Personenauto's

Laatste update:

‘Schadelast fleetowners kan fors omlaag’

Door vaker gebruik te maken van spot repair (een techniek voor reparatie van kleine schades) kunnen fleetowners fors besparen op hun schadelast. Dat concludeert poolbeheerder ACM Fleetforce op basis van eigen onderzoek onder een kleine 60 duizend schadeauto’s van leasemaatschappijen en grote fleetowners. Een licht WC-Eend geurtje hangt er wel om het onderzoek: ACM Fleetforce doet de kleine schades namelijk in eigen beheer, via dochterbedrijf Smartforce.

Volgens ACM ligt er per duizend schadeauto’s een besparingspotentieel van 250 duizend euro. Voornamelijk omdat veel kleine schades als grote worden behandeld. “Veel bedrijven denken te weinig na over een goedkoper alternatief bij schade”, zegt Ernst van ’t Hoff, commercieel manager bij ACM Fleetforce: “Bij bijvoorbeeld een kras in de bumper wordt gerekend met de normtarieven van schadecalculatiesysteem Audatex. Daarbij wordt er vanuit gegaan dat de hele bumper opnieuw moet worden gespoten, terwijl deelspuiten in veel gevallen een prima en veel goedkopere oplossing is. Deze besparingen komen ten goede van alle betrokken partijen: leasemaatschappijen, fleetowners en verzekeringsmaatschappijen.”

Uit het onderzoek bleek dat van de 58.000 ingediende schadeclaims 86 procent een kleine schade betrof (maximaal 1.750 euro). Daarvan is 88 procent via Smartforce te behandelen. “Je kunt Smartforce toch niet helemaal vergelijken met spotrepair; dat wordt vaak op locatie gedaan, terwijl wij een speciale werkplaats hebben ingericht. Daar kunnen we hoge volumes aan, en dat leidt ook tot lagere kosten. Jaarlijks repareren we 2.500 auto’s per jaar met deze techniek.”

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
‘Schadelast fleetowners kan fors omlaag’ | Fleet&Mobility

‘Schadelast fleetowners kan fors omlaag’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens ACM ligt er per duizend schadeauto’s een besparingspotentieel van 250 duizend euro. Voornamelijk omdat veel kleine schades als grote worden behandeld. “Veel bedrijven denken te weinig na over een goedkoper alternatief bij schade”, zegt Ernst van ’t Hoff, commercieel manager bij ACM Fleetforce: “Bij bijvoorbeeld een kras in de bumper wordt gerekend met de normtarieven van schadecalculatiesysteem Audatex. Daarbij wordt er vanuit gegaan dat de hele bumper opnieuw moet worden gespoten, terwijl deelspuiten in veel gevallen een prima en veel goedkopere oplossing is. Deze besparingen komen ten goede van alle betrokken partijen: leasemaatschappijen, fleetowners en verzekeringsmaatschappijen.”

Uit het onderzoek bleek dat van de 58.000 ingediende schadeclaims 86 procent een kleine schade betrof (maximaal 1.750 euro). Daarvan is 88 procent via Smartforce te behandelen. “Je kunt Smartforce toch niet helemaal vergelijken met spotrepair; dat wordt vaak op locatie gedaan, terwijl wij een speciale werkplaats hebben ingericht. Daar kunnen we hoge volumes aan, en dat leidt ook tot lagere kosten. Jaarlijks repareren we 2.500 auto’s per jaar met deze techniek.”