Leasing en verhuur

Laatste update:

‘Autodelers rijden 15 tot 20 procent minder kilometers’

Autodelers rijden 15 tot 20 procent minder kilometers dan voordat zij een auto deelden. Een derde van de autodelers doet de eigen auto weg of schaft geen (extra) auto aan. Het autodelen vervangt dan de tweede of derde auto.

Dat blijkt uit onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar de mobiliteits- en milieu-effecten van autodelen. Er zijn er inmiddels zo’n 90 duizend in Nederland, dat komt neer op één procent van de rijbewijsbezitters.

De autodelers reden vóór het autodelen gemiddeld 9.100 kilometer per jaar, dat is daarna gedaald naar ongeveer 7.500 kilometer per jaar. Omdat er geen eigen auto meer is (of geen tweede of derde auto) zijn zij selectiever in hun autogebruik geworden. Sommige autodelers rijden juist meer dan voorheen omdat nu vaker de auto nemen in plaats van de fiets of het openbaar vervoer.

Zakelijk autodelen niet meegenomen
Volgens de berekeningen van het PBL is de CO2-uitstoot door autogebruik en -bezit per autodelers met 12 tot 14 procent gedaald. Het PBL heeft TNS-Nipo een enquête laten uitvoeren onder 363 autodelers: personen die een auto huren van een particulier via organisaties als Snappcar of Mywheels of die een deelauto gebruiken van organisaties zoals Greenwheels of Car2go.

Zakelijk autodelers zijn niet meegenomen in het onderzoek.

Vandaag wordt – ter bevordering van het autodelen – de Green Deal Autodelen ondertekend door dertig partijen die hier belang bij hebben.

Lees het volledige PBL-onderzoek hier

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
‘Autodelers rijden 15 tot 20 procent minder kilometers’ | Fleet&Mobility

‘Autodelers rijden 15 tot 20 procent minder kilometers’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat blijkt uit onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar de mobiliteits- en milieu-effecten van autodelen. Er zijn er inmiddels zo’n 90 duizend in Nederland, dat komt neer op één procent van de rijbewijsbezitters.

De autodelers reden vóór het autodelen gemiddeld 9.100 kilometer per jaar, dat is daarna gedaald naar ongeveer 7.500 kilometer per jaar. Omdat er geen eigen auto meer is (of geen tweede of derde auto) zijn zij selectiever in hun autogebruik geworden. Sommige autodelers rijden juist meer dan voorheen omdat nu vaker de auto nemen in plaats van de fiets of het openbaar vervoer.

Zakelijk autodelen niet meegenomen
Volgens de berekeningen van het PBL is de CO2-uitstoot door autogebruik en -bezit per autodelers met 12 tot 14 procent gedaald. Het PBL heeft TNS-Nipo een enquête laten uitvoeren onder 363 autodelers: personen die een auto huren van een particulier via organisaties als Snappcar of Mywheels of die een deelauto gebruiken van organisaties zoals Greenwheels of Car2go.

Zakelijk autodelers zijn niet meegenomen in het onderzoek.

Vandaag wordt – ter bevordering van het autodelen – de Green Deal Autodelen ondertekend door dertig partijen die hier belang bij hebben.

Lees het volledige PBL-onderzoek hier