Mobiliteitsoplossingen

Laatste update:

Kennisinstituut betwijfelt of MaaS het gedrag van reizigers verandert

MaaS zal vooral door jongvolwassenen worden ingezet voor privé mobiliteit. (Foto: Shutterstock)

In principe levert Mobility as a Service (MaaS) voldoende toegevoegde waarde om bepaalde groepen reizigers aan zich te binden, maar het is onzeker of MaaS leidt tot gedragsverandering. Dat is de hoofdconclusie van de brochure ‘Meer zicht op MaaS’ van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KIM).

Het KIM, het kennisinstituut van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, deed onderzoek naar de vraag ‘Welke gevolgen kan MaaS hebben op de reisvoorkeuren en het reisgedrag van Nederlanders?’. Een van de conclusies is dat het onwaarschijnlijk is dat MaaS binnen enkele jaren tot forse verschuivingen in de dagelijkse mobiliteit gaat leiden of tot een vermindering van bezit en gebruik van de privéauto.

Early adopters

Vooral jongvolwassenen in grote steden zullen de zogenoemde early adopters van MaaS zijn. En dan wordt MaaS vooral ingezet voor incidentele verplaatsingen in de vrije tijd. Het is nog onzeker of MaaS ook daadwerkelijk tot gedragsverandering leidt en in welke mate, stelt het KIM.

Veel lijkt af te hangen van de manier waarop MaaS wordt vormgegeven, het precieze aanbod, de randvoorwaarden waaraan is voldaan en de toegevoegde waarde ten opzichte van huidige vervoersmogelijkheden.

Voorwaarden

Om het een succes te laten worden, zijn vier randvoordwaarden voor reizigers nodig: kostenvoordelen, gemak, meer keuzevrijheid en maatwerk. Het KIM is nu bezig met een vervolgonderzoek naar de effecten van MaaS op voorkeuren en gedrag van verschillende bevolkingsgroepen.

Deze studie is gebaseerd op (inter)nationaal literatuuronderzoek en gesprekken met diverse focusgroepen: bewoners van een grote en middelgrote stad en van het platteland.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Floor Vink
Kennisinstituut betwijfelt of MaaS het gedrag van reizigers verandert | Fleet&Mobility

Kennisinstituut betwijfelt of MaaS het gedrag van reizigers verandert

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
MaaS zal vooral door jongvolwassenen worden ingezet voor privé mobiliteit. (Foto: Shutterstock)

Het KIM, het kennisinstituut van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, deed onderzoek naar de vraag ‘Welke gevolgen kan MaaS hebben op de reisvoorkeuren en het reisgedrag van Nederlanders?’. Een van de conclusies is dat het onwaarschijnlijk is dat MaaS binnen enkele jaren tot forse verschuivingen in de dagelijkse mobiliteit gaat leiden of tot een vermindering van bezit en gebruik van de privéauto.

Early adopters

Vooral jongvolwassenen in grote steden zullen de zogenoemde early adopters van MaaS zijn. En dan wordt MaaS vooral ingezet voor incidentele verplaatsingen in de vrije tijd. Het is nog onzeker of MaaS ook daadwerkelijk tot gedragsverandering leidt en in welke mate, stelt het KIM.

Veel lijkt af te hangen van de manier waarop MaaS wordt vormgegeven, het precieze aanbod, de randvoorwaarden waaraan is voldaan en de toegevoegde waarde ten opzichte van huidige vervoersmogelijkheden.

Voorwaarden

Om het een succes te laten worden, zijn vier randvoordwaarden voor reizigers nodig: kostenvoordelen, gemak, meer keuzevrijheid en maatwerk. Het KIM is nu bezig met een vervolgonderzoek naar de effecten van MaaS op voorkeuren en gedrag van verschillende bevolkingsgroepen.

Deze studie is gebaseerd op (inter)nationaal literatuuronderzoek en gesprekken met diverse focusgroepen: bewoners van een grote en middelgrote stad en van het platteland.