Personenauto's

Laatste update:

Onderzoek: laadpaalvrees vervangt actieradiusangst

Volgens Newmotion is samenwerken cruciaal om EV's door te laten breken. (Foto: Shutterstock)

Niet actieradius-angst, maar de vraag of er voldoende laadpunten beschikbaar zijn om elektrische auto’s op te laden is de grootste vrees van EV-rijders. Daarnaast wensen EV-rijders optimaal gebruiksgemak en prijstransparantie. Deze factoren zijn bepalend voor het succes van de EV-transitie, stelt Newmotion, leverancier van laadoplossingen voor elektrische voertuigen, op basis van eigen onderzoek.

Ter gelegenheid van zijn tweede lustrum liet Newmotion onderzoek doen onder bijna 4.500 EV-rijders in Het VK, Frankrijk, Duitsland en Nederland. De resultaten werden gisteren gepresenteerd. Opvallendste conclusie uit dit Newmotion EV drivers survey is dat bijna de helft (45%) van de respondenten vreest dat er een tekort aan laadpunten gaat ontstaan – 46 procent van de respondenten noemt een toename van laadpunten een van de belangrijkste verbeteringen van hun laadervaring. Andere heikele punten in de EV-transitie zijn volgens het onderzoek gebruiksgemak van het laadpunt, prijstransparantie, sneller laden en het vereenvoudigen van de toegang tot laadpunten door middel van één laadpas. Meer laagdrempeligheid dus, en dat kan alleen in breed verband. “De transitie moet nog veel sneller gaan en keiharde concurrentie gaat daarbij niet helpen”, zegt Sytze Zuidma, ceo van Newmotion.

Samenwerken cruciaal

Zuidema pleit op basis van het onderzoek voor meer en intensievere samenwerking tussen de betrokken partijen. “We zitten nu op het snijvlak van de mobiliteits- en energietransitie. Het is nu zaak om op te schalen. Er moet meer samenwerking komen, vooral tussen autofabrikanten en de partijen die laadoplossingen ontwikkelen en aanbieden. We moeten samen zaken oplossen als we willen komen tot bijvoorbeeld één roamingnetwerk, waar je met één laadpas terecht kunt bij elk laadpunt, sneller kunt laden en vooraf weet welk bedrag op je factuur verschijnt – slechts 43 procent van de respondenten gaf aan vooraf te weten wat ze gaan betalen als ze de auto inpluggen. We moeten slimme laadoplossingen doorontwikkelen en uitrollen om overbelasting van het netwerk te voorkomen.”

Smart charging

Wat die slimme laadoplossingen betreft: Newmotion maakt zich hard voor smart charging, waarbij auto’s hun opgeslagen energie op termijn ook terug moeten kunnen geven aan het netwerk, waardoor onder meer laadpieken beter kunnen worden opgevangen. 62 procent van de respondenten is daartoe bereid, maar is desondanks niet van plan zelf een smart charger aan te schaffen. “Het is nog geen top-of-mind-item”, zegt Zuidema. “Maar deze ontwikkeling is heel relevant voor de komende 10 jaar.”

 Lees het hele Newmotion EV drivers survey hier.

In totaal kwam 50% van de deelnemers uit Nederland, 32% uit Duitsland, 6% uit België, 5% uit het Verenigd Koninkrijk en de overige 7% uit andere Europese landen. De dataverzameling vond plaats tussen 7 en 31 december 2019. Voor het analyseren van de enquête onder EV-bestuurders in 2019 werkte NewMotion samen met onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen en Omnicom Public Relations Group Nederland.

In Nederland is de mogelijkheid tot snelladen prioriteit. In landen zoals het VK, Duitsland en Frankrijk is de beschikbaarheid van laadpalen belangrijker. In alle landen, op Nederland na, is overschakelen op één pas voor openbaar opladen de grootste verbetering. In Nederland geldt dit minder omdat ons land een grote mate van roaming beschikbaar heeft, volgens het onderzoek.

laden newmotion

(Bron: Newmotion. Bewerking: Automotive)

Respondenten geven aan dat elektrische auto’s genoeg bereik hebben voor dagelijks gebruik, maar desondanks geeft 56 procent aan dat dit verbeterd moet worden voor de acceptatie van EV’s. De lagere aanschafkosten (55%) en een beter beschikbaarheid van laadpunten (37%) worden ook genoemd als stimuleringsmaatregelen die werken.

laden2 newmotion

(Bron: Newmotion. Bewerking: Automotive)

Slim laden is een voorbeeld van een oplossing om de pieken in vraag en aanbod op het stroomnetwerk. Slim laden houdt zowel het gebruik van apps, langzamer opladen, als technologie die stroom terugkoppelt aan het netwerk in. Volgens Newmotion zien EV-bestuurders een toekomst in slim laden. Gemiddeld 69 procent van de EV-rijders wil wel slim laden, tegenover 11 procent die dat niet wilt. Vooral in het VK (76%) en Duitsland (75%) is de bereidheid hoog, terwijl het percentage in Frankrijk met 40 procent een stuk lager ligt.

