Overig

Laatste update:

Proef met zelfrijdende colonne op A2

Business Lease, verzekeraar Aon en Prodrive Training willen bij wijze van proef met een ‘treintje’ van zelfrijdende auto’s van Amsterdam naar Utrecht rijden. De partijen wachten op groen licht van ingenieursbureau Royal HaskoningDHV dat op basis van resultaten van een proef op een testbaan in Lelystad bepaalt of en hoe het veilig is om in zelfrijdende colonne op de openbare weg te rijden.

De proef op de A2 zal naar verwachting eind dit jaar of begin volgend jaar plaats vinden. “We hebben goede moed dat we binnenkort deze proef op de A2 kunnen uitvoeren. Misschien niet in één lange geschakelde colonne, maar in twee of drie kortere”, zegt Stijn Otten, directeur innovatie en business bij Business Lease, tegen Fleet&Mobility. “We kijken met Rijkswaterstaat wat het beste moment zou zijn om de proef uit te voeren.”

Features vergoeden
Business Lease gaat ook testen of het interessant is om voor berijders zelfrijdende opties op hun leaseauto te vergoeden. “We voeren een studie uit naar wat de impact is van features als stuurondersteuning en parkassist op de schadelast. Of de kostenreductie op de schadelast voldoende is om die besparing te gebruiken om dit soort veiligheidsopties te vergoeden.”

Een goede begeleiding is daarbij wel noodzakelijk, zegt Otten. “We zullen misschien als voorwaarde stellen dat mensen een training volgen over hoe ze de features moeten gebruiken. We weten dat zo’n zeventig procent van de berijders niet weet hoe ze hun veiligheidssystemen goed moeten gebruiken. Dat schiet dan natuurlijk niet op als je de schadelast wil verlagen.”

Daarbij wil Business Lease wagenparkbeheerders ook helpen. “Als mobiliteitsaanbieder zien wij het als onze verantwoordelijkheid bij te dragen aan veilige mobiliteit voor onze berijders. Het is onze taak wagenparkbeheerders te helpen om dat te faciliteren.”

De kosten van veiligheidsfeatures lopen sterk uiteen. Zo zijn ze standaard bij modellen van Tesla, waar ze gratis beschikbaar komen bij een software-update. Bij modellen van BMW, Volvo, Mercedes lopen de kosten op van enkele honderden tot duizenden euro’s, afhankelijk van het soort systeem.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Proef met zelfrijdende colonne op A2 | Fleet&Mobility

Proef met zelfrijdende colonne op A2

Redactie Redactie
• Laatste update:

De proef op de A2 zal naar verwachting eind dit jaar of begin volgend jaar plaats vinden. “We hebben goede moed dat we binnenkort deze proef op de A2 kunnen uitvoeren. Misschien niet in één lange geschakelde colonne, maar in twee of drie kortere”, zegt Stijn Otten, directeur innovatie en business bij Business Lease, tegen Fleet&Mobility. “We kijken met Rijkswaterstaat wat het beste moment zou zijn om de proef uit te voeren.”

Features vergoeden
Business Lease gaat ook testen of het interessant is om voor berijders zelfrijdende opties op hun leaseauto te vergoeden. “We voeren een studie uit naar wat de impact is van features als stuurondersteuning en parkassist op de schadelast. Of de kostenreductie op de schadelast voldoende is om die besparing te gebruiken om dit soort veiligheidsopties te vergoeden.”

Een goede begeleiding is daarbij wel noodzakelijk, zegt Otten. “We zullen misschien als voorwaarde stellen dat mensen een training volgen over hoe ze de features moeten gebruiken. We weten dat zo’n zeventig procent van de berijders niet weet hoe ze hun veiligheidssystemen goed moeten gebruiken. Dat schiet dan natuurlijk niet op als je de schadelast wil verlagen.”

Daarbij wil Business Lease wagenparkbeheerders ook helpen. “Als mobiliteitsaanbieder zien wij het als onze verantwoordelijkheid bij te dragen aan veilige mobiliteit voor onze berijders. Het is onze taak wagenparkbeheerders te helpen om dat te faciliteren.”

De kosten van veiligheidsfeatures lopen sterk uiteen. Zo zijn ze standaard bij modellen van Tesla, waar ze gratis beschikbaar komen bij een software-update. Bij modellen van BMW, Volvo, Mercedes lopen de kosten op van enkele honderden tot duizenden euro’s, afhankelijk van het soort systeem.