Personenauto's

Laatste update:

IFRS kan doorbraak mobiliteitsbudget betekenen

De nieuwe IFRS 16 boekhoudregels kunnen wel eens zorgen voor een doorbraak van het mobiliteitsbudget. Dat denkt althans Fleet Support. De nieuwe regels schrijven voor dat beursgenoteerde bedrijven hun leaseauto’s op de balans moeten activeren, iets wat nu niet hoeft.
IFRS 16 kan bedrijven een uitdaging opleveren met hun solvabiliteit, aldus Martijn Witsel, consultant bij Fleet Support. “Bedrijven inventariseren nu wat voor alternatieven er mogelijk zijn voor de operationele leaseauto. Ook de interesse shortlease, deelauto’s en huur stijgt, maar die producten zijn uiteindelijk niet de oplossing.”
Hoe implementeer je die nieuwe regels het beste in je organisatie? Ook grote bv’s doen er volgens Witsel goed aan zich te verdiepen in de ontwikkelingen van de IFRS. “Ook al gaan de regels niet voor deze bedrijven gelden, bij een succesvolle implementatie kan dit zomaar doorsijpelen naar de andere bedrijfsvormen.”
In januari 2016 publiceerde de International Accounting Standards Board (IASB) de ‘IFRS 16 leasingstandaard’. Het onderscheid tussen financial lease en operational lease verdwijnt. “Het blijft wel de juridische vorm ‘operational lease’”, benadrukt Witsel. “Leasemaatschappijen blijven de eigenaar van het voertuig en dus de dragers van het financiële risico.” In 2018 start de proefperiode en in 2019 gaan de nieuwe boekhoudregels gelden voor alle beursgenoteerde bedrijven.

Geen weg meer terug
De nieuwe internationale boekhoudregels zijn nog niet helemaal definitief, maar Witsel denkt niet dat er nog een weg terug is. “Het is nog even wachten op de definitieve regelgeving vanuit Europa, maar het is wel verstandig voor bedrijven om nu al voor te bereiden op de nieuwe leasestandaarden omdat de proefperiode volgend jaar start.” Het doel van de invoering van de nieuwe regels is volgens Witsel: “Transparantie in de jaarcijfers, maar het zorgt er ook voor dat de cijfers beter te vergelijken zijn met die van andere organisaties.”

Leaseplan kondigde dit jaar al aan de facturen te gaan splitsen in een financierings- en een servicecomponent.“Dat gaan naar verwachting alle leasemaatschappijen aanbieden”, denkt Witsel. “Vanuit de IFRS wordt leasing namelijk gezien als een financiering, in plaats van een dienst. En daarom moet uitsluitend het financieringsdeel uit het leasetarief op de balans te worden geactiveerd. De servicecomponenten hoeven dus niet op de balans.” Het is volgens de wagenparkbeheerder verstandig om ook belastingcomponenten zoals de bpm en de mrb ook in de het leasecomponent op te nemen op de balans. “In de plannen zoals ze er nu liggen staat niets beschreven over afwijkende regels voor belastingen, dus raden wij aan die wel op de balans te activeren.”

Regels omzeilen
De regels gelden voor financiële verplichtingen die langer dan een jaar lopen. Ook voor contracten die aan het einde van de looptijd automatisch verlengd worden, gaan de IFRS-regels gelden. Een shortleasecontract, altijd opzegbare leasecontracten en huur lijken dan de oplossing, maar zijn dat volgens Witsel niet. “Het kan een éénmalige manier zijn om de regels te omzeilen. Maar, wordt er één keer een contract verlengd, wel of niet automatisch, zal een verklaring worden gevraagd om herhaling te voorkomen. Gezien het risico en het marginale voordeel adviseren we niet om massaal huurauto’s of shortlease in te zetten. Je moet het overigens ook achteraf op de balans alsnog activeren als de twaalf maandengrens is overschreden, je ontkomt er dus niet aan.”

