Personenauto's

Laatste update:

‘Bedrijven vinden autonome auto oninteressant’

De helft van de Nederlandse bedrijven zegt het thema zelfrijdende auto nog niet interessant te vinden voor de eigen onderneming. Slechts één op de vijf ondernemers denkt al wel na over hoe ze kunnen inspelen op komst van de autonoom rijdende auto. Dat blijkt uit onderzoek van TNS Nipo. Het onderzoeksbureau noemt de uitkomsten opvallend omdat de autonome auto straks invloed zal hebben op tal van branches.

Bijna een kwart van de ondernemers ziet wel kansen rondom de zelfrijdende auto en verwachten dat het bedrijfsleven een belangrijke rol gaat spelen in de ontwikkeling van nieuwe technologieën, onderhoud en reparatie. Vincent Groen, directeur automotive bij TNS Nipo vindt dat terecht. “De ontwikkeling van de zelfrijdende auto vordert gestaag, en kan veel effect hebben op consumenten en bedrijven. Nederlandse bedrijven doen er verstandig aan om hier nu al op in te springen, want dit thema raakt tal van branches.”

Vooral voor de autobranche zal de zelfrijdende auto impact hebben, zegt Groen. “In de autobranche zal moeten worden geanticipeerd op een mogelijke teruggang in de reguliere autoverkopen, en een verandering van het soort service in de werkplaats. Gaat de auto straks naar een garage of naar een IT-specialist? Verder zullen er waarschijnlijk minder schadegevallen zijn.”

Positieve effecten
Ondernemers zien positieve effecten van de zelfrijdende auto op het gebied van tijdefficiëntie (minder files, reistijd wordt werktijd), kostenreductie (zuiniger in verbruik, minder boetes en schade), lagere verzekeringspremies, carpooling, veiligheid, milieu en werkgelegenheid (bezorgservice, ICT, bouw, openbaar vervoer).

Voordat de vruchten van deze positieve effecten kunnen worden geplukt, moet er volgens de ondernemers nog wel wat veranderen. Dan gaat het om de regelgeving, de infrastructuur en de attitude van de weggebruikers. Het aanjagen van deze veranderingen wordt vooral gezien als taak van de overheid.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
‘Bedrijven vinden autonome auto oninteressant’ | Fleet&Mobility

‘Bedrijven vinden autonome auto oninteressant’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bijna een kwart van de ondernemers ziet wel kansen rondom de zelfrijdende auto en verwachten dat het bedrijfsleven een belangrijke rol gaat spelen in de ontwikkeling van nieuwe technologieën, onderhoud en reparatie. Vincent Groen, directeur automotive bij TNS Nipo vindt dat terecht. “De ontwikkeling van de zelfrijdende auto vordert gestaag, en kan veel effect hebben op consumenten en bedrijven. Nederlandse bedrijven doen er verstandig aan om hier nu al op in te springen, want dit thema raakt tal van branches.”

Vooral voor de autobranche zal de zelfrijdende auto impact hebben, zegt Groen. “In de autobranche zal moeten worden geanticipeerd op een mogelijke teruggang in de reguliere autoverkopen, en een verandering van het soort service in de werkplaats. Gaat de auto straks naar een garage of naar een IT-specialist? Verder zullen er waarschijnlijk minder schadegevallen zijn.”

Positieve effecten
Ondernemers zien positieve effecten van de zelfrijdende auto op het gebied van tijdefficiëntie (minder files, reistijd wordt werktijd), kostenreductie (zuiniger in verbruik, minder boetes en schade), lagere verzekeringspremies, carpooling, veiligheid, milieu en werkgelegenheid (bezorgservice, ICT, bouw, openbaar vervoer).

Voordat de vruchten van deze positieve effecten kunnen worden geplukt, moet er volgens de ondernemers nog wel wat veranderen. Dan gaat het om de regelgeving, de infrastructuur en de attitude van de weggebruikers. Het aanjagen van deze veranderingen wordt vooral gezien als taak van de overheid.