt in de schade-, ROB- en operationskosten.”

De score is afhankelijk van de fabrieksnormen, het gemiddelde verbruik, de loyaliteit (hoe vaak de app wordt gebruikt) en of er stads- of snelwegritten worden gemaakt. “We willen zuinig rijden stimuleren, en niet andersom vervuilend rijden bestraffen.” Niet alleen zakelijk rijders kunnen gebruik maken van de app, ook particulieren. “Iedereen met een kenteken kan meedoen”, legt Oudshoorn uit. “De app is gekoppeld aan het RDW-register.” Volgens Oudshoorn werkt het heel simpel. “Aan het begin van het spel voer je het kenteken in. Je checkt de kilometerstand en door de koppeling met het RDW weet de app al hoe zuinig de betreffende auto volgens de fabriek rijdt. Ook het praktijkgemiddelde van een auto is bekend in de database van de app.”
Er is ook rekening gehouden met gebruikers van deel- en poolauto’s of vervangend vervoer. “Er kunnen meerdere kentekens gebruikt worden en meerdere berijders kunnen hetzelfde kenteken gebruiken.”

Dashboard voor fleetmanagers
Anderhalf jaar lang is er gebouwd aan de app en Multilease is al bezig met de doorontwikkeling ervan. Er staan nog wat opties op de wensenlijst. “Er is een dashboard voor fleetmanagers in de maak, zodat zij de scores van hun berijders kunnen managen.” Het dashboard van de app wordt nu nog gefaciliteerd door partner Prodrive, maar Multilease wil naar een dynamisch dashboard. “Daarnaast wordt er steeds vaker gewerkt met een brandstofbudget in plaats van een brandstofvoorschot, dat willen we kunnen koppelen aan de app. Maar een wens is ook om een zoekmachine te koppelen, zodat je bijvoorbeeld het goedkoopste tankstation in de buurt kunt zoeken.”

Naast de te behalen besparingen, streeft Multilease ernaar hoger op de CO2-ladder te komen. “We staan al op trede 3 (5 is het hoogst haalbare, red) en hoe duurzamer je bent, hoe meer gunningsvoordeel je krijgt bij tenders”, legt Oudshoorn uit. “In de leasebranche is het bijna niet meer mogelijk je te onderscheiden op prijs. Wij hebben dus gezocht naar andere mogelijkheden om ons te onderscheiden, deze app is daar een resultaat van.”