Personenauto's

Laatste update:

Labeling banden niet voor 2012

Het Ministerie van VROM en de branchevereniging van bandenleveranciers, de Vaco, denken dat een bandenlabelingsysteem pas rond 2012 van kracht wordt. “Er wordt in Europees verband al langer gesproken over het labelen van banden.

Maar voorlopig zitten we nog in een fase waarin vooral wordt gepraat. Wel komt er later dit jaar een voorstel van de Europese Commissie”, aldus Jan-Jaap Eikelboom, woordvoerder van VROM.
De afrondende fase van de besprekingen is dus al ingegaan, maar dan duurt het volgens zowel de VROM als Vaco nog een aantal jaar voordat er duidelijkheid is over de inhoud van de labeling en de meetsystematiek.
De RDW doet momenteel onderzoek naar een meetsystematiek, maar dat staat los van de uiteindelijke labeling. “Binnen Europa is er nog geen overeenstemming over de waarden waaraan een band moet voldoen. Wij zijn voorstander van een geïntegreerd label waarvan de veiligheid, rolweerstand en het geluid onderdeel uitmaken.” Ook wordt er getwijfeld aan het nut van labeling. Banden staan immers niet net zoals auto’s in een showroom, maar liggen vaak in een magazijn. Er moet dus een communicatietraject voor worden ontwikkeld.
Volgend jaar start het Ministerie van VenW de campagne ‘De nieuwe band’ om consumenten op het belang van goede banden te wijzen. De Bovag en Vaco ondersteunen de campagne.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Labeling banden niet voor 2012 | Fleet&Mobility

Labeling banden niet voor 2012

Redactie Redactie
• Laatste update:

Maar voorlopig zitten we nog in een fase waarin vooral wordt gepraat. Wel komt er later dit jaar een voorstel van de Europese Commissie”, aldus Jan-Jaap Eikelboom, woordvoerder van VROM.
De afrondende fase van de besprekingen is dus al ingegaan, maar dan duurt het volgens zowel de VROM als Vaco nog een aantal jaar voordat er duidelijkheid is over de inhoud van de labeling en de meetsystematiek.
De RDW doet momenteel onderzoek naar een meetsystematiek, maar dat staat los van de uiteindelijke labeling. “Binnen Europa is er nog geen overeenstemming over de waarden waaraan een band moet voldoen. Wij zijn voorstander van een geïntegreerd label waarvan de veiligheid, rolweerstand en het geluid onderdeel uitmaken.” Ook wordt er getwijfeld aan het nut van labeling. Banden staan immers niet net zoals auto’s in een showroom, maar liggen vaak in een magazijn. Er moet dus een communicatietraject voor worden ontwikkeld.
Volgend jaar start het Ministerie van VenW de campagne ‘De nieuwe band’ om consumenten op het belang van goede banden te wijzen. De Bovag en Vaco ondersteunen de campagne.