Mobiliteitsoplossingen

Laatste update:

ING: 7,5 miljoen Europese deelauto’s in 2035

Vooral in Zuid-Europese landen is veel belangstelling voor deelauto's (foto: ING)

De Europese markt voor deelauto’s kan sterk groeien, maar zal daarvoor eerst verschillende barrières moeten overwinnen.

De vloot deelauto’s in Europa kan groeien van een kleine 400 duizend nu, tot 7,5 miljoen in 2035. Dit stelt ING in het onderzoek Car Sharing Unlocked.

Het onderzoek onder 13 duizend mensen in 13 Europese landen laat zien dat 30 procent van de Europeanen met een rijbewijs interesse toont in deelauto diensten. Ruim 60 procent is bereid om de eigen auto tegen betaling te delen. Nederland scoort in het ING-onderzoek op beide vlakken lager; 18 procent toont interesse om deelauto’s te gebruiken en 41 procent is bereid zijn/haar auto te delen. Het bedrag dat men wenst te ontvangen voor het delen van een auto ligt in Nederland op gemiddeld 45 euro per dag. Dat is hoger dan het gemiddelde in Europa: 33 euro per dag.

ing image003

Ondanks de hoge mate van interesse, wordt nog slechts 0,1 procent van alle auto’s in Europa gedeeld, constateert ING. Dit komt door belemmeringen op het gebied van gebruiksgemak, snelle toegang tot auto’s en aanbod. Bijna de helft van de ondervraagden ziet dit als een belangrijk verbeterpunt. Daarnaast zou 20 procent graag lagere tarieven zien. Autodelen is vooral populair in Zuid-Europa, constateerde ALD Automotive vorig jaar.

Te weinig aanbod

Aan de aanbodzijde zijn verschillende autofabrikanten actief met hun eigen vloot deelauto’s. Uitbreiding van deze vloot is echter kostbaar en relatief langzaam en inflexibel. Verdere ontwikkeling van deelauto platformen voor particulieren is volgens ING noodzakelijk om het aanbod van deelauto’s te verbeteren. Daarbij is het belangrijk dat vertrouwen wordt gekweekt, om mensen te bewegen hun auto te delen. Ook zijn er praktische hordes te overwinnen, zoals het (fysiek) overhandigen van sleutels.

Nieuwe technologie

Nieuwe technologie kan een bijdrage leveren aan het slechten van de barrières. De toenemende (online) connectiviteit van auto’s kan bijvoorbeeld leiden tot toegang op afstand, maar kan ook het rijgedrag van gebruikers monitoren en waarderen. Dit kan het vertrouwen van aanbieders van deelauto’s verhogen. Daarnaast is de verwachting dat semi-autonome auto’s op termijn zelf op bepaalde routes kunnen rijden.

Ook al hebben deelauto’s nog een lange weg te gaan, hun impact kan op termijn groot worden. Hoewel eigendom van auto’s dominant blijft, stijgt de vloot deelauto’s in het groeiscenario van ING naar 7,5 miljoen in 2035. KPMG deed eerder al soortgelijke constateringen. Een flinke groep autobezitters stapt naar verwachting over op deelauto’s. Consequentie is dat volgens ING vanaf 2035 jaarlijks 1 miljoen minder nieuwe auto’s worden verkocht in Europa.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Maarten
ING: 7,5 miljoen Europese deelauto’s in 2035 | Fleet&Mobility

ING: 7,5 miljoen Europese deelauto’s in 2035

Maarten Maarten
• Laatste update:
Vooral in Zuid-Europese landen is veel belangstelling voor deelauto's (foto: ING)

De vloot deelauto’s in Europa kan groeien van een kleine 400 duizend nu, tot 7,5 miljoen in 2035. Dit stelt ING in het onderzoek Car Sharing Unlocked.

Het onderzoek onder 13 duizend mensen in 13 Europese landen laat zien dat 30 procent van de Europeanen met een rijbewijs interesse toont in deelauto diensten. Ruim 60 procent is bereid om de eigen auto tegen betaling te delen. Nederland scoort in het ING-onderzoek op beide vlakken lager; 18 procent toont interesse om deelauto’s te gebruiken en 41 procent is bereid zijn/haar auto te delen. Het bedrag dat men wenst te ontvangen voor het delen van een auto ligt in Nederland op gemiddeld 45 euro per dag. Dat is hoger dan het gemiddelde in Europa: 33 euro per dag.

ing image003

Ondanks de hoge mate van interesse, wordt nog slechts 0,1 procent van alle auto’s in Europa gedeeld, constateert ING. Dit komt door belemmeringen op het gebied van gebruiksgemak, snelle toegang tot auto’s en aanbod. Bijna de helft van de ondervraagden ziet dit als een belangrijk verbeterpunt. Daarnaast zou 20 procent graag lagere tarieven zien. Autodelen is vooral populair in Zuid-Europa, constateerde ALD Automotive vorig jaar.

Te weinig aanbod

Aan de aanbodzijde zijn verschillende autofabrikanten actief met hun eigen vloot deelauto’s. Uitbreiding van deze vloot is echter kostbaar en relatief langzaam en inflexibel. Verdere ontwikkeling van deelauto platformen voor particulieren is volgens ING noodzakelijk om het aanbod van deelauto’s te verbeteren. Daarbij is het belangrijk dat vertrouwen wordt gekweekt, om mensen te bewegen hun auto te delen. Ook zijn er praktische hordes te overwinnen, zoals het (fysiek) overhandigen van sleutels.

Nieuwe technologie

Nieuwe technologie kan een bijdrage leveren aan het slechten van de barrières. De toenemende (online) connectiviteit van auto’s kan bijvoorbeeld leiden tot toegang op afstand, maar kan ook het rijgedrag van gebruikers monitoren en waarderen. Dit kan het vertrouwen van aanbieders van deelauto’s verhogen. Daarnaast is de verwachting dat semi-autonome auto’s op termijn zelf op bepaalde routes kunnen rijden.

Ook al hebben deelauto’s nog een lange weg te gaan, hun impact kan op termijn groot worden. Hoewel eigendom van auto’s dominant blijft, stijgt de vloot deelauto’s in het groeiscenario van ING naar 7,5 miljoen in 2035. KPMG deed eerder al soortgelijke constateringen. Een flinke groep autobezitters stapt naar verwachting over op deelauto’s. Consequentie is dat volgens ING vanaf 2035 jaarlijks 1 miljoen minder nieuwe auto’s worden verkocht in Europa.