laden3 newmotion

(Bron: Newmotion. Bewerking: Automotive)

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Onderzoek: laadpaalvrees vervangt actieradiusangst | Fleet&Mobility

Onderzoek: laadpaalvrees vervangt actieradiusangst

Redactie Redactie
• Laatste update:
Volgens Newmotion is samenwerken cruciaal om EV's door te laten breken. (Foto: Shutterstock)

Ter gelegenheid van zijn tweede lustrum liet Newmotion onderzoek doen onder bijna 4.500 EV-rijders in Het VK, Frankrijk, Duitsland en Nederland. De resultaten werden gisteren gepresenteerd. Opvallendste conclusie uit dit Newmotion EV drivers survey is dat bijna de helft (45%) van de respondenten vreest dat er een tekort aan laadpunten gaat ontstaan – 46 procent van de respondenten noemt een toename van laadpunten een van de belangrijkste verbeteringen van hun laadervaring. Andere heikele punten in de EV-transitie zijn volgens het onderzoek gebruiksgemak van het laadpunt, prijstransparantie, sneller laden en het vereenvoudigen van de toegang tot laadpunten door middel van één laadpas. Meer laagdrempeligheid dus, en dat kan alleen in breed verband. “De transitie moet nog veel sneller gaan en keiharde concurrentie gaat daarbij niet helpen”, zegt Sytze Zuidma, ceo van Newmotion.

Samenwerken cruciaal

Zuidema pleit op basis van het onderzoek voor meer en intensievere samenwerking tussen de betrokken partijen. “We zitten nu op het snijvlak van de mobiliteits- en energietransitie. Het is nu zaak om op te schalen. Er moet meer samenwerking komen, vooral tussen autofabrikanten en de partijen die laadoplossingen ontwikkelen en aanbieden. We moeten samen zaken oplossen als we willen komen tot bijvoorbeeld één roamingnetwerk, waar je met één laadpas terecht kunt bij elk laadpunt, sneller kunt laden en vooraf weet welk bedrag op je factuur verschijnt – slechts 43 procent van de respondenten gaf aan vooraf te weten wat ze gaan betalen als ze de auto inpluggen. We moeten slimme laadoplossingen doorontwikkelen en uitrollen om overbelasting van het netwerk te voorkomen.”

Smart charging

Wat die slimme laadoplossingen betreft: Newmotion maakt zich hard voor smart charging, waarbij auto’s hun opgeslagen energie op termijn ook terug moeten kunnen geven aan het netwerk, waardoor onder meer laadpieken beter kunnen worden opgevangen. 62 procent van de respondenten is daartoe bereid, maar is desondanks niet van plan zelf een smart charger aan te schaffen. “Het is nog geen top-of-mind-item”, zegt Zuidema. “Maar deze ontwikkeling is heel relevant voor de komende 10 jaar.”

 Lees het hele Newmotion EV drivers survey hier.

In totaal kwam 50% van de deelnemers uit Nederland, 32% uit Duitsland, 6% uit België, 5% uit het Verenigd Koninkrijk en de overige 7% uit andere Europese landen. De dataverzameling vond plaats tussen 7 en 31 december 2019. Voor het analyseren van de enquête onder EV-bestuurders in 2019 werkte NewMotion samen met onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen en Omnicom Public Relations Group Nederland.

In Nederland is de mogelijkheid tot snelladen prioriteit. In landen zoals het VK, Duitsland en Frankrijk is de beschikbaarheid van laadpalen belangrijker. In alle landen, op Nederland na, is overschakelen op één pas voor openbaar opladen de grootste verbetering. In Nederland geldt dit minder omdat ons land een grote mate van roaming beschikbaar heeft, volgens het onderzoek.

laden newmotion

(Bron: Newmotion. Bewerking: Automotive)

Respondenten geven aan dat elektrische auto’s genoeg bereik hebben voor dagelijks gebruik, maar desondanks geeft 56 procent aan dat dit verbeterd moet worden voor de acceptatie van EV’s. De lagere aanschafkosten (55%) en een beter beschikbaarheid van laadpunten (37%) worden ook genoemd als stimuleringsmaatregelen die werken.

laden2 newmotion

(Bron: Newmotion. Bewerking: Automotive)

Slim laden is een voorbeeld van een oplossing om de pieken in vraag en aanbod op het stroomnetwerk. Slim laden houdt zowel het gebruik van apps, langzamer opladen, als technologie die stroom terugkoppelt aan het netwerk in. Volgens Newmotion zien EV-bestuurders een toekomst in slim laden. Gemiddeld 69 procent van de EV-rijders wil wel slim laden, tegenover 11 procent die dat niet wilt. Vooral in het VK (76%) en Duitsland (75%) is de bereidheid hoog, terwijl het percentage in Frankrijk met 40 procent een stuk lager ligt.

laden3 newmotion

(Bron: Newmotion. Bewerking: Automotive)