Mobiliteitsoplossingen

Forse uitbreiding aantal laadpalen in parkeergarages

Foto: Shutterstock

Er komen meer laadpunten voor elektrische auto’s in parkeergarages. Dat hebben staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) en het platform voor parkeren (Vexpan) afgesproken.

In 2025 moeten er tien keer zoveel laadpunten in parkeergarages zijn als nu.

Er zijn in Nederland zo’n 400 parkeergarages, met gemiddeld zo’n 450 parkeerplekken per garage. In ongeveer twee derde van die garages is op dit moment nog geen mogelijkheid voor elektrische auto’s om op te laden, stelt Vexpan, een vereniging waarbij zo’n 120 garagehouders, gemeenten en branchepartijen zijn aangesloten. Er is nogal wat onduidelijkheid over de brandveiligheid en risico’s van laadpalen in ondergrondse parkeergarages. Het advies luidt nu dan ook de nieuwe normering voor een veilige installatie van laadpalen in parkeergarages af te wachten.

Concrete doestelling die de betrokken partijen Vexpan en het ministerie van Infrastructuur vandaag vastleggen is dat er in 2025 bij gemiddeld 5 procent van de parkeerplekken in parkeergarages een laadpunt is, en in 2030 bij gemiddeld 10 procent van de plekken. Die percentages zijn gebaseerd op het totale aantal laadpunten dat de komende jaren naar verwachting nodig is. De betrokken partijen monitoren elk half jaar of de aanleg van de laadpunten op schema ligt. Bij nieuwe garages en grote verbouwingen van bestaande garages zijn er volgens Europese regels al minimumeisen aan het aantal laadpunten.

Vorig jaar installeerde de Markthal in Rotterdam twintig laadpunten.

Forse uitbreiding aantal laadpalen in parkeergarages | Fleet&Mobility

Forse uitbreiding aantal laadpalen in parkeergarages

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock

In 2025 moeten er tien keer zoveel laadpunten in parkeergarages zijn als nu.

Er zijn in Nederland zo’n 400 parkeergarages, met gemiddeld zo’n 450 parkeerplekken per garage. In ongeveer twee derde van die garages is op dit moment nog geen mogelijkheid voor elektrische auto’s om op te laden, stelt Vexpan, een vereniging waarbij zo’n 120 garagehouders, gemeenten en branchepartijen zijn aangesloten. Er is nogal wat onduidelijkheid over de brandveiligheid en risico’s van laadpalen in ondergrondse parkeergarages. Het advies luidt nu dan ook de nieuwe normering voor een veilige installatie van laadpalen in parkeergarages af te wachten.

Concrete doestelling die de betrokken partijen Vexpan en het ministerie van Infrastructuur vandaag vastleggen is dat er in 2025 bij gemiddeld 5 procent van de parkeerplekken in parkeergarages een laadpunt is, en in 2030 bij gemiddeld 10 procent van de plekken. Die percentages zijn gebaseerd op het totale aantal laadpunten dat de komende jaren naar verwachting nodig is. De betrokken partijen monitoren elk half jaar of de aanleg van de laadpunten op schema ligt. Bij nieuwe garages en grote verbouwingen van bestaande garages zijn er volgens Europese regels al minimumeisen aan het aantal laadpunten.

Vorig jaar installeerde de Markthal in Rotterdam twintig laadpunten.