Mobiliteitsoplossingen

Laatste update:

Mobiliteitsalliantie pleit voor rekeningrijden en MaaS

Frits van Bruggen (r) biedt het Deltaplan aan minister Cora van Nieuwenhuizen en (l) staatsssecretaris Stientje van Veldhoven. (Foto: Automotive)

De alliantie heeft vandaag een Deltaplan gepubliceerd dat Nederland ook in de toekomst mobiel moet houden. De VVD heeft in een eerste reactie al laten weten dat een kilometerheffing er niet gaat komen. 

De Mobiliteitsalliantie, een coalitie van 25 partijen uit de wereld van auto, fiets, OV en wegtransport, waarschuwt dat de mobiliteit in Nederland de komende jaren vastloopt. Om dat te voorkomen pleit de alliantie in het vandaag gepresenteerde Deltaplan Mobiliteit voor een flexibeler reis- en vervoersgedrag, dat kan ontstaan door personen- en goederenhubs aan de rand van de steden. Daarnaast moet er een vlakke kilometerbeprijzing komen en zou de BPM worden afgeschaft.

Investeringsagenda

Het Deltaplan besteedt ook veel aandacht aan het concept van Mobility as a Service (MaaS), dat de keuzevrijheid en flexibiliteit voor reizigers en vervoerders verbetert. Hierbij worden alle vormen van mobiliteit voor de reiziger geïntegreerd in een eenvoudig toegankelijk digitaal systeem.

Het Deltaplan gaat vergezeld van een investeringsagenda. De extra investeringen worden geraamd op 3 miljard euro per jaar tot 2040. Tegenover deze investeringen staan maatschappelijke baten van 18 miljard euro per jaar, zo stelt de alliantie.

VVD blijft tegen kilometerheffing

Het FD meldt dat VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en waterstaat direct al heeft laten weten die kilometerheffing er niet gaat komen. De VVD is hier al jaren tegen. Ook partijgenoot en Tweede Kamerlid Remco Dijkstra vindt de voorgestelde ‘vlakke’ kilometerheffing een slecht idee. “Dan betaal je straks om in de file te staan”, zei hij tegen BNR Nieuwsradio. 

Lees verder op Automotive Online

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Maarten
Mobiliteitsalliantie pleit voor rekeningrijden en MaaS | Fleet&Mobility

Mobiliteitsalliantie pleit voor rekeningrijden en MaaS

Maarten Maarten
• Laatste update:
Frits van Bruggen (r) biedt het Deltaplan aan minister Cora van Nieuwenhuizen en (l) staatsssecretaris Stientje van Veldhoven. (Foto: Automotive)

De Mobiliteitsalliantie, een coalitie van 25 partijen uit de wereld van auto, fiets, OV en wegtransport, waarschuwt dat de mobiliteit in Nederland de komende jaren vastloopt. Om dat te voorkomen pleit de alliantie in het vandaag gepresenteerde Deltaplan Mobiliteit voor een flexibeler reis- en vervoersgedrag, dat kan ontstaan door personen- en goederenhubs aan de rand van de steden. Daarnaast moet er een vlakke kilometerbeprijzing komen en zou de BPM worden afgeschaft.

Investeringsagenda

Het Deltaplan besteedt ook veel aandacht aan het concept van Mobility as a Service (MaaS), dat de keuzevrijheid en flexibiliteit voor reizigers en vervoerders verbetert. Hierbij worden alle vormen van mobiliteit voor de reiziger geïntegreerd in een eenvoudig toegankelijk digitaal systeem.

Het Deltaplan gaat vergezeld van een investeringsagenda. De extra investeringen worden geraamd op 3 miljard euro per jaar tot 2040. Tegenover deze investeringen staan maatschappelijke baten van 18 miljard euro per jaar, zo stelt de alliantie.

VVD blijft tegen kilometerheffing

Het FD meldt dat VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en waterstaat direct al heeft laten weten die kilometerheffing er niet gaat komen. De VVD is hier al jaren tegen. Ook partijgenoot en Tweede Kamerlid Remco Dijkstra vindt de voorgestelde ‘vlakke’ kilometerheffing een slecht idee. “Dan betaal je straks om in de file te staan”, zei hij tegen BNR Nieuwsradio. 

Lees verder op Automotive Online