Personenauto's

Laatste update:

BMW verbruikt 30% meer dan de norm

Het brandstofverbruik van BMW ligt gemiddeld zo’n 30% hoger dan de door de fabrikant opgegeven norm. Ook Audi, Opel en Mercedes verbruiken veel meer dan ze zouden moeten. Dat meldt onderzoeksbureau International Council on Clean Transportation (ICCT) op basis van Europese verbruikcijfers. Het is voor het eerst dat deze cijfers op Europees niveau gedifferentieerd zijn naar merk en gepubliceerd worden.

Fiat, Volkswagen en Ford scoren gemiddeld in het onderzoek, en de merken Renault, Peugeot/Citroën en Toyota hadden de laagste afwijking van hun fabrieksopgave (rond de 15%).

Toyota presteert goed
Het is opmerkelijk dat Toyota in het onderzoek van ICCT als een van de best presterende auto’s uit de bus komt, terwijl de Prius (net zoals andere hybrides als de Civic Hybrid, de Ampera en de Volt) van meet af aan uitzonderlijk veel meer verbruikt dan hij volgens de fabrikant zou moeten. Dit komt doordat het marktaandeel van hybridemodellen in de rest van Europa veel kleiner is dan in Nederland. De Prius was in Nederland goed voor een kwart van de Toyota-verkopen terwijl dat bijvoorbeeld in Duitsland maar 7% was.

Was het in 2001 nog mogelijk met 14% van de automodellen de fabrieksopgave in de praktijk ook te halen, in 2013 is dat nog maar 2%.

Eerder maakte TNO bekend dat auto’s gemiddeld 23% meer verbruiken dan de fabrieksnorm. TNO werkte ook mee aan het onderzoek van ICCT.

Fleetmotive en Travelcard deden in 2009 voor het eerst onderzoek naar het verschil tussen werkelijk en fabrieksverbruik. Travelcard leverde ICCT ook de Nederlandse praktijkdata.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
BMW verbruikt 30% meer dan de norm | Fleet&Mobility

BMW verbruikt 30% meer dan de norm

Redactie Redactie
• Laatste update:

Fiat, Volkswagen en Ford scoren gemiddeld in het onderzoek, en de merken Renault, Peugeot/Citroën en Toyota hadden de laagste afwijking van hun fabrieksopgave (rond de 15%).

Toyota presteert goed
Het is opmerkelijk dat Toyota in het onderzoek van ICCT als een van de best presterende auto’s uit de bus komt, terwijl de Prius (net zoals andere hybrides als de Civic Hybrid, de Ampera en de Volt) van meet af aan uitzonderlijk veel meer verbruikt dan hij volgens de fabrikant zou moeten. Dit komt doordat het marktaandeel van hybridemodellen in de rest van Europa veel kleiner is dan in Nederland. De Prius was in Nederland goed voor een kwart van de Toyota-verkopen terwijl dat bijvoorbeeld in Duitsland maar 7% was.

Was het in 2001 nog mogelijk met 14% van de automodellen de fabrieksopgave in de praktijk ook te halen, in 2013 is dat nog maar 2%.

Eerder maakte TNO bekend dat auto’s gemiddeld 23% meer verbruiken dan de fabrieksnorm. TNO werkte ook mee aan het onderzoek van ICCT.

Fleetmotive en Travelcard deden in 2009 voor het eerst onderzoek naar het verschil tussen werkelijk en fabrieksverbruik. Travelcard leverde ICCT ook de Nederlandse praktijkdata.