Mobiliteitsoplossingen

Laatste update:

Column Versteegen | Leve de auto

Martijn Versteegen is Co-founder van IMAGIN.studio, Senior Advisor en voormalig Marketing Directeur van LeasePlan.

Al jaren verschijnen er onderzoeksrapporten over de toekomst van de mobiliteit. Vergezichten worden geschetst over volledig elektrische mobiliteit en volledig autonoom rijdende auto’s die onze kinderen ‘s morgens naar school brengen. Maar het kan verkeren. Door de coronacrisis lijkt het erop dat de auto- en mobiliteitsindustrie een keerpunt bereikt.

Sommige ontwikkelingen, zoals elektromobiliteit, komen in een stroomversnelling. De wijze waarop wij graag onze mobiliteit invullen, verandert echter ook snel. De eigen auto is opeens populairder. En de groei van alternatieve mobiliteitsvormen is niet meer zoals aanvankelijk gedacht.

Met name in Europa en China zal de elektrificering fors doorzetten, aldus PwC in zijn jaarlijkse Digital Auto Report. Ingeschat wordt dat het aandeel EV’s in 2035 in Europa is gegroeid tot 67 procent, terwijl China dan op zo’n 55 procent zit. De ontwikkeling in Europa zal naar verwachting dus erg hard gaan de komende 15 jaar. De VS zouden volgens het rapport flink achterblijven, met een EV-aandeel van 14 procent in 2035.

Hopelijk heeft u uw oude visitekaartje nog niet weggegooid

Niet lang geleden haastten wagenparkbeheerders zich om nieuwe visitekaartjes te laten maken met de titel Mobiliteitsmanager erop. Hopelijk hebben ze hun oude visitekaartjes nog niet weggegooid, want het lijkt erop dat het marktpotentieel voor mobiliteitsdiensten door de crisis snel verandert. Want op het moment dat alle corona beperkingen zijn opgeheven denkt 76 procent van de ondervraagden uit het PwC-rapport nog steeds minder gebruik te zullen maken van andere vervoersdiensten zoals openbaar vervoer, autodelen, ride sharing en micromobiliteit.

De auto, de fiets en de benenwagen blijven onverminderd populair. Een derde wil meer met de fiets naar het werk en 31% reist meer met de auto. “Covid versnelt de transformatie van de auto-industrie, terwijl de deelmobiliteit ongeveer twee jaar achteruit is gegaan”, zegt Jörg Krings van Strategy& (onderdeel van PwC).

Ook al is er binnenkort een vaccin, het virus zal nog vele jaren onder ons zijn. De invloed die het virus heeft op onze mobiliteitskeuzes voor de komende jaren mag daarom niet onderschat worden. Het is aan de visionaire mobiliteitsmanagers om de juiste beleidskeuzes te maken om de medewerkers en het bedrijf optimaal te laten functioneren in deze nieuwe werkelijkheid.

Martijn Versteegen is Co-founder van IMAGIN.studio, Senior Advisor en voormalig marketingdirecteur van LeasePlan.

Column Versteegen | Leve de auto | Fleet&Mobility

Column Versteegen | Leve de auto

William Widjaja William Widjaja
• Laatste update:
Martijn Versteegen is Co-founder van IMAGIN.studio, Senior Advisor en voormalig Marketing Directeur van LeasePlan.

Sommige ontwikkelingen, zoals elektromobiliteit, komen in een stroomversnelling. De wijze waarop wij graag onze mobiliteit invullen, verandert echter ook snel. De eigen auto is opeens populairder. En de groei van alternatieve mobiliteitsvormen is niet meer zoals aanvankelijk gedacht.

Met name in Europa en China zal de elektrificering fors doorzetten, aldus PwC in zijn jaarlijkse Digital Auto Report. Ingeschat wordt dat het aandeel EV’s in 2035 in Europa is gegroeid tot 67 procent, terwijl China dan op zo’n 55 procent zit. De ontwikkeling in Europa zal naar verwachting dus erg hard gaan de komende 15 jaar. De VS zouden volgens het rapport flink achterblijven, met een EV-aandeel van 14 procent in 2035.

Hopelijk heeft u uw oude visitekaartje nog niet weggegooid

Niet lang geleden haastten wagenparkbeheerders zich om nieuwe visitekaartjes te laten maken met de titel Mobiliteitsmanager erop. Hopelijk hebben ze hun oude visitekaartjes nog niet weggegooid, want het lijkt erop dat het marktpotentieel voor mobiliteitsdiensten door de crisis snel verandert. Want op het moment dat alle corona beperkingen zijn opgeheven denkt 76 procent van de ondervraagden uit het PwC-rapport nog steeds minder gebruik te zullen maken van andere vervoersdiensten zoals openbaar vervoer, autodelen, ride sharing en micromobiliteit.

De auto, de fiets en de benenwagen blijven onverminderd populair. Een derde wil meer met de fiets naar het werk en 31% reist meer met de auto. “Covid versnelt de transformatie van de auto-industrie, terwijl de deelmobiliteit ongeveer twee jaar achteruit is gegaan”, zegt Jörg Krings van Strategy& (onderdeel van PwC).

Ook al is er binnenkort een vaccin, het virus zal nog vele jaren onder ons zijn. De invloed die het virus heeft op onze mobiliteitskeuzes voor de komende jaren mag daarom niet onderschat worden. Het is aan de visionaire mobiliteitsmanagers om de juiste beleidskeuzes te maken om de medewerkers en het bedrijf optimaal te laten functioneren in deze nieuwe werkelijkheid.

Martijn Versteegen is Co-founder van IMAGIN.studio, Senior Advisor en voormalig marketingdirecteur van LeasePlan.