Leasing en verhuur

Laatste update:

Workshop Privélease: wanneer betaal je bijtelling?

“Als de netto autokostenvergoeding van een werkgever het merendeel van de autokosten van de werknemer vergoeden, moet er bijtelling betaald worden. Los van wie het eigendom van de auto is. Het kan dus zijn dat een medewerker met een privélease-auto toch bijtelling moet betalen.” De fiscale grenzen zijn vaag, duidelijke percentages of bedragen geeft de fiscus niet, legt Barend Lambrechtsen uit tijdens de Workshop Privélease, georganiseerd door vakblad Fleet&Mobility en KPI Training.

“Wel is duidelijk dat als meer dan 80 procent vergoed wordt door de werkgever, het foute boel is en er bijtelling verschuldigd is. Tussen de 50 en 80 procent is een grijs gebied en minder dan 50 procent is veilig. Het is in ieder geval verstandig om als fleetmanager een kleine naheffing van de fiscus te budgetteren”, adviseert Lambrechtsen.

Ook blijkt het bestuderen van de ‘kleine lettertjes’ van operationele privéleasecontracten geen tijdsverspilling. Er werden gisteren al snel extra kosten, hoge afkoopsommen en onduidelijke inleverkosten opgespoord bij de verschillende aanbieders. Waardoor de vraag ‘Wil ik dit mijn medewerkers aandoen?’ de boventoon voerde. Daar zit juist de meerwaarde van de fleetmanager, aldus Lambrechtsen. “Zij kunnen met leasemaatschappijen duidelijke, redelijke en begrijpelijke afspraken maken. Zodat medewerkers niet voor verrassingen komen te staan en bedrijven geen risico op imagoschade lopen. Het maken van goede afspraken is van toegevoegde waarde voor het product.”

Mobiliteitsmanagers die zich oriënteren op het faciliteren van privélease voor medewerkers blijven vaak zitten met veel onbeantwoorde vragen. Want wie weet precies het verschil tussen borg en aanbetaling? En wat het consumentenrecht precies betekent voor dit product? En dus ook: wanneer moet een medewerker toch bijtelling betalen? Hoe zit het nou met de fiscaliteit rond privélease via de werkgever en is een BKR-toetsing en -registratie nou wel of niet van toepassing? 

Fiscale gevolgen
Om op deze vragen antwoord te geven werd door vakblad Fleet&Mobility en KPI Training de Workshop Privélease georgansieerd. In de Regardz-vestiging in Amersfoort heeft Lambrechtsen van KPI Training de eerste editie afgetrapt. Onder andere fleet- en mobiliteitsmanagers, inkopers, afgevaardigden van leasemaatschappijen en dealerholdings schreven zich in voor de workshop. Vragen over fiscaliteit bleek de belangrijkste reden om zich in te schrijven.

Privélease is interessant voor medewerkers die geen recht hebben op een auto van de zaak. Maar het wordt ook vaak als alternatief gezien om medewerkers uit de `company car` te krijgen. “In de meeste gevallen wordt dan een mobiliteitsbudget aangeboden, dat is vaak een afgeleide van het leasebedrag.” Het is voor veel fleetmanagers nog onduidelijk hoe privélease daarin past en wat de fiscale gevolgen zijn. Volgens Lambrechtsen moet er over een mobiliteitsbudget al belasting betaald worden door het bedrijf. “Dat is vaak voldoende belastingafdracht.”

Ook de Mobiliteitsmanager van het Jaar 2015, Daan Bieleveld, heeft een collectieve afspraak met Multilease gemaakt voor de Nederlandse DSM-medewerkers.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Workshop Privélease: wanneer betaal je bijtelling? | Fleet&Mobility

Workshop Privélease: wanneer betaal je bijtelling?

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Wel is duidelijk dat als meer dan 80 procent vergoed wordt door de werkgever, het foute boel is en er bijtelling verschuldigd is. Tussen de 50 en 80 procent is een grijs gebied en minder dan 50 procent is veilig. Het is in ieder geval verstandig om als fleetmanager een kleine naheffing van de fiscus te budgetteren”, adviseert Lambrechtsen.

Ook blijkt het bestuderen van de ‘kleine lettertjes’ van operationele privéleasecontracten geen tijdsverspilling. Er werden gisteren al snel extra kosten, hoge afkoopsommen en onduidelijke inleverkosten opgespoord bij de verschillende aanbieders. Waardoor de vraag ‘Wil ik dit mijn medewerkers aandoen?’ de boventoon voerde. Daar zit juist de meerwaarde van de fleetmanager, aldus Lambrechtsen. “Zij kunnen met leasemaatschappijen duidelijke, redelijke en begrijpelijke afspraken maken. Zodat medewerkers niet voor verrassingen komen te staan en bedrijven geen risico op imagoschade lopen. Het maken van goede afspraken is van toegevoegde waarde voor het product.”

Mobiliteitsmanagers die zich oriënteren op het faciliteren van privélease voor medewerkers blijven vaak zitten met veel onbeantwoorde vragen. Want wie weet precies het verschil tussen borg en aanbetaling? En wat het consumentenrecht precies betekent voor dit product? En dus ook: wanneer moet een medewerker toch bijtelling betalen? Hoe zit het nou met de fiscaliteit rond privélease via de werkgever en is een BKR-toetsing en -registratie nou wel of niet van toepassing? 

Fiscale gevolgen
Om op deze vragen antwoord te geven werd door vakblad Fleet&Mobility en KPI Training de Workshop Privélease georgansieerd. In de Regardz-vestiging in Amersfoort heeft Lambrechtsen van KPI Training de eerste editie afgetrapt. Onder andere fleet- en mobiliteitsmanagers, inkopers, afgevaardigden van leasemaatschappijen en dealerholdings schreven zich in voor de workshop. Vragen over fiscaliteit bleek de belangrijkste reden om zich in te schrijven.

Privélease is interessant voor medewerkers die geen recht hebben op een auto van de zaak. Maar het wordt ook vaak als alternatief gezien om medewerkers uit de `company car` te krijgen. “In de meeste gevallen wordt dan een mobiliteitsbudget aangeboden, dat is vaak een afgeleide van het leasebedrag.” Het is voor veel fleetmanagers nog onduidelijk hoe privélease daarin past en wat de fiscale gevolgen zijn. Volgens Lambrechtsen moet er over een mobiliteitsbudget al belasting betaald worden door het bedrijf. “Dat is vaak voldoende belastingafdracht.”

Ook de Mobiliteitsmanager van het Jaar 2015, Daan Bieleveld, heeft een collectieve afspraak met Multilease gemaakt voor de Nederlandse DSM-medewerkers.