Personenauto's

Laatste update:

Witkar start deelautoproject in Rotterdam

Witkar start in Rotterdam een nieuw ‘freefloating’ verhuurconcept. Hierbij zet Witkar in het centrum van de stad vijftig Smarts Forfour neer, die door deelnemers met een app kunnen worden geopend en voor dertig cent per minuut kunnen worden gehuurd. De auto’s hebben geen vaste standplaats; wanneer de auto binnen het centrum van Rotterdam wordt geparkeerd, loopt de huurperiode automatisch af.

Klanten kunnen, afhankelijk van de gewenste huurperiode, afrekenen per seconde (0,5 cent), per 10 minuten (3 euro) of per 24 uur (54 euro, inclusief 150 kilometer vrij rijden). Met de auto’s mag buiten Rotterdam worden gereden, en ook over de grens. De Smarts hebben een benzinemotor.

Initiatiefnemer Hemmie Kerklingh, die ook de verhuurinitiatieven Connectcar, Studentcar en KAV Autoverhuur bestiert, verwacht veel van Witkar. “We zien een groot potentieel voor ons autodeelproject. We zijn dan ook voorbereid op volgende stappen.” Hij zegt binnenkort bij verschillende gemeenten op gesprek te gaan, maar kan nog geen prognose geven over waar en wanneer het concept verder wordt uigerold. “Witkar werkt alleen in gemeenten waar we een stadsbrede parkeervergunning kunnen krijgen voor de auto`s. Daar gaat natuurlijk veel overleg aan vooraf. We zijn dan ook supergelukkig met de start in Rotterdam. Daar hebben ze ons heel goed geholpen.”

Car2go-concurrent
Het Witkar deelautoconcept heeft veel weg van Car2go in Amsterdam, met als enige verschil de auto`s; dat zijn Smarts Forfour op benzine, in plaats van elektrische Fortwo`s. Witkar is bovendien geen project van Daimler, vertelt Mercedes-woordvoerder Huub Dubbelman. “We zijn in deze alleen leverancier van de auto`s.”

Dat Car2go ambities had om zelf uit te breiden naar Rotterdam, is volgens Dubbelman een publiek geheim. “We hebben daar serieus naar gekeken, maar hebben er vanaf gezien. Met elektrische Smarts is het naar ons inzicht niet exploitabel te krijgen. In Amsterdam is Car2go ook lange tijd verlieslatend geweest, het is inmiddels kostendekkend maar niet winstgevend.” 

Dubbelman zegt voorbereid te zijn op een eventuele komst van Witkar naar Amsterdam. Dan zou het concept een concurrent worden van Car2go. “Dat zien we met vertrouwen tegemoet”, zegt Dubbelman. “We hebben inmiddels in Amsterdam een trouwe basis van 25 tot 30 duizend Car2go-klanten opgebouwd. Zij zijn inmiddels helemaal gewend geraakt aan de elektrische Smarts van Car2go.”

Volgens Kerklingh zit een uitbreiding naar Amsterdam er echter voorlopig niet in: “We hebben gesprekken gevoerd met Amsterdam, maar daar zijn we niet uitgekomen. Het was financieel niet haalbaar.” 

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Witkar start deelautoproject in Rotterdam | Fleet&Mobility

Witkar start deelautoproject in Rotterdam

Redactie Redactie
• Laatste update:

Klanten kunnen, afhankelijk van de gewenste huurperiode, afrekenen per seconde (0,5 cent), per 10 minuten (3 euro) of per 24 uur (54 euro, inclusief 150 kilometer vrij rijden). Met de auto’s mag buiten Rotterdam worden gereden, en ook over de grens. De Smarts hebben een benzinemotor.

Initiatiefnemer Hemmie Kerklingh, die ook de verhuurinitiatieven Connectcar, Studentcar en KAV Autoverhuur bestiert, verwacht veel van Witkar. “We zien een groot potentieel voor ons autodeelproject. We zijn dan ook voorbereid op volgende stappen.” Hij zegt binnenkort bij verschillende gemeenten op gesprek te gaan, maar kan nog geen prognose geven over waar en wanneer het concept verder wordt uigerold. “Witkar werkt alleen in gemeenten waar we een stadsbrede parkeervergunning kunnen krijgen voor de auto`s. Daar gaat natuurlijk veel overleg aan vooraf. We zijn dan ook supergelukkig met de start in Rotterdam. Daar hebben ze ons heel goed geholpen.”

Car2go-concurrent
Het Witkar deelautoconcept heeft veel weg van Car2go in Amsterdam, met als enige verschil de auto`s; dat zijn Smarts Forfour op benzine, in plaats van elektrische Fortwo`s. Witkar is bovendien geen project van Daimler, vertelt Mercedes-woordvoerder Huub Dubbelman. “We zijn in deze alleen leverancier van de auto`s.”

Dat Car2go ambities had om zelf uit te breiden naar Rotterdam, is volgens Dubbelman een publiek geheim. “We hebben daar serieus naar gekeken, maar hebben er vanaf gezien. Met elektrische Smarts is het naar ons inzicht niet exploitabel te krijgen. In Amsterdam is Car2go ook lange tijd verlieslatend geweest, het is inmiddels kostendekkend maar niet winstgevend.” 

Dubbelman zegt voorbereid te zijn op een eventuele komst van Witkar naar Amsterdam. Dan zou het concept een concurrent worden van Car2go. “Dat zien we met vertrouwen tegemoet”, zegt Dubbelman. “We hebben inmiddels in Amsterdam een trouwe basis van 25 tot 30 duizend Car2go-klanten opgebouwd. Zij zijn inmiddels helemaal gewend geraakt aan de elektrische Smarts van Car2go.”

Volgens Kerklingh zit een uitbreiding naar Amsterdam er echter voorlopig niet in: “We hebben gesprekken gevoerd met Amsterdam, maar daar zijn we niet uitgekomen. Het was financieel niet haalbaar.”