Auto en fiscus

Laatste update:

Wiebes neemt voorstel branche over

Staatssecretaris Wiebes neemt het alternatieve bijtellingplan, dat aangedragen is door een coalitie van branche- en milieuorganisaties, over. Dat blijkt uit een brief die Wiebes naar de Kamer heeft gestuurd.

Bovag, RAI Vereniging en VNA hebben in samenwerking met een aantal maatschappelijke organisaties – VNO-NCW, MKB Nederland, ANWB, Natuur & Mileu en Milieudefensie – een alternatief plan uitgewerkt. Wiebes zei al meteen het een goed plan te vinden.

De behandeling van het voorstel voor de autobelastingen in 2016 is uitgesteld tot woensdag. De Tweede Kamer heeft meer tijd nodig om het nieuwe voorstel van staatssecretaris Eric Wiebes te behandelen.

Na het weekend moet moet het plan door de Kamer worden aangenomen.

VNA: prima resultaat
De branchevereniging voor de leasesector VNA was een van de partijen die aan de wieg stonden van het alternatieve bijtellingplan. Renate Hemerik, directeur van de VNA, is blij met de ontwikkeling. “Wij menen dat de belangen voor de ondernemers, zakelijk rijders en de automotive branche in dit breed gedragen plan goed tot z’n recht komt. Een prima lobbyresultaat, zeker als je weet hoe klein de marges waren waarbinnen de oplossingen gezocht moesten worden.”

VAvdZ: niet zo snel 
De Vereniging Auto van de Zaak is minder blij met het voorstel van de brancheverenigingen en heeft een open brief gestuurd naar de Kamerleden met zijn standpunt. “Wij zijn bezorgd dat Staatssecretaris Wiebes te snel het voorstel van de brancheorganisaties heeft omarmd als zijn eigen plan”, schrijft VAvdZ-directeur Sandra Molenaar in de brief. “Het lukraak wijzigen van categorieën lijkt ons, zeker als deze alleen van toepassing zijn op de zakelijke auto’s die in 2016 in het verkeer worden gebracht, onnodig verwarrend voor zakelijke rijders, werkgevers en de mobiliteitsbranche.”

De VAvdZ pleit voor de invoering van een gestaffelde bijtelling: betalen per gereden privékilometer.  

Lease Consult: het roer om
Ook adviseur Roel Hindriks van Lease Consult opteert voor een geheel andere benadering van de belasting van de auto van de zaak. Zo stelt hij de invoering van drie vaste, lage bijtellingspercentages voor: 10, 14 en 18 procent voor respectievelijk EV`s, plug-in hybrides en conventionele auto`s.

Andere opties die Hindriks noemt zijn het veranderen van de bijtelling in een maandelijkse heffing, en een vorm van betalen per kilometer. 

Lees hier de visie van Hindriks op het autokostenforfait.  

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Wiebes neemt voorstel branche over | Fleet&Mobility

Wiebes neemt voorstel branche over

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bovag, RAI Vereniging en VNA hebben in samenwerking met een aantal maatschappelijke organisaties – VNO-NCW, MKB Nederland, ANWB, Natuur & Mileu en Milieudefensie – een alternatief plan uitgewerkt. Wiebes zei al meteen het een goed plan te vinden.

De behandeling van het voorstel voor de autobelastingen in 2016 is uitgesteld tot woensdag. De Tweede Kamer heeft meer tijd nodig om het nieuwe voorstel van staatssecretaris Eric Wiebes te behandelen.

Na het weekend moet moet het plan door de Kamer worden aangenomen.

VNA: prima resultaat
De branchevereniging voor de leasesector VNA was een van de partijen die aan de wieg stonden van het alternatieve bijtellingplan. Renate Hemerik, directeur van de VNA, is blij met de ontwikkeling. “Wij menen dat de belangen voor de ondernemers, zakelijk rijders en de automotive branche in dit breed gedragen plan goed tot z’n recht komt. Een prima lobbyresultaat, zeker als je weet hoe klein de marges waren waarbinnen de oplossingen gezocht moesten worden.”

VAvdZ: niet zo snel 
De Vereniging Auto van de Zaak is minder blij met het voorstel van de brancheverenigingen en heeft een open brief gestuurd naar de Kamerleden met zijn standpunt. “Wij zijn bezorgd dat Staatssecretaris Wiebes te snel het voorstel van de brancheorganisaties heeft omarmd als zijn eigen plan”, schrijft VAvdZ-directeur Sandra Molenaar in de brief. “Het lukraak wijzigen van categorieën lijkt ons, zeker als deze alleen van toepassing zijn op de zakelijke auto’s die in 2016 in het verkeer worden gebracht, onnodig verwarrend voor zakelijke rijders, werkgevers en de mobiliteitsbranche.”

De VAvdZ pleit voor de invoering van een gestaffelde bijtelling: betalen per gereden privékilometer.  

Lease Consult: het roer om
Ook adviseur Roel Hindriks van Lease Consult opteert voor een geheel andere benadering van de belasting van de auto van de zaak. Zo stelt hij de invoering van drie vaste, lage bijtellingspercentages voor: 10, 14 en 18 procent voor respectievelijk EV`s, plug-in hybrides en conventionele auto`s.

Andere opties die Hindriks noemt zijn het veranderen van de bijtelling in een maandelijkse heffing, en een vorm van betalen per kilometer. 

Lees hier de visie van Hindriks op het autokostenforfait.