Grote zorgen over brandrisico’s EV’s in parkeergarages
Personeel en mobiliteit

Laatste update:

Achtergrond | Waar rook is, lijkt vuur

Beeld: Shutterstock

Er is nogal wat onduidelijkheid over de brandveiligheid en risico’s van laadpalen in ondergrondse parkeergarages. Het advies luidt nu dan ook de nieuwe normering voor een veilige installatie van laadpalen in parkeergarages af te wachten.

 Dat het opladen van elektrische auto’s in ondergrondse parkeergarages een risico vormt, kwam aan het licht toen televisieprogramma Kassa er begin dit jaar aandacht aan besteedde. Als elektrische auto’s in een ondergrondse parkeergarage in de brand vliegen, dan blijkt het vuur voor de brandweer niet eenvoudig te blussen. In veel parkeergarages zijn de oplaadpunten verspreid door de ruimte aangebracht en dat maakt de bereikbaarheid er ook niet makkelijker op. Daarnaast komt het voor dat het opladen niet helemaal veilig gebeurt, bijvoorbeeld als bewoners van een appartementencomplex hun privé meterkast ook gebruiken voor de oplader van hun EV in de parkeergarage.
“Nu er steeds meer elektrische voertuigen komen en vanuit de overheid zelfs de regel geldt dat op 1 op de 10 parkeervakken elektrisch laden mogelijk moet zijn, is het wachten op een heftige inpandige brand”, stelt Evert-Jeen van der Meer, industrie director mobility bij verzekeraar Aon, die voor Kassa een aantal garages bezocht.

Aangepaste norm

Eind maart werden er, mede naar aanleiding van het tv-programma  Kassa, Kamervragen over dit onderwerp gesteld door de SP-leden Sandra Beckerman en Sem Lacin. Resultaat: In de nieuwe NEN-norm 1010 wordt vastgelegd waar elektrische voorzieningen aan moeten voldoen. Ook zijn hierin internationale normen opgenomen, bijvoorbeeld voor veilige contactdozen en beschermingsgraden van omhulsels. In de nieuwe norm worden de laatste inzichten meegenomen rond het parkeren en opladen van elektrische auto’s en de risico’s van batterijen (lithium-ion). Naar verwachting is de nieuwe norm in 2021 gereed.
Voor het opstellen van de nieuwe NEN-norm is overleg met diverse betrokken partijen, zoals de brandweer, bergers, Rijkswaterstaat en verzekeraars om een goed protocol te kunnen opstellen voor het veilig blussen van EV’s in parkeergarages. Het blussen van een elektrische auto is sowieso een stuk lastiger dan van een traditionele auto. Om de auto afdoende te kunnen blussen en de lithium-ion-accu goed te kunnen laten afkoelen, is namelijk een dompelcontainer nodig. Ook daar wordt naar gekeken in de opstelling van de norm.

Nieuwe risico’s

Volgens koepelorganisatie Brandweer Nederland zijn de huidige brandveiligheidseisen in ondergrondse parkeergarages vaak ingericht op basis van auto’s met een traditionele aandrijving. “We maken ons zorgen over het toenemend aantal elektrische auto’s in parkeergarages en oplaadplekken die worden aangelegd. We zien nieuwe risico’s waarbij je van de brandweer mag verwachten dat we nadenken wat dit betekent voor de veiligheid”, aldus Jolanda Trijselaar, portefeuillehouder risicobeheersing en veilige energietransitie Brandweer Nederland. In het advies over laadvoorzieningen in parkeergarages komt de brandweer met een aantal aanbevelingen, zoals: snelle bereikbaarheid parkeer- en laadplekken, snelle uitschakeling van laadpalen, snelle detectie en alarmering, beperking branduitbreiding, deskundig aanleg, beheer en onderhoud en uiteraard voldoende dekking van de verzekering.
Mede vanwege het vele gebruik van kunststof zorgen elektrische auto’s vaak voor een grotere vuurlast dan traditionele auto’s, aldus de brandweer. Ook spelen zeer hoge temperaturen een grote rol bij de brand van een elektrische auto. Een bijkomend risico is dat dit soort branden een dichte, zwarte rook veroorzaken in een relatief lage, vaak grote ondergrondse ruimte wat het zicht en de vindbaarheid alleen maar belemmert. De brand van een elektrisch voertuig ontwikkelt zich namelijk behoorlijk anders dan van een conventioneel voertuig en brengt grotere toxische en elektrische risico’s met zich mee, stelt de brandweer. Overigens kan een lithiumbatterij in principe niet snel vlam vatten: dat gebeurt alleen in geval van overladen, diep ontladen, temperatuuropbouw of beschadiging van de batterij.
Laadstationfabrikant Mennekes vindt ook dat er duidelijkheid moet komen omtrent de risico’s in parkeergarages en installeert de laadpalen nu volgens de geldende elektrotechnische normen. “De vaak tendentieuze berichtgeving over mogelijk brandgevaar van elektrische voertuigen, zorgt er voor dat er onnodige en ongefundeerde angst is ontstaan omtrent laadstations in parkeergarages. Een volle tank diesel of benzine is bij brand net zo moeilijk te blussen of te benaderen als een elektrische auto, dat hebben diverse buitenlandse onderzoeken inmiddels uitgewezen. Het grootste verschil is dat een EV na brand in een dompelbad moet worden geplaatst, omdat de accu na het blussen spontaan weer kan ontbranden”, aldus Walter Stoutenburg, salesmanager bij Mennekes E-Mobility Nederland, die meent dat de kwestie in het juiste perspectief moet worden geplaatst. Oplaadpunten in parkeergarages zijn geen probleem, volgens Mennekes E-Mobility, mits de producten, installatie en het gebruik juist en conform de geldende normering zijn.

