Personenauto's

Laatste update:

EV-rijders sluiten Noors bondgenootschap

De berijdersvereniging Vereniging Elektrische Rijders (VER) heeft vandaag een ‘letter of intent’ ondertekend met de Noorse EV-berijdersclub.
Eric Beers, voorzitter van de VER, en Christine Bu, general secretary van de EC association Norway tekenden de letter of intent vandaag tijdens de Avere E-mobility Conference in het Amsterdamse Tropenmuseum.

Er is afgesproken onder andere kennis te delen, eigen onderzoeken te vergelijken en te leren van best practices. Olieland Noorwegen is koploper wat betreft EV-mobiliteit. Inmiddels heeft het land 100 duizend EV’s rondrijden, waarvan ruim 80 duizend volledig EV. Dat is ruim 17 procent van het wagenpark. De elektrische Golf is de bestverkochte auto in het Scandinavische land.

Het succes is volgens Bu vooral te danken aan het uitgebreide pakket aan incentives vanuit de overheid. EV-rijders betalen bijvoorbeeld geen tol, minder wegenbelasting, krijgen belastingkorting bij aankoop of lease, ze mogen op de busbaan rijden en de auto van de zaak is 50 procent goedkoper. Punt van aandacht is volgens Bu nog de laadinfrastructuur. “Laden moet nog gebruiksvriendelijker worden. Daarnaast hebben we nu een tender lopen, we willen iedere 15 kilometer een laadpaal hebben. De VER heeft in Nederland 1.700 leden en de Noren inmiddels 35 duizend, allemaal EV-eigenaren.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
EV-rijders sluiten Noors bondgenootschap | Fleet&Mobility

EV-rijders sluiten Noors bondgenootschap

Redactie Redactie
• Laatste update:

Er is afgesproken onder andere kennis te delen, eigen onderzoeken te vergelijken en te leren van best practices. Olieland Noorwegen is koploper wat betreft EV-mobiliteit. Inmiddels heeft het land 100 duizend EV’s rondrijden, waarvan ruim 80 duizend volledig EV. Dat is ruim 17 procent van het wagenpark. De elektrische Golf is de bestverkochte auto in het Scandinavische land.

Het succes is volgens Bu vooral te danken aan het uitgebreide pakket aan incentives vanuit de overheid. EV-rijders betalen bijvoorbeeld geen tol, minder wegenbelasting, krijgen belastingkorting bij aankoop of lease, ze mogen op de busbaan rijden en de auto van de zaak is 50 procent goedkoper. Punt van aandacht is volgens Bu nog de laadinfrastructuur. “Laden moet nog gebruiksvriendelijker worden. Daarnaast hebben we nu een tender lopen, we willen iedere 15 kilometer een laadpaal hebben. De VER heeft in Nederland 1.700 leden en de Noren inmiddels 35 duizend, allemaal EV-eigenaren.