Auto en fiscus

Laatste update:

Debat EV’s: alleen VVD wil geen aanschafsubsidie voor particulieren

VVD is tegen een EV-aanschafsubsidie voor particulieren, Groenlinks wil de ex-lease-EV’s op deze manier juist in eigen land houden. Tijdens een EV-verkiezingsdebat in Utrecht werd gisteren duidelijk hoe grote politieke partijen de kansen voor EV’s in de toekomst inschatten.

Daarover en meer werd gisteren gedebatteerd tijdens het EV-verkiezingsdebat. Aan de hand van diverse stellingen die door de branche waren aangedragen, gingen de (kandidaat) Kamerleden met elkaar in debat. Op het podium in de Houtzaagmolen in de Utrechtse wijk Lombok zaten: Mei Li Vos (PvdA), Liesbeth van Tongeren (Groenlinks), Eric Smaling (SP), Barbara Visser (VVD), Wytske de Pater (CDA) en Matthijs Sienot (D66).

Doel: belastingregels aanpassen
Het debat was een initiatief van stichting ElaadNL, dat weer een initiatief is van diverse netbeheerders. ElaadNL greep het moment aan om een rapport met onderzoeksresultaten over de toekomst van slim laden te overhandigen aan de Kamerleden. ElaadNL pleit voor een aanpassing in de belastingregels voor het laden van elektrische auto’s. Voor het opslaan van energie en later gebruiken ervan – door de auto als buffer te gebruiken – moet nu twee keer energiebelasting betaald worden.

Zo wilde ElaadNL-directeur Onoph Caron tijdens het debat weten of de partijen vinden dat de overheid het opslaan van energie in een auto meer moet stimuleren. Mei Li Vos vertelt dat de PvdA vindt dat iedere innivatie steun nodig heeft en deze dus ook. “Nu wordt verkeerd gedrag beloond, zoals belastingontduiking. Wij vinden juist dat goed gedrag gestimuleerd moet worden.” Liesbeth van Tongeren van Groenlinks stelt dat de energiebelasting vooral een enorme belemmering voor vergroening is. En dat de motie Vos (PvdA) door minister Kamp moet worden uitgevoerd.

Aanschafsubsidie voor particulieren
Op de stelling dat er een EV-aanschafsubsidie voor particulieren moet komen is van de aanwezige partijen alleen de VVD tegen. Barbara Visser: “De autobranche moet er zelf voor zorgen dat het aantrekkelijk is. Vos (PvdA) wil vooral ‘vies’ vervoer veel duurder maken. “Vooral de tweedehandsmarkt en voor mensen met een kleine portemonnee moeten EV’s bereikbaar zijn”, stelt SP’er Eric Smaling. Hoe dat precies moet worden ingevuld, werd niet duidelijk. D66 wil middels een garantie op accu’s de tweedehandsmarkt op gang te brengen, aldus Matthijs Sienot.

Focus verleggen
Geen van de aanwezigen wil een herhaling van het phev-effect, waarbij veel subsidie werd verleend terwijl er geen positief milieueffect werd gerealiseerd. Wytske de Pater van het CDA wil eerst dat phev-rijders meer elektrisch rijden. “Dan pas kunnen we weer over een fiscale stimulans praten.” Groenlinks wil uberhaupt van het concept leaseauto af. “Daarvoor in de plaats pleiten wij voor een vervoersbeleid. Zodat mensen kunnen kiezen welke vorm van mobiliteit het beste bij hun reis past”, aldus Liesbeth van Tongeren.

Volgens Visser (VVD) moet vooral de brandstoffenvisie, die samen met de markt is opgesteld, niet uit het oog worden verloren. “We moeten de focus niet alleen op elektrisch vervoer leggen, maar alle duurzame initiatieven een kans geven. Denk daarbij aan waterstof. We zien ook een rol weggelegd voor kernenergie.” Het is volgens Groenlinks te duur om op alle paarden te wedden. “Focus op EV’s is een goedkopere keuze”, aldus Van Tongeren.

