Overig

Laatste update:

Tomtom en Bosch ontwikkelen HD-kaarten

Tomtom en Bosch gaan zich richten op het ontwikkelen van hightech-wegenkaarten voor zelfrijdende auto’s. Dat maken de bedrijven bekend in een persbericht. Tomtom ontwerpt de kaarten en Bosch bepaalt de specificaties waar ze aan moeten voldoen.

De kaarten worden al getest in pilots die Bosch draait met zelfrijdende auto`s in Duitsland en de VS. “Alleen met hoge precisiekaarten kan autonoom rijden op de snelwegen in 2020 mogelijk worden”, aldus Dirk Hoheisel, directielid bij Bosch.

Omgeving lezen
High tech-kaarten verschillen van conventionele navigatiekaarten door hun hogere preciesie (op de decimeter nauwkeurig) en doordat ze hun omgeving kunnen ‘lezen’ waardoor ze bijvoorbeeld weten hoe hard de auto mag rijden en of het veilig is om van rijbaan te wisselen.

Om de kaartinformatie tot op de minuut up to date te houden, moet onder meer de Tomtom-vloot continu rondrijden om nieuwe wegen en routes te inventariseren. Ook moeten de kaarten worden gevoed met data van voertuigen die zijn uitgerust met speciale sensoren die de conditie van de weg meten.

Bosch en Tomtom werken al enige tijd samen op het gebied van navigatiekaarten. Zo heeft Bosch de kennis van Tomtom gebruikt bij de ontwikkeling van het navigatiesysteem met realtime verkeersinformatie Connected Horizon.

Here, het dochtebedrijf van Nokia, ontwikkelt ook hightech wegenkaarten voor gebruik in zelfrijdende auto`s. Verschillende partijen, waaronder een aantal autofabrikanten, wil het bedrijf overnemen. 

Deze week werd ook bekend dat de Britse overheid 29 miljoen euro investeert in de ontwikkeling van en onderzoek naar zelfrijdende auto’s

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Tomtom en Bosch ontwikkelen HD-kaarten | Fleet&Mobility

Tomtom en Bosch ontwikkelen HD-kaarten

Redactie Redactie
• Laatste update:

De kaarten worden al getest in pilots die Bosch draait met zelfrijdende auto`s in Duitsland en de VS. “Alleen met hoge precisiekaarten kan autonoom rijden op de snelwegen in 2020 mogelijk worden”, aldus Dirk Hoheisel, directielid bij Bosch.

Omgeving lezen
High tech-kaarten verschillen van conventionele navigatiekaarten door hun hogere preciesie (op de decimeter nauwkeurig) en doordat ze hun omgeving kunnen ‘lezen’ waardoor ze bijvoorbeeld weten hoe hard de auto mag rijden en of het veilig is om van rijbaan te wisselen.

Om de kaartinformatie tot op de minuut up to date te houden, moet onder meer de Tomtom-vloot continu rondrijden om nieuwe wegen en routes te inventariseren. Ook moeten de kaarten worden gevoed met data van voertuigen die zijn uitgerust met speciale sensoren die de conditie van de weg meten.

Bosch en Tomtom werken al enige tijd samen op het gebied van navigatiekaarten. Zo heeft Bosch de kennis van Tomtom gebruikt bij de ontwikkeling van het navigatiesysteem met realtime verkeersinformatie Connected Horizon.

Here, het dochtebedrijf van Nokia, ontwikkelt ook hightech wegenkaarten voor gebruik in zelfrijdende auto`s. Verschillende partijen, waaronder een aantal autofabrikanten, wil het bedrijf overnemen. 

Deze week werd ook bekend dat de Britse overheid 29 miljoen euro investeert in de ontwikkeling van en onderzoek naar zelfrijdende auto’s