Nog niet alle risico’s zijn bekend, het is een relatief nieuw fenomeen.

Brandoorzaken 

Ook het Instituut voor Fysieke Veiligheid komt met aanbevelingen voor de opstelling van de nieuwe norm. Om te zorgen dat de brandweer er makkelijk bij kan, komen zij met het dringende advies om alleen nog bij de uitgang van parkeergarages laadpalen te plaatsen. Het Instituut zegt op dit moment veel vragen binnen te krijgen, juist omdat het een relatief nieuw fenomeen is en nog niet alle risico’s bekend zijn. Behalve rookmelders, denkt het IFV dat er CO-melders moeten komen en dat laadpalen onder afvoerkanalen moeten worden geplaatst. Juist omdat dit soort risicogevallen een nieuwe fenomeen zijn, is er ook relatief weinig bekend over het aantal branden waar EV’s en laadpalen bij betrokken zijn. Tussen 2006 en 2015 waren er gemiddeld 5 branden per jaar in ondergrondse garages, zo blijkt uit de brief van de Tweede Kamer, maar het is niet bekend hoe vaak hier een elektrische auto bij betrokken was. Volgens minister Raymond Knops van Binnenlandse Zaken was er vooralsnog geen aanleiding om hier onderzoek naar te doen. Wellicht brengt de nieuwe NEN-norm ook daar verandering in. //

Achtergrond | Waar rook is, lijkt vuur | Fleet&Mobility
Grote zorgen over brandrisico’s EV’s in parkeergarages

Achtergrond | Waar rook is, lijkt vuur

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

 Dat het opladen van elektrische auto’s in ondergrondse parkeergarages een risico vormt, kwam aan het licht toen televisieprogramma Kassa er begin dit jaar aandacht aan besteedde. Als elektrische auto’s in een ondergrondse parkeergarage in de brand vliegen, dan blijkt het vuur voor de brandweer niet eenvoudig te blussen. In veel parkeergarages zijn de oplaadpunten verspreid door de ruimte aangebracht en dat maakt de bereikbaarheid er ook niet makkelijker op. Daarnaast komt het voor dat het opladen niet helemaal veilig gebeurt, bijvoorbeeld als bewoners van een appartementencomplex hun privé meterkast ook gebruiken voor de oplader van hun EV in de parkeergarage.
“Nu er steeds meer elektrische voertuigen komen en vanuit de overheid zelfs de regel geldt dat op 1 op de 10 parkeervakken elektrisch laden mogelijk moet zijn, is het wachten op een heftige inpandige brand”, stelt Evert-Jeen van der Meer, industrie director mobility bij verzekeraar Aon, die voor Kassa een aantal garages bezocht.

Aangepaste norm

Eind maart werden er, mede naar aanleiding van het tv-programma  Kassa, Kamervragen over dit onderwerp gesteld door de SP-leden Sandra Beckerman en Sem Lacin. Resultaat: In de nieuwe NEN-norm 1010 wordt vastgelegd waar elektrische voorzieningen aan moeten voldoen. Ook zijn hierin internationale normen opgenomen, bijvoorbeeld voor veilige contactdozen en beschermingsgraden van omhulsels. In de nieuwe norm worden de laatste inzichten meegenomen rond het parkeren en opladen van elektrische auto’s en de risico’s van batterijen (lithium-ion). Naar verwachting is de nieuwe norm in 2021 gereed.
Voor het opstellen van de nieuwe NEN-norm is overleg met diverse betrokken partijen, zoals de brandweer, bergers, Rijkswaterstaat en verzekeraars om een goed protocol te kunnen opstellen voor het veilig blussen van EV’s in parkeergarages. Het blussen van een elektrische auto is sowieso een stuk lastiger dan van een traditionele auto. Om de auto afdoende te kunnen blussen en de lithium-ion-accu goed te kunnen laten afkoelen, is namelijk een dompelcontainer nodig. Ook daar wordt naar gekeken in de opstelling van de norm.

