Auto en fiscus

Laatste update:

KiM adviseert overheid voorfinanciering op EV’s

(Foto: Shutterstock)

Bij een actieradius van minimaal 500 kilometer is de EV voor 70 procent van de huidige autoritten een goede vervanging voor een brandstofauto. Dat blijkt uit onderzoek van het Kennisinstituut Mobiliteit. Dat adviseert de overheid om EV’s voor te financieren om ze bereikbaarder te maken voor een grotere doelgroep.

Elektrisch rijden is voor 1 op de 4 automobilisten een goed alternatief voor een auto op brandstof. Hierbij is de voorwaarde wel dat de elektrische auto een actieradius van minimaal honderd kilometer heeft. Dat blijkt uit het rapport ‘Met de stroom mee: het stimuleren van elektrisch rijden’ van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).

In 2019 was 14 procent van de nieuwverkoop een elektrische auto. In totaal werden er 62 duizend elektrische auto’s geregistreerd. Dat succes was vooral te danken aan de bijtelling: die lag in 2019 op 4 procent en ging dit jaar naar 8 procent. Met deaankoopsubsidie op elektrische auto’s, die woensdag is ingegaan, hoopt het kabinet dat in 2030 alle nieuw verkochte auto’s emissieloos zijn. Om dit aantal te halen, stelt het KiM maatregelen voor als het voorfinancieren van de auto of de laadpaal voor het woonadres. Ook raadt het instituut de overheid aan om specifiek beleid te ontwikkelen op huishoudens met meer dan 1 auto.

Voorlichting

Het KiM benadrukt het belang van goede voorlichting over de totale kosten, actieradius en duurzaamheid van een elektrische auto. Daarnaast kan de aankoop van een elektrische gestimuleerd worden, door meer informatie te geven over het beschikbaarheid van laadpalen. De subsidieregeling help in de ogen van het KiM eveneens bij de aankoop van een nieuwe of occasion elektrische auto. Leasebranchevereniging VNA pleit voor een verhoging van het budget.

Volgens het KiM loopt kan het marktaandeel van de elektrische auto groeien naar 70 procent van de nieuwverkoop, wanneer de actieradius toeneemt naar vijfhonderd kilometer. Het instituut stelt dat elektrische auto’s na enkele jaren goedkoper worden in gebruik, omdat opladen goedkoper is dan brandstof tanken.

Duurder

Voor autobezitters die weinig kilometers rijden is elektrisch rijden juist duurder, stelt het KiM. Dit komt vooral door de prijs van een nieuwe elektrische auto, die met minimaal 20 duizend euro hoger ligt dan een benzine- of dieselmodel. Ook voor automobilisten die veel kilometers rijden is een elektrische auto geen goed alternatief, omdat de auto onderweg opgeladen moet worden. Download het onderzoek in de Automotive Kennisbank.

De keuzemogelijkheden voor de aanschaf van een elektrische auto zijn de afgelopen jaren gestegen, stelt het KiM. In 2019 waren er 41 modellen op de Europese markt (25 in Nederland). Het instituut verwacht dat dit er in 2025 circa 170 zijn. Daarnaast groeit het aantal publiek toegankelijke reguliere en snellaadpunten in Nederland. Eind 2019 waren er 50 duizend reguliere laadpalen en 1.250 snellaadpunten.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Jeroen Vos
KiM adviseert overheid voorfinanciering op EV’s | Fleet&Mobility

KiM adviseert overheid voorfinanciering op EV’s

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Elektrisch rijden is voor 1 op de 4 automobilisten een goed alternatief voor een auto op brandstof. Hierbij is de voorwaarde wel dat de elektrische auto een actieradius van minimaal honderd kilometer heeft. Dat blijkt uit het rapport ‘Met de stroom mee: het stimuleren van elektrisch rijden’ van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).

In 2019 was 14 procent van de nieuwverkoop een elektrische auto. In totaal werden er 62 duizend elektrische auto’s geregistreerd. Dat succes was vooral te danken aan de bijtelling: die lag in 2019 op 4 procent en ging dit jaar naar 8 procent. Met deaankoopsubsidie op elektrische auto’s, die woensdag is ingegaan, hoopt het kabinet dat in 2030 alle nieuw verkochte auto’s emissieloos zijn. Om dit aantal te halen, stelt het KiM maatregelen voor als het voorfinancieren van de auto of de laadpaal voor het woonadres. Ook raadt het instituut de overheid aan om specifiek beleid te ontwikkelen op huishoudens met meer dan 1 auto.

Voorlichting

Het KiM benadrukt het belang van goede voorlichting over de totale kosten, actieradius en duurzaamheid van een elektrische auto. Daarnaast kan de aankoop van een elektrische gestimuleerd worden, door meer informatie te geven over het beschikbaarheid van laadpalen. De subsidieregeling help in de ogen van het KiM eveneens bij de aankoop van een nieuwe of occasion elektrische auto. Leasebranchevereniging VNA pleit voor een verhoging van het budget.

Volgens het KiM loopt kan het marktaandeel van de elektrische auto groeien naar 70 procent van de nieuwverkoop, wanneer de actieradius toeneemt naar vijfhonderd kilometer. Het instituut stelt dat elektrische auto’s na enkele jaren goedkoper worden in gebruik, omdat opladen goedkoper is dan brandstof tanken.

Duurder

Voor autobezitters die weinig kilometers rijden is elektrisch rijden juist duurder, stelt het KiM. Dit komt vooral door de prijs van een nieuwe elektrische auto, die met minimaal 20 duizend euro hoger ligt dan een benzine- of dieselmodel. Ook voor automobilisten die veel kilometers rijden is een elektrische auto geen goed alternatief, omdat de auto onderweg opgeladen moet worden. Download het onderzoek in de Automotive Kennisbank.

De keuzemogelijkheden voor de aanschaf van een elektrische auto zijn de afgelopen jaren gestegen, stelt het KiM. In 2019 waren er 41 modellen op de Europese markt (25 in Nederland). Het instituut verwacht dat dit er in 2025 circa 170 zijn. Daarnaast groeit het aantal publiek toegankelijke reguliere en snellaadpunten in Nederland. Eind 2019 waren er 50 duizend reguliere laadpalen en 1.250 snellaadpunten.