Op de foto v.l.n.r.:  Matthijs Sienot, Eric Smaling, Mei Li Vos, Liesbeth van Tongeren, Wytske de Pater en Barbara Visser.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Debat EV’s: alleen VVD wil geen aanschafsubsidie voor particulieren | Fleet&Mobility

Debat EV’s: alleen VVD wil geen aanschafsubsidie voor particulieren

Redactie Redactie
• Laatste update:

Daarover en meer werd gisteren gedebatteerd tijdens het EV-verkiezingsdebat. Aan de hand van diverse stellingen die door de branche waren aangedragen, gingen de (kandidaat) Kamerleden met elkaar in debat. Op het podium in de Houtzaagmolen in de Utrechtse wijk Lombok zaten: Mei Li Vos (PvdA), Liesbeth van Tongeren (Groenlinks), Eric Smaling (SP), Barbara Visser (VVD), Wytske de Pater (CDA) en Matthijs Sienot (D66).

Doel: belastingregels aanpassen
Het debat was een initiatief van stichting ElaadNL, dat weer een initiatief is van diverse netbeheerders. ElaadNL greep het moment aan om een rapport met onderzoeksresultaten over de toekomst van slim laden te overhandigen aan de Kamerleden. ElaadNL pleit voor een aanpassing in de belastingregels voor het laden van elektrische auto’s. Voor het opslaan van energie en later gebruiken ervan – door de auto als buffer te gebruiken – moet nu twee keer energiebelasting betaald worden.

Zo wilde ElaadNL-directeur Onoph Caron tijdens het debat weten of de partijen vinden dat de overheid het opslaan van energie in een auto meer moet stimuleren. Mei Li Vos vertelt dat de PvdA vindt dat iedere innivatie steun nodig heeft en deze dus ook. “Nu wordt verkeerd gedrag beloond, zoals belastingontduiking. Wij vinden juist dat goed gedrag gestimuleerd moet worden.” Liesbeth van Tongeren van Groenlinks stelt dat de energiebelasting vooral een enorme belemmering voor vergroening is. En dat de motie Vos (PvdA) door minister Kamp moet worden uitgevoerd.

Aanschafsubsidie voor particulieren
Op de stelling dat er een EV-aanschafsubsidie voor particulieren moet komen is van de aanwezige partijen alleen de VVD tegen. Barbara Visser: “De autobranche moet er zelf voor zorgen dat het aantrekkelijk is. Vos (PvdA) wil vooral ‘vies’ vervoer veel duurder maken. “Vooral de tweedehandsmarkt en voor mensen met een kleine portemonnee moeten EV’s bereikbaar zijn”, stelt SP’er Eric Smaling. Hoe dat precies moet worden ingevuld, werd niet duidelijk. D66 wil middels een garantie op accu’s de tweedehandsmarkt op gang te brengen, aldus Matthijs Sienot.

Focus verleggen
Geen van de aanwezigen wil een herhaling van het phev-effect, waarbij veel subsidie werd verleend terwijl er geen positief milieueffect werd gerealiseerd. Wytske de Pater van het CDA wil eerst dat phev-rijders meer elektrisch rijden. “Dan pas kunnen we weer over een fiscale stimulans praten.” Groenlinks wil uberhaupt van het concept leaseauto af. “Daarvoor in de plaats pleiten wij voor een vervoersbeleid. Zodat mensen kunnen kiezen welke vorm van mobiliteit het beste bij hun reis past”, aldus Liesbeth van Tongeren.

Volgens Visser (VVD) moet vooral de brandstoffenvisie, die samen met de markt is opgesteld, niet uit het oog worden verloren. “We moeten de focus niet alleen op elektrisch vervoer leggen, maar alle duurzame initiatieven een kans geven. Denk daarbij aan waterstof. We zien ook een rol weggelegd voor kernenergie.” Het is volgens Groenlinks te duur om op alle paarden te wedden. “Focus op EV’s is een goedkopere keuze”, aldus Van Tongeren.

Op de foto v.l.n.r.:  Matthijs Sienot, Eric Smaling, Mei Li Vos, Liesbeth van Tongeren, Wytske de Pater en Barbara Visser.