Personenauto's

Laatste update:

Kia lanceert label voor zelfrijdende auto-technologie

Kia heeft een nieuw label gelanceerd, het zogenoemde Drive Wise, waarbinnen de fabrikant nieuwe technologieën ontwikkelt voor zelfrijdende auto’s. Tot 2018 investeert het merk 2 miljard dollar (omgerekend 1,86 miljard euro) in Drive Wise.

Dat meldt Kia vandaag.

De intelligente veiligheidstechnologieën die nu worden ontwikkeld, worden getest op de elektrische Soul EV (onlangs maakten zes TU-studenten nog een roadtrip door Europa in de Soul EV). Kia denkt in 2020 een gedeeltelijk zelfrijdende auto te kunnen presenteren en in 2030 een volledig autonoom exemplaar.

De investeringen gaan vooral naar veiligheidstechnologieën zoals Highway Autonomous Driving, een combinatie van radar- en cameradetectiesystemen om rijstrookmarkeringen waar te nemen, en Traffic Jam Assist, waarbij de voorligger in druk verkeer wordt gemonitord en er wordt gezorgd voor een voldoende afstand. Maar er wordt daarnaast ook gewerkt aan ondersteuning van de communicatie en interactie van de bestuurder met de auto. Dat gebeurt via Human Machine Interface (HMI)-functies, zoals gebarenbediening, vingerafdruksensoren en smart-device connectiviteit.

De Amerikaanse staat Nevada heeft Kia een licentie verleend om de nieuwe technologieën op de openbare weg te testen. Die testritten worden daarom nu uitgevoerd in Death Valley.

In de EU staat de zelfrijdende auto hoog op de agenda

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Kia lanceert label voor zelfrijdende auto-technologie | Fleet&Mobility

Kia lanceert label voor zelfrijdende auto-technologie

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt Kia vandaag.

De intelligente veiligheidstechnologieën die nu worden ontwikkeld, worden getest op de elektrische Soul EV (onlangs maakten zes TU-studenten nog een roadtrip door Europa in de Soul EV). Kia denkt in 2020 een gedeeltelijk zelfrijdende auto te kunnen presenteren en in 2030 een volledig autonoom exemplaar.

De investeringen gaan vooral naar veiligheidstechnologieën zoals Highway Autonomous Driving, een combinatie van radar- en cameradetectiesystemen om rijstrookmarkeringen waar te nemen, en Traffic Jam Assist, waarbij de voorligger in druk verkeer wordt gemonitord en er wordt gezorgd voor een voldoende afstand. Maar er wordt daarnaast ook gewerkt aan ondersteuning van de communicatie en interactie van de bestuurder met de auto. Dat gebeurt via Human Machine Interface (HMI)-functies, zoals gebarenbediening, vingerafdruksensoren en smart-device connectiviteit.

De Amerikaanse staat Nevada heeft Kia een licentie verleend om de nieuwe technologieën op de openbare weg te testen. Die testritten worden daarom nu uitgevoerd in Death Valley.

In de EU staat de zelfrijdende auto hoog op de agenda