Personenauto's

Laatste update:

BMW ontwikkelt standaard voor zelfrijdende auto’s

BMW onderzoekt binnen het Duitse Ko-haf project, waarin de Duitse autofabrikanten gezamenlijk initiatieven voor zelfrijdende auto`s ontwikkelen, hoe het stuur in de zelfrijdende auto op de veiligste manier weer kan worden overgenomen door de bestuuder. Ook wordt onderzocht hoe zelfrijdende auto’s moeten reageren op storingen en hindernissen in het verkeer en hoe te anticiperen bij veelvoorkomende verkeerssituaties.

Dat meldt BMW. Ko-haf is opgezet om de interactie tussen autonoom rijdende auto’s te optimaliseren. Volgens KPMG stappen automobilisten rond 2025 massaal in autonoom rijdende voertuigen.

Naast BMW kondigde Opel onlangs ook aan deel te nemen aan het Duitse megaproject. Er is 36,3 miljoen euro beschikbaar voor het onderzoeksproject. Een deel daarvan is overheidsgeld. In Groot-Brittannië is door de overheid 29 miljoen euro uitgetrokken voor onderzoek naar zelfrijdende auto`s.

Actuele routekaarten zijn essentieel
Net als Opel richt BMW zich op de ontwikkeling van nauwkeurige digitale kaarten. Ook Bosch en Tomtom, Nokia`s Here (dat onlangs werd gekocht door de alliantie Audi, BMW en Daimler) richten zich op de ontwikkelingen van deze kaarten. “Binnen Ko-haf willen we standaarden ontwikkelen die volautomatische besturingssystemen storingsvrij houden”, aldus Ralph Rasshofer, die namens BMW Group actief is in Ko-haf. “Daarvoor is de beschikbaarheid van actuele informatie in de digitale routekaarten essentieel. Denk daarbij aan gegevens over tijdelijke wegomleidingen of wegversmallingen en aan het bepalen van de locatie van een voertuig op de digitale kaart op basis van wegmarkeringen.”

Het doel is dat tot driehonderd meter vooruit de wegsituatie en verkeersomstandigheden kunnen worden ingeschat. Dat moet mogelijk zijn door de interactie van voorliggende auto’s te monitoren en meldingen van andere connected cars te verwerken.

Binnen vijf jaar verwacht BMW zelf een autonoom rijdende auto te kunnen presenteren.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
BMW ontwikkelt standaard voor zelfrijdende auto’s | Fleet&Mobility

BMW ontwikkelt standaard voor zelfrijdende auto’s

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt BMW. Ko-haf is opgezet om de interactie tussen autonoom rijdende auto’s te optimaliseren. Volgens KPMG stappen automobilisten rond 2025 massaal in autonoom rijdende voertuigen.

Naast BMW kondigde Opel onlangs ook aan deel te nemen aan het Duitse megaproject. Er is 36,3 miljoen euro beschikbaar voor het onderzoeksproject. Een deel daarvan is overheidsgeld. In Groot-Brittannië is door de overheid 29 miljoen euro uitgetrokken voor onderzoek naar zelfrijdende auto`s.

Actuele routekaarten zijn essentieel
Net als Opel richt BMW zich op de ontwikkeling van nauwkeurige digitale kaarten. Ook Bosch en Tomtom, Nokia`s Here (dat onlangs werd gekocht door de alliantie Audi, BMW en Daimler) richten zich op de ontwikkelingen van deze kaarten. “Binnen Ko-haf willen we standaarden ontwikkelen die volautomatische besturingssystemen storingsvrij houden”, aldus Ralph Rasshofer, die namens BMW Group actief is in Ko-haf. “Daarvoor is de beschikbaarheid van actuele informatie in de digitale routekaarten essentieel. Denk daarbij aan gegevens over tijdelijke wegomleidingen of wegversmallingen en aan het bepalen van de locatie van een voertuig op de digitale kaart op basis van wegmarkeringen.”

Het doel is dat tot driehonderd meter vooruit de wegsituatie en verkeersomstandigheden kunnen worden ingeschat. Dat moet mogelijk zijn door de interactie van voorliggende auto’s te monitoren en meldingen van andere connected cars te verwerken.

Binnen vijf jaar verwacht BMW zelf een autonoom rijdende auto te kunnen presenteren.