Personeel en mobiliteit

Laatste update:

Mobiliteitsmanager v/h Jaar | Finalist Versluis (Rabobank) wil krimpen en elektrificeren

Versluis heeft een vloot van 2.650 auto’s in beheer. (Foto: Heliview)

De ontknoping van de verkiezing Mobiliteitsmanager van het Jaar 2018 nadert. Op 29 mei wordt in de Van Nelle Fabriek tijdens het event Fleet Mobility Live, waar Fleet&Mobility mediapartner van is, de winnaar bekend gemaakt. De komende weken stellen wij de finalisten vast aan u voor. De eerste in deze serie: Eric Versluis, wagenparkbeheerder van Rabobank Nederland.

“De Rabobank wil duurzaamheid graag stimuleren, ook in haar vervoersbeleid”, zegt Versluis. “De laatste jaren zijn er relatief veel lease-auto’s vroegtijdig teruggekomen. Die auto’s teruggeven aan de leasemaatschappij kost kapitalen aan afkoopsommen. Omdat op veel auto’s nog lage bijtelling zit, of omdat het stekkerauto’s zijn, zetten we ze liever opnieuw in. Dat is voor ons aantrekkelijker, maar ook voor onze medewerkers zelf. We hebben het namelijk financieel extra aantrekkelijk gemaakt om een bestaande leaseauto in plaats van een nieuwe leaseauto te nemen. Werknemers kunnen voor zo’n auto een leasebudget gebruiken dat twee functiegroepen hoger ligt, terwijl de financiële inhouding voor de eigen bijdrage tegen het tarief van de eigen functiegroep gebeurt.”

Brandstofnorm

De budgetregeling is een succes, zegt Versluis. “We hebben 200 tot 300 auto’s per jaar binnen de organisatie kunnen wegzetten en daarmee hebben we een fors bedrag bespaard. Het huidige park omvat zo’n 2.650 auto’s, ongeveer de helft van wat het was. Er zijn nu 72 volledig elektrische auto’s, maar dat aantal moet de komende tijd fors omhoog. Rabobank streeft naar een CO2-neutrale operatie. Om dat te realiseren werkt de bank momenteel aan een nieuw vervoersbeleid. Het beleid is nog in ontwikkeling, maar ik kan al wel aangeven dat we naast ons bestuurscentrum in Utrecht een laadstraat aanleggen. Daar kunnen 75 auto’s opladen. We hebben veel plugin-hybrides in ons park die gekoppeld zijn aan een brandstofnorm. Zo willen we onze medewerkers stimuleren om elektrisch te rijden. Ook de hele groepsdirectie rijdt in stekkerauto’s. Goed voorbeeld doet goed volgen. De voortekenen zijn er dus: de komende tijd richten we onze mobiliteit zo groen mogelijk in.”

Eric Versluis is een van de drie kanshebbers voor de titel Mobiliteitsmanager van het Jaar, een verkiezing van het evenement Fleet Mobility Live. De andere finalisten zijn Gertjan Sybrandi van Stedin en Leen den Bakker en Randolph Delwel van IBM.

Inschrijven voor Fleet Mobility Live kan via deze link.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Floor Vink
Mobiliteitsmanager v/h Jaar | Finalist Versluis (Rabobank) wil krimpen en elektrificeren | Fleet&Mobility

Mobiliteitsmanager v/h Jaar | Finalist Versluis (Rabobank) wil krimpen en elektrificeren

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Versluis heeft een vloot van 2.650 auto’s in beheer. (Foto: Heliview)

“De Rabobank wil duurzaamheid graag stimuleren, ook in haar vervoersbeleid”, zegt Versluis. “De laatste jaren zijn er relatief veel lease-auto’s vroegtijdig teruggekomen. Die auto’s teruggeven aan de leasemaatschappij kost kapitalen aan afkoopsommen. Omdat op veel auto’s nog lage bijtelling zit, of omdat het stekkerauto’s zijn, zetten we ze liever opnieuw in. Dat is voor ons aantrekkelijker, maar ook voor onze medewerkers zelf. We hebben het namelijk financieel extra aantrekkelijk gemaakt om een bestaande leaseauto in plaats van een nieuwe leaseauto te nemen. Werknemers kunnen voor zo’n auto een leasebudget gebruiken dat twee functiegroepen hoger ligt, terwijl de financiële inhouding voor de eigen bijdrage tegen het tarief van de eigen functiegroep gebeurt.”

Brandstofnorm

De budgetregeling is een succes, zegt Versluis. “We hebben 200 tot 300 auto’s per jaar binnen de organisatie kunnen wegzetten en daarmee hebben we een fors bedrag bespaard. Het huidige park omvat zo’n 2.650 auto’s, ongeveer de helft van wat het was. Er zijn nu 72 volledig elektrische auto’s, maar dat aantal moet de komende tijd fors omhoog. Rabobank streeft naar een CO2-neutrale operatie. Om dat te realiseren werkt de bank momenteel aan een nieuw vervoersbeleid. Het beleid is nog in ontwikkeling, maar ik kan al wel aangeven dat we naast ons bestuurscentrum in Utrecht een laadstraat aanleggen. Daar kunnen 75 auto’s opladen. We hebben veel plugin-hybrides in ons park die gekoppeld zijn aan een brandstofnorm. Zo willen we onze medewerkers stimuleren om elektrisch te rijden. Ook de hele groepsdirectie rijdt in stekkerauto’s. Goed voorbeeld doet goed volgen. De voortekenen zijn er dus: de komende tijd richten we onze mobiliteit zo groen mogelijk in.”

Eric Versluis is een van de drie kanshebbers voor de titel Mobiliteitsmanager van het Jaar, een verkiezing van het evenement Fleet Mobility Live. De andere finalisten zijn Gertjan Sybrandi van Stedin en Leen den Bakker en Randolph Delwel van IBM.

Inschrijven voor Fleet Mobility Live kan via deze link.