Personenauto's

Laatste update:

Californië en Uber botsen om vergunning

De test met zelfrijdende taxi’s van Uber in San Francisco, Californië, moet van de staat onmiddellijk stoppen. De taxidienst startte gisteren een pilot met zelfrijdende voertuigen. Californië zegt dat Uber niet de juiste vergunning heeft voor een zelfrijdende taxi. Bovendien hebben binnen een dag twee auto’s al door rood gereden.

Dat meldt persbureau Reuters vandaag.

Het Californisch departement van motorvoertuigen zegt dat Uber geen aanvraag heeft gedaan voor een vergunning voor een pilot met zelfrijden taxi`s. Het door rood rijden veroorzaakte gevaarlijke situaties op de weg. De eerste keer stak een voetganger over op een zebrapad, maar werd niet geraakt door de auto. De tweede keer reed de Uber-taxi bijna een taxi van de concurrent Lyft aan.

Californië heeft geen bezwaar tegen de zelfrijdende Uber-taxi’s, maar wil wel dat het bedrijf een vergunning aanvraagt en zich aan de regels houdt.

Uber zegt dat het concept niet valt onder zelfrijdende voertuigen, omdat er altijd een chauffeur in de auto zit die kan ingrijpen als het fout dreigt te gaan. Daarom zou een vergunning overbodig zijn. Volgens Uber is het de schuld van de chauffeurs dat de auto`s niet voor rood stopten.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Californië en Uber botsen om vergunning | Fleet&Mobility

Californië en Uber botsen om vergunning

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt persbureau Reuters vandaag.

Het Californisch departement van motorvoertuigen zegt dat Uber geen aanvraag heeft gedaan voor een vergunning voor een pilot met zelfrijden taxi`s. Het door rood rijden veroorzaakte gevaarlijke situaties op de weg. De eerste keer stak een voetganger over op een zebrapad, maar werd niet geraakt door de auto. De tweede keer reed de Uber-taxi bijna een taxi van de concurrent Lyft aan.

Californië heeft geen bezwaar tegen de zelfrijdende Uber-taxi’s, maar wil wel dat het bedrijf een vergunning aanvraagt en zich aan de regels houdt.

Uber zegt dat het concept niet valt onder zelfrijdende voertuigen, omdat er altijd een chauffeur in de auto zit die kan ingrijpen als het fout dreigt te gaan. Daarom zou een vergunning overbodig zijn. Volgens Uber is het de schuld van de chauffeurs dat de auto`s niet voor rood stopten.