Overig

Laatste update:

Omzet EV-sector groeit naar 1,3 miljard euro

Een van de nieuwe Fastned-stations in Duitsland (foto: Fastned)

Voor personenvervoer wordt een laadbehoefte voorzien van 1,7 miljoen (semi)publieke en private laadpunten in 2030.

De omzet van de EV-sector is in 2018 met 44 procent gestegen tot 1,3 miljard euro. Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Vandaag heeft de RVO het rapport ’Verzilvering verdienpotentieel elektrisch vervoer 2017-2018’ gepubliceerd. Het aantal banen in de sector, uitgedrukt in FTE, steeg van 3.360 naar 4.290. 

RVO kijkt naar alle EV-gerelateerde diensten, variërend van het aanleggen van laadinfrastructuur tot financiële (lease) diensten en services. Ook de productie van EV’s (voornamelijk elektrische bussen) en EV-componenten is meegenomen. Opgeteld zorgt dat voor een omzet van 1,3 miljard euro, waarvan de toegevoegde waarde (omzet-inkoopprijs) 420 miljoen euro bedraagt (2017: 300 miljoen).

Laadpunten

Nederland is een van de Europese koplopers als het gaat om publieke laadinfrastructuur. Volgens RVO waren er eind 2018  ruim 46 duizend publieke en semipublieke laadpunten. Het aantal private laadpalen zou rond de 100 duizend liggen. Volgens RVO hebben Nederlandse ondernemingen hierdoor een koploperspositie weten op te bouwen, ook internationaal.  De totale omzet in de sector kwam vorig jaar uit 210 miljoen euro, een groei van vijftig procent ten opzichte van 2016. De RVO merkt op dat de grote energiereuzen inmiddels posities innemen. Zo kocht Shell New Motion en nam Engie EV-Box over.

Lees het hele rapport in de Automotive Kennisbank.

Grote kansen

RVO verwacht dat deze markt snel blijft groeien. Voor personenvervoer wordt een laadbehoefte voorzien van 1,7 miljoen (semi)publieke en private laadpunten in 2030, schrijft RVO. Dit betekent dat tot 2030 per maand gemiddeld circa 14 duizend laadpunten gerealiseerd moeten worden om aan de vraag te kunnen voldoen. “Deze aantallen bieden enorme economische kansen voor binnen- en buitenlandse partijen actief in de maakindustrie, installatieservices en software voor energiemanagement”, schrijven de onderzoekers.

Ook in andere sectoren zijn er kansen. “Bijvoorbeeld op het gebied van recycling van batterijen en Light Electric Vehicles. Maar ook in de markt voor (zware) vrachtvoertuigen liggen kansen voor zowel batterij- als waterstof-elektrisch.”

Omzet EV-sector groeit naar 1,3 miljard euro | Fleet&Mobility

Omzet EV-sector groeit naar 1,3 miljard euro

 Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
Een van de nieuwe Fastned-stations in Duitsland (foto: Fastned)

De omzet van de EV-sector is in 2018 met 44 procent gestegen tot 1,3 miljard euro. Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Vandaag heeft de RVO het rapport ’Verzilvering verdienpotentieel elektrisch vervoer 2017-2018’ gepubliceerd. Het aantal banen in de sector, uitgedrukt in FTE, steeg van 3.360 naar 4.290. 

RVO kijkt naar alle EV-gerelateerde diensten, variërend van het aanleggen van laadinfrastructuur tot financiële (lease) diensten en services. Ook de productie van EV’s (voornamelijk elektrische bussen) en EV-componenten is meegenomen. Opgeteld zorgt dat voor een omzet van 1,3 miljard euro, waarvan de toegevoegde waarde (omzet-inkoopprijs) 420 miljoen euro bedraagt (2017: 300 miljoen).

Laadpunten

Nederland is een van de Europese koplopers als het gaat om publieke laadinfrastructuur. Volgens RVO waren er eind 2018  ruim 46 duizend publieke en semipublieke laadpunten. Het aantal private laadpalen zou rond de 100 duizend liggen. Volgens RVO hebben Nederlandse ondernemingen hierdoor een koploperspositie weten op te bouwen, ook internationaal.  De totale omzet in de sector kwam vorig jaar uit 210 miljoen euro, een groei van vijftig procent ten opzichte van 2016. De RVO merkt op dat de grote energiereuzen inmiddels posities innemen. Zo kocht Shell New Motion en nam Engie EV-Box over.

Lees het hele rapport in de Automotive Kennisbank.

Grote kansen

RVO verwacht dat deze markt snel blijft groeien. Voor personenvervoer wordt een laadbehoefte voorzien van 1,7 miljoen (semi)publieke en private laadpunten in 2030, schrijft RVO. Dit betekent dat tot 2030 per maand gemiddeld circa 14 duizend laadpunten gerealiseerd moeten worden om aan de vraag te kunnen voldoen. “Deze aantallen bieden enorme economische kansen voor binnen- en buitenlandse partijen actief in de maakindustrie, installatieservices en software voor energiemanagement”, schrijven de onderzoekers.

Ook in andere sectoren zijn er kansen. “Bijvoorbeeld op het gebied van recycling van batterijen en Light Electric Vehicles. Maar ook in de markt voor (zware) vrachtvoertuigen liggen kansen voor zowel batterij- als waterstof-elektrisch.”