Autobezit onder jongeren stijgt
Het autobezit onder jongeren is de afgelopen jaren weer gestegen. In de vier grote steden is het autobezit echter wel licht gedaald. Het aanbod van deelauto’s in die gebieden is een van de oorzaken. Van die jonge autobezitters kiest 98,4 procent voor een occasion.
VWE onderzocht de invloed van twee trends in ons land: de verminderde aantrekkingskracht van een eigen auto op jongeren en de opkomst van deelauto’s. De resultaten staan in de whitepaper ‘Bezit en deelauto onder jongeren’.
Volgens VWE is de stijging vooral te danken aan de dalende werkeloosheid onder jongeren en het toegenomen consumentenvertrouwen. Er is weer salaris waar een auto van betaald kan worden.
Deelauto-effect is nog beperkt
Van de totale Nederlandse bevolking tussen de 18 en 25 jaar bezat in 2009 16,6 procent een eigen auto. In 2011 daalde dit tot 15,7 procent. In de jaren daarna stijgt het autobezit weer. Op 1 augustus 2015 heeft 17,2 procent van de Nederlandse jongeren een auto. Het percentage dat een auto bezit ligt nu hoger dan in 2009. In de grote steden ligt het bezit op hetzelfde niveau als zes jaar terug.
Het aantal deelauto’s in Nederland bedraagt ongeveer 11.200. Dat is 0,1 procent van het totale wagenpark. Voor de autobranche betekent de opkomst van deelauto’s dat er minder vraag is naar auto’s. Vooralsnog is het effect beperkt en speelt dit vooral in de steden Amsterdam en Utrecht. Het delen van auto’s van particulieren lijkt de komende jaren wel te blijven groeien.
Meer verkopen via autobedrijven
Opvallend in de onderzoeksresultaten is dat de c2c-verkopen dalen en de b2c-verkopen toenemen. Autobedrijven verkochten dit jaar tot en met juli 6,5 procent meer occasions aan jongeren dan vorig jaar.
De groei van het aantal auto’s van jongeren was het sterkste in de landelijkere provincies Zeeland (19,8%), Friesland (12,5%) en Gelderland (11,9%). Er zijn daarnaast ook meer jongeren in grote steden gaan wonen. In zes jaar tijd is dat met 9,1 procent gestegen.
In Amerika schijnen jongeren (18 tot 25 jaar oud) wel daadwerkelijk minder auto’s aan te schaffen, maar in Duitsland is een mooie auto nog altijd hét statussymbool. Vooral onder jongeren, zo blijkt.