Mobiliteitsoplossingen

Laatste update:

ACM: OV-bedrijven zijn knelpunt bij invoering MaaS

Foto: Shutterstock

De toegang tot het openbaar vervoer is een knelpunt in de ontwikkeling van de Mobility as a Service-markt.

Aanbieders van MaaS-producten hebben nog onvoldoende toegang en betalen voor het afnemen van OV-diensten in veel getallen een hoger tarief dan de OV-bedrijven zelf (kunnen) rekenen. Dat concludeert de ACM in de marktstudie Mobility as a Service. De ACM startte het onderzoek vorig jaar nadat het groen licht gaf aan Hely, een joint venture tussen Pon en de NS. De ACM stelde als voorwaarde dat de NS de trein en de OV-fietsen tegen dezelfde voorwaarden levert aan concurrenten van het nieuwe bedrijf. Tegen Fleet&Mobility zeggen MaaS-aanbieders dat de NS aan hen nog steeds hogere tarieven rekent dan aan eigen klanten.

Nu concludeert de ACM dat er nog meerdere knelpunten zijn, zonder dat het daarbij partijen bij naam noemt. Ingrijpen doet de ACM vooralsnog niet. “De huidige beperkingen in het toegangsaanbod betreft nadrukkelijk een momentopname, waarbij de ACM heeft geconstateerd dat de MaaS-markt zich nog steeds in een ontwikkelfase bevindt en dat er concrete voornemens zijn om de toegangsmogelijkheden te verruimen”, schrijft de autoriteit. 

Hogere tarieven

De ACM stelt in de marktstudie vast dat er ondanks de verbeteringen in het huidige aanbod van OV-diensten er ook nog knelpunten zijn. Zo is bijvoorbeeld bij een aantal OV-bedrijven het voor MaaS-aanbieders alleen mogelijk om uur- en dagkaarten in te kopen. De tarieven voor deze kaartjes liggen beduidend hoger dan de reguliere OV-chipkaarttarieven. Als het reizen met openbaar vervoer via MaaS duurder is dan met de OV-chipkaart, dan maakt dit MaaS-diensten veel minder aantrekkelijk voor reizigers. Ook is het voor MaaS-aanbieders onzeker of de huidige toegangsvoorwaarden in de toekomst zullen veranderen omdat veel OV-bedrijven de toegang bieden in het kader van een pilot.

“Toegang tot elkaars diensten in een online-platform is één van de belangrijkste voorwaarden voor het goed functioneren van de digitale economie. Het is voor de ontwikkeling van de MaaS-markt belangrijk dat alle MaaS-aanbieders OV-diensten kunnen integreren in hun aanbod’, aldus de ACM.

In de komende periode moeten de knelpunten wel worden opgelost, stelt ACM-bestuurslid Manon Leijten. “Ik vind het positief dat de OV-partijen zelf het initiatief hebben genomen om de toegang te verbeteren. Nu is het voor de ontwikkeling van MaaS van belang dat de gemaakte afspraken uiteindelijk in alle concessies worden opgenomen.”

Lees de hoofdbevindingen hier.

ACM: OV-bedrijven zijn knelpunt bij invoering MaaS | Fleet&Mobility

ACM: OV-bedrijven zijn knelpunt bij invoering MaaS

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Aanbieders van MaaS-producten hebben nog onvoldoende toegang en betalen voor het afnemen van OV-diensten in veel getallen een hoger tarief dan de OV-bedrijven zelf (kunnen) rekenen. Dat concludeert de ACM in de marktstudie Mobility as a Service. De ACM startte het onderzoek vorig jaar nadat het groen licht gaf aan Hely, een joint venture tussen Pon en de NS. De ACM stelde als voorwaarde dat de NS de trein en de OV-fietsen tegen dezelfde voorwaarden levert aan concurrenten van het nieuwe bedrijf. Tegen Fleet&Mobility zeggen MaaS-aanbieders dat de NS aan hen nog steeds hogere tarieven rekent dan aan eigen klanten.

Nu concludeert de ACM dat er nog meerdere knelpunten zijn, zonder dat het daarbij partijen bij naam noemt. Ingrijpen doet de ACM vooralsnog niet. “De huidige beperkingen in het toegangsaanbod betreft nadrukkelijk een momentopname, waarbij de ACM heeft geconstateerd dat de MaaS-markt zich nog steeds in een ontwikkelfase bevindt en dat er concrete voornemens zijn om de toegangsmogelijkheden te verruimen”, schrijft de autoriteit. 

Hogere tarieven

De ACM stelt in de marktstudie vast dat er ondanks de verbeteringen in het huidige aanbod van OV-diensten er ook nog knelpunten zijn. Zo is bijvoorbeeld bij een aantal OV-bedrijven het voor MaaS-aanbieders alleen mogelijk om uur- en dagkaarten in te kopen. De tarieven voor deze kaartjes liggen beduidend hoger dan de reguliere OV-chipkaarttarieven. Als het reizen met openbaar vervoer via MaaS duurder is dan met de OV-chipkaart, dan maakt dit MaaS-diensten veel minder aantrekkelijk voor reizigers. Ook is het voor MaaS-aanbieders onzeker of de huidige toegangsvoorwaarden in de toekomst zullen veranderen omdat veel OV-bedrijven de toegang bieden in het kader van een pilot.

“Toegang tot elkaars diensten in een online-platform is één van de belangrijkste voorwaarden voor het goed functioneren van de digitale economie. Het is voor de ontwikkeling van de MaaS-markt belangrijk dat alle MaaS-aanbieders OV-diensten kunnen integreren in hun aanbod’, aldus de ACM.

In de komende periode moeten de knelpunten wel worden opgelost, stelt ACM-bestuurslid Manon Leijten. “Ik vind het positief dat de OV-partijen zelf het initiatief hebben genomen om de toegang te verbeteren. Nu is het voor de ontwikkeling van MaaS van belang dat de gemaakte afspraken uiteindelijk in alle concessies worden opgenomen.”

Lees de hoofdbevindingen hier.