Overig

Laatste update:

Vergelijkingssite zet vraagtekens bij Rij Veilig app

Veilig Verkeer Nederland pleit voor een verplichte invoering van een app die smartphones tijdens het rijden blokkeert. Dit zou jaarlijks tientallen verkeersdoden schelen.

Volgens vergelijkingssite Goedkoopsteautoverzekering.net is het nog niet zo ver. Eerst is er namelijk nog een aantal kinderziektes op te lossen, bijvoorbeeld op het gebied van privacy.

Landelijke verplicht stellen
Al in 2015 ontwikkelde verzekeraar ASR, in navolging van de ‘Eyes on the Road’-app van Samsung, de ‘Rij veilig’- app, die afleidende sociale media en mobiel bellen blokkeert zodra de bestuurder harder rijdt dan 15 km/u. De app van ASR is echter de eerste die alle mobiele interactie verhindert, dus ook Whatsapp. Dit bracht Veilig Verkeer Nederland op de gedachte om er bij de politiek op aan te dringen een dergelijke app verplicht te stellen. Veilig Verkeer Nederland heeft daarbij een app voor ogen die automatisch in werking treedt bij het overschrijden van een snelheid van 30 km/u.

App werkt niet altijd
Een nadeel hiervan is, stelt Goedkoopsteautoverzekering.net, dat bestuurders in een 30 kilometer zone wel weer op hun mobiel kunnen kijken, terwijl dat in die gebieden waar vaak veel verkeer is en soms kinderen spelen juist gevaarlijk is. Bovendien moet er een manier komen om te voorkomen dat de telefoons van andere passagiers niet automatisch worden geblokkeerd. Als dit wel het geval is zullen die proberen de app te omzeilen. Iets dat de bestuurder dan waarschijnlijk ook wel zal lukken. Hoewel ASR aangeeft de gegevens van bestuurders niet te gebruiken voor de verzekering, zijn er verder vraagtekens te plaatsen bij de mate van privacy die de app garandeert.

Privacy
Voordat de app verplicht wordt zijn er dus nog wel wat hobbels te nemen, aldus de vergelijkingssite. De organisatie wijst erop dat een eerdere poging van de overheid om via een fiets-app het gedrag van fietsers te beïnvloeden is mislukt, onder andere vanwege de privacy-aspecten.

Inmiddels zijn er veel rijstijl-apps. Multilease heeft er een spel van gemaakt en bij Drive2cash draait het om de brandstofbesparing. Interpolis heeft met de Automodus-app naar eigen zeggen al 25 duizend downloads. 

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Vergelijkingssite zet vraagtekens bij Rij Veilig app | Fleet&Mobility

Vergelijkingssite zet vraagtekens bij Rij Veilig app

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens vergelijkingssite Goedkoopsteautoverzekering.net is het nog niet zo ver. Eerst is er namelijk nog een aantal kinderziektes op te lossen, bijvoorbeeld op het gebied van privacy.

Landelijke verplicht stellen
Al in 2015 ontwikkelde verzekeraar ASR, in navolging van de ‘Eyes on the Road’-app van Samsung, de ‘Rij veilig’- app, die afleidende sociale media en mobiel bellen blokkeert zodra de bestuurder harder rijdt dan 15 km/u. De app van ASR is echter de eerste die alle mobiele interactie verhindert, dus ook Whatsapp. Dit bracht Veilig Verkeer Nederland op de gedachte om er bij de politiek op aan te dringen een dergelijke app verplicht te stellen. Veilig Verkeer Nederland heeft daarbij een app voor ogen die automatisch in werking treedt bij het overschrijden van een snelheid van 30 km/u.

App werkt niet altijd
Een nadeel hiervan is, stelt Goedkoopsteautoverzekering.net, dat bestuurders in een 30 kilometer zone wel weer op hun mobiel kunnen kijken, terwijl dat in die gebieden waar vaak veel verkeer is en soms kinderen spelen juist gevaarlijk is. Bovendien moet er een manier komen om te voorkomen dat de telefoons van andere passagiers niet automatisch worden geblokkeerd. Als dit wel het geval is zullen die proberen de app te omzeilen. Iets dat de bestuurder dan waarschijnlijk ook wel zal lukken. Hoewel ASR aangeeft de gegevens van bestuurders niet te gebruiken voor de verzekering, zijn er verder vraagtekens te plaatsen bij de mate van privacy die de app garandeert.

Privacy
Voordat de app verplicht wordt zijn er dus nog wel wat hobbels te nemen, aldus de vergelijkingssite. De organisatie wijst erop dat een eerdere poging van de overheid om via een fiets-app het gedrag van fietsers te beïnvloeden is mislukt, onder andere vanwege de privacy-aspecten.

Inmiddels zijn er veel rijstijl-apps. Multilease heeft er een spel van gemaakt en bij Drive2cash draait het om de brandstofbesparing. Interpolis heeft met de Automodus-app naar eigen zeggen al 25 duizend downloads.