Personenauto's

Laatste update:

‘Voor iedere nieuwe deelauto verdwijnen er tien auto’s’

De zelfrijdende auto betekent niet het einde van de leasebranche, maar de introductie zal wel zorgen voor een compleet andere rol van leasemaatschappijen. Dat stelde Leaseplan-directeur commercie, Patrick Vierveijzer, gisteren tijdens het Fleetmanagement event 2015.

De trend ‘van bezit naar gebruik’ was het centrale thema tijden het event in het NBC Nieuwegein. RAI Vereniging-voorzitter Steven van Eijck ging met René Seyger, partner bij Roland Berger Strategy Consultants en Patrick Vierveijzer tijdens een talkshow in gesprek over de belangrijkste trends in de mobiliteitsbranche.

Mobiliteit wordt steeds meer een individuele keuze en het belasten van bezit is ouderwets, meent Van Eijck. “In plaats van bijtelling zou belast moet worden op basis van het gedrag en het gebruik van een auto. Dat is eenvoudig te monitoren via alle informatie die een auto uit kan zenden.” Voor de traditionele leaseauto komen volgens Vierveijzer nieuwe doelgroepen op, waardoor delen van de leaseauto meer gewoon zal worden. “De leaseauto zal ook door andere mensen, vooral medewerkers, gebruikt worden dan alleen de vaste berijder.”

Disruptie
Via smartphones is de ideale mix van mobiliteit te kiezen en zijn deelauto’s te reserveren op de gewenste locatie. Deelauto’s worden in stedelijke gebieden in de toekomst bijvoorbeeld als belangrijke mobiliteitsoptie gezien. Volgens Seyger verdwijnen er in Manhattan voor iedere nieuwe deelauto tien auto’s van de straat. De zelfrijdende auto kan hier ook een rol in spelen. Alle deelnemers zijn het erover eens dat de zelfrijdende auto een disruptieve innovatie is. Volgens Vierveijzer weet nog niemand precies wat de zelfrijdende auto voor de branche gaat betekenen. “De auto’s zullen per stuk Nederland binnen komen, niet allemaal tegelijk. Het is dan ook niet erg dat we nog niet weten wat onze rol in de toekomst wordt. Maar we kunnen er wel vanuit gaan dát onze rol anders wordt.”

Steven van Eijck vult aan dat vooral de wet- en regelgeving moet worden aangepast om de zelfrijdende auto als koploperland te kunnen introduceren. “Dat is al een beetje gedaan door tests op de openbare weg mogelijk te maken.” De rol van de fleetmanager veranderd volgens BMW’s specialist op het gebied van zelfrijdende auto’s in Duitsland, Martin Hauschild, steeds meer naar die van een architect die het perfecte mobiliteitsplan tekent.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
‘Voor iedere nieuwe deelauto verdwijnen er tien auto’s’ | Fleet&Mobility

‘Voor iedere nieuwe deelauto verdwijnen er tien auto’s’

Redactie Redactie
• Laatste update:

De trend ‘van bezit naar gebruik’ was het centrale thema tijden het event in het NBC Nieuwegein. RAI Vereniging-voorzitter Steven van Eijck ging met René Seyger, partner bij Roland Berger Strategy Consultants en Patrick Vierveijzer tijdens een talkshow in gesprek over de belangrijkste trends in de mobiliteitsbranche.

Mobiliteit wordt steeds meer een individuele keuze en het belasten van bezit is ouderwets, meent Van Eijck. “In plaats van bijtelling zou belast moet worden op basis van het gedrag en het gebruik van een auto. Dat is eenvoudig te monitoren via alle informatie die een auto uit kan zenden.” Voor de traditionele leaseauto komen volgens Vierveijzer nieuwe doelgroepen op, waardoor delen van de leaseauto meer gewoon zal worden. “De leaseauto zal ook door andere mensen, vooral medewerkers, gebruikt worden dan alleen de vaste berijder.”

Disruptie
Via smartphones is de ideale mix van mobiliteit te kiezen en zijn deelauto’s te reserveren op de gewenste locatie. Deelauto’s worden in stedelijke gebieden in de toekomst bijvoorbeeld als belangrijke mobiliteitsoptie gezien. Volgens Seyger verdwijnen er in Manhattan voor iedere nieuwe deelauto tien auto’s van de straat. De zelfrijdende auto kan hier ook een rol in spelen. Alle deelnemers zijn het erover eens dat de zelfrijdende auto een disruptieve innovatie is. Volgens Vierveijzer weet nog niemand precies wat de zelfrijdende auto voor de branche gaat betekenen. “De auto’s zullen per stuk Nederland binnen komen, niet allemaal tegelijk. Het is dan ook niet erg dat we nog niet weten wat onze rol in de toekomst wordt. Maar we kunnen er wel vanuit gaan dát onze rol anders wordt.”

Steven van Eijck vult aan dat vooral de wet- en regelgeving moet worden aangepast om de zelfrijdende auto als koploperland te kunnen introduceren. “Dat is al een beetje gedaan door tests op de openbare weg mogelijk te maken.” De rol van de fleetmanager veranderd volgens BMW’s specialist op het gebied van zelfrijdende auto’s in Duitsland, Martin Hauschild, steeds meer naar die van een architect die het perfecte mobiliteitsplan tekent.