Nieuwe risico’s

Volgens koepelorganisatie Brandweer Nederland zijn de huidige brandveiligheidseisen in ondergrondse parkeergarages vaak ingericht op basis van auto’s met een traditionele aandrijving. “We maken ons zorgen over het toenemend aantal elektrische auto’s in parkeergarages en oplaadplekken die worden aangelegd. We zien nieuwe risico’s waarbij je van de brandweer mag verwachten dat we nadenken wat dit betekent voor de veiligheid”, aldus Jolanda Trijselaar, portefeuillehouder risicobeheersing en veilige energietransitie Brandweer Nederland. In het advies over laadvoorzieningen in parkeergarages komt de brandweer met een aantal aanbevelingen, zoals: snelle bereikbaarheid parkeer- en laadplekken, snelle uitschakeling van laadpalen, snelle detectie en alarmering, beperking branduitbreiding, deskundig aanleg, beheer en onderhoud en uiteraard voldoende dekking van de verzekering.
Mede vanwege het vele gebruik van kunststof zorgen elektrische auto’s vaak voor een grotere vuurlast dan traditionele auto’s, aldus de brandweer. Ook spelen zeer hoge temperaturen een grote rol bij de brand van een elektrische auto. Een bijkomend risico is dat dit soort branden een dichte, zwarte rook veroorzaken in een relatief lage, vaak grote ondergrondse ruimte wat het zicht en de vindbaarheid alleen maar belemmert. De brand van een elektrisch voertuig ontwikkelt zich namelijk behoorlijk anders dan van een conventioneel voertuig en brengt grotere toxische en elektrische risico’s met zich mee, stelt de brandweer. Overigens kan een lithiumbatterij in principe niet snel vlam vatten: dat gebeurt alleen in geval van overladen, diep ontladen, temperatuuropbouw of beschadiging van de batterij.
Laadstationfabrikant Mennekes vindt ook dat er duidelijkheid moet komen omtrent de risico’s in parkeergarages en installeert de laadpalen nu volgens de geldende elektrotechnische normen. “De vaak tendentieuze berichtgeving over mogelijk brandgevaar van elektrische voertuigen, zorgt er voor dat er onnodige en ongefundeerde angst is ontstaan omtrent laadstations in parkeergarages. Een volle tank diesel of benzine is bij brand net zo moeilijk te blussen of te benaderen als een elektrische auto, dat hebben diverse buitenlandse onderzoeken inmiddels uitgewezen. Het grootste verschil is dat een EV na brand in een dompelbad moet worden geplaatst, omdat de accu na het blussen spontaan weer kan ontbranden”, aldus Walter Stoutenburg, salesmanager bij Mennekes E-Mobility Nederland, die meent dat de kwestie in het juiste perspectief moet worden geplaatst. Oplaadpunten in parkeergarages zijn geen probleem, volgens Mennekes E-Mobility, mits de producten, installatie en het gebruik juist en conform de geldende normering zijn.

Nog niet alle risico’s zijn bekend, het is een relatief nieuw fenomeen.

Brandoorzaken 

Ook het Instituut voor Fysieke Veiligheid komt met aanbevelingen voor de opstelling van de nieuwe norm. Om te zorgen dat de brandweer er makkelijk bij kan, komen zij met het dringende advies om alleen nog bij de uitgang van parkeergarages laadpalen te plaatsen. Het Instituut zegt op dit moment veel vragen binnen te krijgen, juist omdat het een relatief nieuw fenomeen is en nog niet alle risico’s bekend zijn. Behalve rookmelders, denkt het IFV dat er CO-melders moeten komen en dat laadpalen onder afvoerkanalen moeten worden geplaatst. Juist omdat dit soort risicogevallen een nieuwe fenomeen zijn, is er ook relatief weinig bekend over het aantal branden waar EV’s en laadpalen bij betrokken zijn. Tussen 2006 en 2015 waren er gemiddeld 5 branden per jaar in ondergrondse garages, zo blijkt uit de brief van de Tweede Kamer, maar het is niet bekend hoe vaak hier een elektrische auto bij betrokken was. Volgens minister Raymond Knops van Binnenlandse Zaken was er vooralsnog geen aanleiding om hier onderzoek naar te doen. Wellicht brengt de nieuwe NEN-norm ook daar verandering in. //