ICT Leasing en verhuur

Laatste update:

Onderzoek: realtime rijtips meest effectief hulpmiddel voor veilig rijgedrag

Bellen en appen achter het stuur leidt tot gevaarlijke situaties (foto: Shutterstock)

Het geven van directe feedback werkt het beste. 

Terberg Business Lease Group en Royal HaskoningDHV hebben de afgelopen twee maanden een studie uitgevoerd om de effectiviteit van interventies te beoordelen die veilig rijgedrag zouden stimuleren. Dit meldt Terberg Business Lease. Het gaat daarbij vooral om het terugdringen van te hard rijden en gebruik van de mobiele telefoon achter het stuur.

Training of apps? 

De twee bedrijven hebben vijf hulpmiddelen getest: een online rijgedrag-training, een app die de telefoon op niet-storen-modus houdt, een wekelijkse rijscore, realtime rijtips en een app die realtime de snelheid en het eventuele boetebedrag toont. Bepalend voor de uitslag waren het rijgedrag en de waardering voor elk hulpmiddel van de deelnemers. De deelnemers zijn verdeeld over zes groepen, die een periode zonder hulpmiddel en een periode mét hebben gereden. 

De uitkomst was, dat er bij slechts één groep sprake was van een statistisch significante vooruitgang in rijgedrag: het geven van directe feedback door realtime rijtips (in dit geval via de Sycada Drive Tag) om bijvoorbeeld rustiger te rijden of minder hard af te remmen. Berijders konden met deze feedback beter anticiperen op het verkeer en gaven aan dat zij duurzamer en veiliger gingen rijden. Dit was volgens de onderzoekers ook te zien in de analyse. Bij de andere oplossingen werden geen statistisch significante verschillen gevonden.

Verschillende drijfveren

De feedback van de deelnemers op de verschillende oplossingen liet zien dat verschillende rijders verschillende drijfveren hebben. De één wil graag rustiger rijden om het milieu te ontzien, voor de ander is het verbeteren van de verkeersveiligheid een drijfveer. Daarnaast is het belangrijk om te bepalen of de berijder directe feedback in de auto op prijs stelt. Lees hier: Bellende bestuurders staan nummer 1 in de lijst met irritaties in het verkeer.

Bij de oplossingen met een lager gebruiksgemak bleek dat dit vaak te maken had met installatie of softwareproblemen van het hulpmiddel. Een goed werkend systeem is dus een must voor berijders, constateren de onderzoekers, vooral ook omdat problemen juist irritatie opwekken en dat het rijgedrag niet ten goede komt.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Maarten
Onderzoek: realtime rijtips meest effectief hulpmiddel voor veilig rijgedrag | Fleet&Mobility

Onderzoek: realtime rijtips meest effectief hulpmiddel voor veilig rijgedrag

Maarten Maarten
• Laatste update:
Bellen en appen achter het stuur leidt tot gevaarlijke situaties (foto: Shutterstock)

Terberg Business Lease Group en Royal HaskoningDHV hebben de afgelopen twee maanden een studie uitgevoerd om de effectiviteit van interventies te beoordelen die veilig rijgedrag zouden stimuleren. Dit meldt Terberg Business Lease. Het gaat daarbij vooral om het terugdringen van te hard rijden en gebruik van de mobiele telefoon achter het stuur.

Training of apps? 

De twee bedrijven hebben vijf hulpmiddelen getest: een online rijgedrag-training, een app die de telefoon op niet-storen-modus houdt, een wekelijkse rijscore, realtime rijtips en een app die realtime de snelheid en het eventuele boetebedrag toont. Bepalend voor de uitslag waren het rijgedrag en de waardering voor elk hulpmiddel van de deelnemers. De deelnemers zijn verdeeld over zes groepen, die een periode zonder hulpmiddel en een periode mét hebben gereden. 

De uitkomst was, dat er bij slechts één groep sprake was van een statistisch significante vooruitgang in rijgedrag: het geven van directe feedback door realtime rijtips (in dit geval via de Sycada Drive Tag) om bijvoorbeeld rustiger te rijden of minder hard af te remmen. Berijders konden met deze feedback beter anticiperen op het verkeer en gaven aan dat zij duurzamer en veiliger gingen rijden. Dit was volgens de onderzoekers ook te zien in de analyse. Bij de andere oplossingen werden geen statistisch significante verschillen gevonden.

Verschillende drijfveren

De feedback van de deelnemers op de verschillende oplossingen liet zien dat verschillende rijders verschillende drijfveren hebben. De één wil graag rustiger rijden om het milieu te ontzien, voor de ander is het verbeteren van de verkeersveiligheid een drijfveer. Daarnaast is het belangrijk om te bepalen of de berijder directe feedback in de auto op prijs stelt. Lees hier: Bellende bestuurders staan nummer 1 in de lijst met irritaties in het verkeer.

Bij de oplossingen met een lager gebruiksgemak bleek dat dit vaak te maken had met installatie of softwareproblemen van het hulpmiddel. Een goed werkend systeem is dus een must voor berijders, constateren de onderzoekers, vooral ook omdat problemen juist irritatie opwekken en dat het rijgedrag niet ten goede komt.