Infrastructuur

Laatste update:

Minister maakt 100 miljoen euro extra vrij voor file-aanpak

Minister Cora van Nieuwenhuizen wil de toenemende filedruk zo veel mogelijk beperken. (Foto: Shutterstock)

Spitsstroken die worden omgevormd tot gewone rijstroken, slimme verkeerslichten, weginspecteurs en bergers op strategische plekken zodat de weg na een incident snel weer vrij is. Dat zijn maatregelen die deel uitmaken van een pakket om op korte termijn files te bestrijden in Nederland.

Dat heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat afgelopen weekend bekend gemaakt.De aantrekkende economie zorgt tot 2022 voor een groei van 9 procent van de verkeersdrukte op het hoofdwegennet.

De file-aanpak is een aanvulling op de projecten voor de aanleg van nieuwe wegen en rijstroken en het verjongen en vernieuwen van de bestaande infrastructuur. Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft voor de extra maatregelen in totaal 100 miljoen euro uitgetrokken.

Slimme maatregelen

De files op drukke wegen wil de minister op korte termijn aanpakken met een pakket aan maatregelen. “Ik kan de files niet voorkomen, maar ik wil de toenemende filedruk wel zo veel mogelijk beperken. Met slimme maatregelen kunnen we de doorstroming ook al op kortere termijn verbeteren”, aldus Van Nieuwenhuizen.

Snellere berging

De minister richt zich onder meer op het verkorten van de files die ontstaan als gevolg van een ongeval op de snelweg. Ze wil een snellere berging van voertuigen die bij een ongeval betrokken zijn. Met bergers worden afspraken gemaakt zodat ze op werkdagen tijdens de spits op 20 strategische locaties klaarstaan en sneller ter plaatse kunnen zijn. Het gaat dan vooral om de ringwegen rondom de grote steden. Ook bekijkt Rijkswaterstaat of de bergers zelf de plek van het ongeval kunnen afzetten zodat zij niet altijd op een weginspecteur of de politie hoeven te wachten.

De komende jaren wordt 25 procent van de huidige spitsstroken omgezet in reguliere rijstroken. De minister wil daarnaast op korte termijn de spitstroken en de plusstroken aan de linkerkant van de rijbaan sneller openzetten voor het verkeer. De minister wil daarnaast volop nieuwe technieken inzetten om het verkeer veiliger en sneller te laten doorstromen. Het gaat daarbij onder meer om nieuwe reisinformatiediensten en de inzet van slimme verkeerslichten op drukke kruispunten in de buurt van snelwegen die op het aanbod van het verkeer kunnen reageren.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Floor Vink
Minister maakt 100 miljoen euro extra vrij voor file-aanpak | Fleet&Mobility

Minister maakt 100 miljoen euro extra vrij voor file-aanpak

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Minister Cora van Nieuwenhuizen wil de toenemende filedruk zo veel mogelijk beperken. (Foto: Shutterstock)

Dat heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat afgelopen weekend bekend gemaakt.De aantrekkende economie zorgt tot 2022 voor een groei van 9 procent van de verkeersdrukte op het hoofdwegennet.

De file-aanpak is een aanvulling op de projecten voor de aanleg van nieuwe wegen en rijstroken en het verjongen en vernieuwen van de bestaande infrastructuur. Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft voor de extra maatregelen in totaal 100 miljoen euro uitgetrokken.

Slimme maatregelen

De files op drukke wegen wil de minister op korte termijn aanpakken met een pakket aan maatregelen. “Ik kan de files niet voorkomen, maar ik wil de toenemende filedruk wel zo veel mogelijk beperken. Met slimme maatregelen kunnen we de doorstroming ook al op kortere termijn verbeteren”, aldus Van Nieuwenhuizen.

Snellere berging

De minister richt zich onder meer op het verkorten van de files die ontstaan als gevolg van een ongeval op de snelweg. Ze wil een snellere berging van voertuigen die bij een ongeval betrokken zijn. Met bergers worden afspraken gemaakt zodat ze op werkdagen tijdens de spits op 20 strategische locaties klaarstaan en sneller ter plaatse kunnen zijn. Het gaat dan vooral om de ringwegen rondom de grote steden. Ook bekijkt Rijkswaterstaat of de bergers zelf de plek van het ongeval kunnen afzetten zodat zij niet altijd op een weginspecteur of de politie hoeven te wachten.

De komende jaren wordt 25 procent van de huidige spitsstroken omgezet in reguliere rijstroken. De minister wil daarnaast op korte termijn de spitstroken en de plusstroken aan de linkerkant van de rijbaan sneller openzetten voor het verkeer. De minister wil daarnaast volop nieuwe technieken inzetten om het verkeer veiliger en sneller te laten doorstromen. Het gaat daarbij onder meer om nieuwe reisinformatiediensten en de inzet van slimme verkeerslichten op drukke kruispunten in de buurt van snelwegen die op het aanbod van het verkeer kunnen reageren.