Leasing en verhuur

Laatste update:

‘Schade gedupeerden Car Driver Deals 30 miljoen euro’

Foto: Shutterstock

Gedupeerden van Car Driver Deals hebben in totaal voor meer dan 30 miljoen euro vooruitbetaald voor mobiliteit.

Dat meldt advocaat Olivier van Hardenbroek, die mede namens Achmea 180 gedupeerden bij staat, desgevraagd aan Automotive. De schatting is gebaseerd op het feit dat CDD zelf meldt 3.000 auto’s op de weg te hebben en het feit dat er gemiddeld voor ongeveer 10 duizend euro vooruit is betaald. “De werkelijke schade zal hoger zijn omdat veel gedupeerden vooruit betaalden maar nog geen auto hebben gekregen”, aldus Hardenbroek.

Consumenten konden bij CDD scherp een auto leasen, tegen een tarief dat ver onder de prijs zat die CDD aan zijn leveranciers betaalde. In ruil voor dit scherpe tarief moest wel (een deel van) de looptijd vooruit worden betaald. Naar schatting is ongeveer een vijfde van de gedupeerden hiervoor een financiering aangegaan. In die gevallen waarbij CDD hier als tussenpersoon opereerde, werd die financiering voor zover nu bekend ondergebracht bij ABN-Amro dochter Alfam Defam.

Opvallend is dat CDD de verhuur- en leaseauto’s zou inzetten als voorloopauto’s totdat er in het buitenland een goedkope auto gevonden kon worden om in te zetten. Het ziet er echter niet naar uit dat CDD, noch een andere onderneming van de gebroeders Golsteijn, een omvangrijk wagenpark bezat. De auto’s die het bedrijf zelf inzette zouden op naam staan van de Benefitgroep en zijn gefinancierd door VWPFS-dochter DFM. DFM meldde vorige week in een brief aan de berijders deze auto’s terug te vorderen, maar wil niet zeggen om hoeveel auto’s het in totaal gaat.

Piramidespel

In de lease- en verhuurbranche zijn de meesten het erover eens: het concept van Car Driver Deals, waarbij consumenten tegen een zeer lage prijs een auto konden leasen, moet wel een piramidespel zijn geweest. Hoe kan het anders dat een auto die voor meer dan duizend euro door het bedrijf zelf wordt gehuurd, door CDD voor nog geen vierhonderd aan consumenten wordt aangeboden? En toch heeft het bedrijf, dat sinds 2017 bestond, een aantal jaren zo’n drieduizend mensen van mobiliteit voorzien. Consumenten kregen de mogelijkheid om, tegen betaling van (een deel van) de looptijd van een auto, tegen een zeer laag tarief een auto te leasen. Voor wie deze (aan)betaling niet kon doen, was er de mogelijkheid om de auto te financieren via een ander bedrijf gelieerd aan Car Driver Deals, tegen een rente van 6,9 procent. 

Lees op Automotive-online een analyse over wat er misging bij het bedrijf

‘Schade gedupeerden Car Driver Deals 30 miljoen euro’ | Fleet&Mobility

‘Schade gedupeerden Car Driver Deals 30 miljoen euro’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Dat meldt advocaat Olivier van Hardenbroek, die mede namens Achmea 180 gedupeerden bij staat, desgevraagd aan Automotive. De schatting is gebaseerd op het feit dat CDD zelf meldt 3.000 auto’s op de weg te hebben en het feit dat er gemiddeld voor ongeveer 10 duizend euro vooruit is betaald. “De werkelijke schade zal hoger zijn omdat veel gedupeerden vooruit betaalden maar nog geen auto hebben gekregen”, aldus Hardenbroek.

Consumenten konden bij CDD scherp een auto leasen, tegen een tarief dat ver onder de prijs zat die CDD aan zijn leveranciers betaalde. In ruil voor dit scherpe tarief moest wel (een deel van) de looptijd vooruit worden betaald. Naar schatting is ongeveer een vijfde van de gedupeerden hiervoor een financiering aangegaan. In die gevallen waarbij CDD hier als tussenpersoon opereerde, werd die financiering voor zover nu bekend ondergebracht bij ABN-Amro dochter Alfam Defam.

Opvallend is dat CDD de verhuur- en leaseauto’s zou inzetten als voorloopauto’s totdat er in het buitenland een goedkope auto gevonden kon worden om in te zetten. Het ziet er echter niet naar uit dat CDD, noch een andere onderneming van de gebroeders Golsteijn, een omvangrijk wagenpark bezat. De auto’s die het bedrijf zelf inzette zouden op naam staan van de Benefitgroep en zijn gefinancierd door VWPFS-dochter DFM. DFM meldde vorige week in een brief aan de berijders deze auto’s terug te vorderen, maar wil niet zeggen om hoeveel auto’s het in totaal gaat.

Piramidespel

In de lease- en verhuurbranche zijn de meesten het erover eens: het concept van Car Driver Deals, waarbij consumenten tegen een zeer lage prijs een auto konden leasen, moet wel een piramidespel zijn geweest. Hoe kan het anders dat een auto die voor meer dan duizend euro door het bedrijf zelf wordt gehuurd, door CDD voor nog geen vierhonderd aan consumenten wordt aangeboden? En toch heeft het bedrijf, dat sinds 2017 bestond, een aantal jaren zo’n drieduizend mensen van mobiliteit voorzien. Consumenten kregen de mogelijkheid om, tegen betaling van (een deel van) de looptijd van een auto, tegen een zeer laag tarief een auto te leasen. Voor wie deze (aan)betaling niet kon doen, was er de mogelijkheid om de auto te financieren via een ander bedrijf gelieerd aan Car Driver Deals, tegen een rente van 6,9 procent. 

Lees op Automotive-online een analyse over wat er misging bij het bedrijf