Mistergreen: Weerstand tegen deelauto neemt toe met de leeftijd
Bijna de helft van de Nederlandse automobilisten wil nooit gebruik maken van deelauto’s. Dit blijkt uit onderzoek van Mistergreen, de leasemaatschappij voor elektrische auto’s.
Het gemak van een eigen auto blijkt een belangrijke reden om niet van een deelauto gebruik te maken. De overgrote meerderheid van de mensen (86%) zegt liever een eigen auto te hebben dan er een te delen. Daarnaast blijkt dat de weerstand tegen deelauto’s toeneemt naarmate de leeftijd vordert. Van de zestigplussers zegt 58 procent te weigeren om er gebruik van te maken, ook veertigers en vijftigers (48%) zijn maar matig enthousiast. Onder jongeren tot dertig jaar is dit percentage 23 procent.
“Ik kan me voorstellen dat mensen moeten wennen aan deelmobiliteit”, aldus Caroline Asselbergs-Van Dijl. ceo van Mistergreen. “Het vergt namelijk een heel andere manier van gebruik en kan best een tijdje duren voordat mensen dit omarmen en er de voordelen van gaan inzien.”
Verpesten
Maar liefst zeven op de tien Nederlanders zegt niet te geloven dat deelauto’s privébezit gaan vervangen. Wellicht speelt daarbij ook een rol dat 13 procent vindt dat deelauto’s het straatbeeld verpesten. Daarnaast zijn smetvrees en angst belangrijke argumenten om geen deelauto te gebruiken. “Indrukwekkend genoeg houden aanbieders van deelauto’s hun volledige vloot nog schoner dan dat mij dat lukt met mijn ene auto. Onhygiënisch wil ik ze dus niet noemen, al begrijp ik goed dat een stuur delen met onbekende onwennig kan zijn.” .
Mistergreen heeft zijn eigen autodeelservice, Ready 2 Share, waarmee het bedrijf de bezettingsgraad van van de elektrische auto’s wil vergroten. De vloot telt nu in totaal 4.000 auto’s. Het onderzoek werd onder 1.099 Nederlanders met een rijbewijs uitgevoerd door Panelwizard. Behalve leasing van EV’s, is Mistergreen ook actief met een deelplatform waar gebruikers hun auto als deelauto kunnen aanbieden. Uit eerder onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid bleek eerder dat het gebruik van deelauto’s nog relatief laag is.