Overig

Laatste update:

Bovag: ‘Integreer ADAS in rijexamens’

ADAS kan veel beter benut worden, stelt de Bovag (Foto: Shutterstock)

Brancheorganisatie Bovag ziet nog mogelijkheden voor verbetering in het systeem en stuurt aan op integratie in rijexamens. 

Volgens Bovag is het het beste om bestuurders kennis te laten maken met ADAS tijdens het rijonderwijs en –examen. Om dit te bereiken gaat Bovag samenwerken met het CBR en IBKI. Naast het opnemen van ADAS in de leerstof benadrukt de Bovag dat een uniforme benaming en functionaliteit ervoor kunnen zorgen dat informatie beter blijft hangen bij bestuurders.  

De regelgeving omtrent ADAS (Advanced Driver Assistence Systems) moet volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) bijgestuurd worden. In het onderzoek ‘Wie stuurt? – Verkeersveiligheid en automatisering in het wegverkeer’ stelt de OVV dat er te weinig geleerd wordt van ongelukken uit het verleden. Verder lopen de eisen voor auto’s vanuit de overheid scheef en spelen fabrikanten te weinig in op gebruikers.

Bovag neemt vooral een voorlichtende rol op zich binnen de ADAS-alliantie. Deze zomer is de alliantie opgericht met als doel om ADAS veiliger te gebruiken. Bovag gaat op Youtube en bovag.nl voorlichtingsfilmpjes publiceren over de werking van deze systemen.

Bovag: ‘Integreer ADAS in rijexamens’ | Fleet&Mobility

Bovag: ‘Integreer ADAS in rijexamens’

Jesse Busser Jesse Busser
• Laatste update:
ADAS kan veel beter benut worden, stelt de Bovag (Foto: Shutterstock)

Volgens Bovag is het het beste om bestuurders kennis te laten maken met ADAS tijdens het rijonderwijs en –examen. Om dit te bereiken gaat Bovag samenwerken met het CBR en IBKI. Naast het opnemen van ADAS in de leerstof benadrukt de Bovag dat een uniforme benaming en functionaliteit ervoor kunnen zorgen dat informatie beter blijft hangen bij bestuurders.  

De regelgeving omtrent ADAS (Advanced Driver Assistence Systems) moet volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) bijgestuurd worden. In het onderzoek ‘Wie stuurt? – Verkeersveiligheid en automatisering in het wegverkeer’ stelt de OVV dat er te weinig geleerd wordt van ongelukken uit het verleden. Verder lopen de eisen voor auto’s vanuit de overheid scheef en spelen fabrikanten te weinig in op gebruikers.

Bovag neemt vooral een voorlichtende rol op zich binnen de ADAS-alliantie. Deze zomer is de alliantie opgericht met als doel om ADAS veiliger te gebruiken. Bovag gaat op Youtube en bovag.nl voorlichtingsfilmpjes publiceren over de werking van deze systemen.