Overig

Laatste update:

Shell in beroep tegen uitspraak over verplichte CO2-reductie

Foto: Shell

Olieleverancier Shell gaat in beroep tegen de uitspraak van de rechtbank in Den Haag van 26 mei, waarin de rechter oordeelde dat het bedrijf zijn mondiale CO2-uitstoot met 45 procent moet hebben verlaagd in 2030, vergeleken met 2019. Dat meldt het bedrijf.

Milieudefensie spande een rechtszaak aan tegen Shell omdat het vindt dat de oliereus meer moet doen om de CO2-uitstoot van zijn producten te verlagen. Niet alleen bij de productie, maar ook bij gebruik zoals in auto’s. De rechtbank stelde de milieuclub in mei 2021 in het gelijk en stelde dat het bedrijf zijn CO2-uitstoot in 2030 met 45 procent omlaag moet brengen. Shell gaat nu tegen deze uitspraak in hoger beroep.

Niet effectief

Het bedrijf vindt dat het aanpakken van één bedrijf niet de manier is om verandering te bewerkstelligen, zo staat in het statement. “We zijn het ermee eens dat er actie nodig is en we versnellen onze eigen transitie naar ‘net zero'”, aldus ceo Ben van Beuren. “Maar een gerechtelijke uitspraak tegen een bedrijf is niet effectief. Er is ambitieus beleid nodig om het gehele energiesysteem te veranderen.”

Shell meldt wel dat het de doelstellingen in zijn Powering Progress Strategy, ingezet om de uitstoot van CO2 fors te verlagen, wil aanscherpen. Volgens dit plan moet het bedrijf in 2050 CO2-neutraal produceren. Er wordt niet bij vermeld op wat voor manier deze transitie moet worden versneld. Shell publiceerde zijn Powering Progress Strategie in april 2021, na de verhoren in de rechtszaak. Milieudefensie voerde al meerdere rechtszaken, ook over de luchtkwaliteit tegen de overheid die het in hoger beroep verloor.

Europees klimaatplan

Ook in het onlangs gepresenteerde klimaatplan ‘Fit for 55’ van de Europese Commissie komt brandstofproductie aan de orde, waarbij een plafond wordt ingesteld voor de CO2-uitstoot van de producten van onder andere energieleveranciers. Het houdt onder andere in dat brandstofleveranciers de emissies voor 2024 en 2025 moeten rapporteren; vanaf 2026 wordt een emissieplafond van kracht. Het plafond wordt jaarlijks verlaagd om tegen 2030 een emissiereductie van 43 procent  ten opzichte van 2005 te realiseren. Door dit nieuwe systeem krijgen niet huishoudens en autobestuurders maar brandstofleveranciers regels opgelegd, aldus de EU. Daarnaast wordt een Klimaatfonds ingericht om te voorkomen dat huishoudens niet alsnog de rekening gepresenteerd krijgen.

Shell in beroep tegen uitspraak over verplichte CO2-reductie | Fleet&Mobility

Shell in beroep tegen uitspraak over verplichte CO2-reductie

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shell

Milieudefensie spande een rechtszaak aan tegen Shell omdat het vindt dat de oliereus meer moet doen om de CO2-uitstoot van zijn producten te verlagen. Niet alleen bij de productie, maar ook bij gebruik zoals in auto’s. De rechtbank stelde de milieuclub in mei 2021 in het gelijk en stelde dat het bedrijf zijn CO2-uitstoot in 2030 met 45 procent omlaag moet brengen. Shell gaat nu tegen deze uitspraak in hoger beroep.

Niet effectief

Het bedrijf vindt dat het aanpakken van één bedrijf niet de manier is om verandering te bewerkstelligen, zo staat in het statement. “We zijn het ermee eens dat er actie nodig is en we versnellen onze eigen transitie naar ‘net zero'”, aldus ceo Ben van Beuren. “Maar een gerechtelijke uitspraak tegen een bedrijf is niet effectief. Er is ambitieus beleid nodig om het gehele energiesysteem te veranderen.”

Shell meldt wel dat het de doelstellingen in zijn Powering Progress Strategy, ingezet om de uitstoot van CO2 fors te verlagen, wil aanscherpen. Volgens dit plan moet het bedrijf in 2050 CO2-neutraal produceren. Er wordt niet bij vermeld op wat voor manier deze transitie moet worden versneld. Shell publiceerde zijn Powering Progress Strategie in april 2021, na de verhoren in de rechtszaak. Milieudefensie voerde al meerdere rechtszaken, ook over de luchtkwaliteit tegen de overheid die het in hoger beroep verloor.

Europees klimaatplan

Ook in het onlangs gepresenteerde klimaatplan ‘Fit for 55’ van de Europese Commissie komt brandstofproductie aan de orde, waarbij een plafond wordt ingesteld voor de CO2-uitstoot van de producten van onder andere energieleveranciers. Het houdt onder andere in dat brandstofleveranciers de emissies voor 2024 en 2025 moeten rapporteren; vanaf 2026 wordt een emissieplafond van kracht. Het plafond wordt jaarlijks verlaagd om tegen 2030 een emissiereductie van 43 procent  ten opzichte van 2005 te realiseren. Door dit nieuwe systeem krijgen niet huishoudens en autobestuurders maar brandstofleveranciers regels opgelegd, aldus de EU. Daarnaast wordt een Klimaatfonds ingericht om te voorkomen dat huishoudens niet alsnog de rekening gepresenteerd krijgen.