Door private lease voor medewerkers te faciliteren, hoeft er geen enkele auto meer op de balans te staan. “Een mobiliteitsbudget kan worden ingevuld met een private leaseauto. En dat is een contract tussen een privépersoon en de leasemaatschappij, niet met het bedrijf, ook al wordt het betaald vanuit een budget dat door de werkgever wordt verstrekt. Ook met andere vormen van mobiliteit natuurlijk. De invoering van een budget in plaats van leaseauto’s stagneert vaak in de OR. IFRS kan wel eens voor een doorbraak van het mobiliteitsbudget zorgen als het zorgt voor een betere solvabiliteit van een bedrijf”, aldus Witsel.

Fleet&Mobility4 stond helemaal in het teken van Mobiliteitsconcepten. In dit nummer zijn andere artikelen te lezen over praktijkervaringen met b2e en hoe je een mobiliteitsbudget invoert als bedrijf. Ook geven diverse experts antwoord op de stelling `Een mobiliteitsbudget wordt alleen ingevoerd als er kosten mee bespaard kunnen worden`.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
IFRS kan doorbraak mobiliteitsbudget betekenen | Fleet&Mobility

IFRS kan doorbraak mobiliteitsbudget betekenen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Geen weg meer terug
De nieuwe internationale boekhoudregels zijn nog niet helemaal definitief, maar Witsel denkt niet dat er nog een weg terug is. “Het is nog even wachten op de definitieve regelgeving vanuit Europa, maar het is wel verstandig voor bedrijven om nu al voor te bereiden op de nieuwe leasestandaarden omdat de proefperiode volgend jaar start.” Het doel van de invoering van de nieuwe regels is volgens Witsel: “Transparantie in de jaarcijfers, maar het zorgt er ook voor dat de cijfers beter te vergelijken zijn met die van andere organisaties.”

Leaseplan kondigde dit jaar al aan de facturen te gaan splitsen in een financierings- en een servicecomponent.“Dat gaan naar verwachting alle leasemaatschappijen aanbieden”, denkt Witsel. “Vanuit de IFRS wordt leasing namelijk gezien als een financiering, in plaats van een dienst. En daarom moet uitsluitend het financieringsdeel uit het leasetarief op de balans te worden geactiveerd. De servicecomponenten hoeven dus niet op de balans.” Het is volgens de wagenparkbeheerder verstandig om ook belastingcomponenten zoals de bpm en de mrb ook in de het leasecomponent op te nemen op de balans. “In de plannen zoals ze er nu liggen staat niets beschreven over afwijkende regels voor belastingen, dus raden wij aan die wel op de balans te activeren.”

Regels omzeilen
De regels gelden voor financiële verplichtingen die langer dan een jaar lopen. Ook voor contracten die aan het einde van de looptijd automatisch verlengd worden, gaan de IFRS-regels gelden. Een shortleasecontract, altijd opzegbare leasecontracten en huur lijken dan de oplossing, maar zijn dat volgens Witsel niet. “Het kan een éénmalige manier zijn om de regels te omzeilen. Maar, wordt er één keer een contract verlengd, wel of niet automatisch, zal een verklaring worden gevraagd om herhaling te voorkomen. Gezien het risico en het marginale voordeel adviseren we niet om massaal huurauto’s of shortlease in te zetten. Je moet het overigens ook achteraf op de balans alsnog activeren als de twaalf maandengrens is overschreden, je ontkomt er dus niet aan.”

Door private lease voor medewerkers te faciliteren, hoeft er geen enkele auto meer op de balans te staan. “Een mobiliteitsbudget kan worden ingevuld met een private leaseauto. En dat is een contract tussen een privépersoon en de leasemaatschappij, niet met het bedrijf, ook al wordt het betaald vanuit een budget dat door de werkgever wordt verstrekt. Ook met andere vormen van mobiliteit natuurlijk. De invoering van een budget in plaats van leaseauto’s stagneert vaak in de OR. IFRS kan wel eens voor een doorbraak van het mobiliteitsbudget zorgen als het zorgt voor een betere solvabiliteit van een bedrijf”, aldus Witsel.

Fleet&Mobility4 stond helemaal in het teken van Mobiliteitsconcepten. In dit nummer zijn andere artikelen te lezen over praktijkervaringen met b2e en hoe je een mobiliteitsbudget invoert als bedrijf. Ook geven diverse experts antwoord op de stelling `Een mobiliteitsbudget wordt alleen ingevoerd als er kosten mee bespaard kunnen worden`.