Auto en fiscus

Laatste update:

‘Wiebes wil einde bpm, extra tax phev’

Staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes wil de bpm afschaffen. Dat zou stapsgewijs moeten gebeuren om de markt zo min mogelijk te verstoren. Dat meldde het AD dit weekend op basis van anonieme bronnen.

De afbouwperiode zou tussen de drie en vijf jaar duren. Op die manier zouden de negatieve gevolgen voor de restwaarde van het huidige leasewagenpark beperkt blijven

Door het afschaffen van de bpm zou de schatkist jaarlijks ongeveer een miljard euro mislopen. Dat moet deels worden gecompenseerd door een belastingverzwaring op phev`s, zo meldde de Telegraaf. Plug-in hybrides liggen de laatste tijd flink onder vuur. Zo werden er Kamervragen gesteld over het belastingvoordeel op plug-in suv`s. Die blijken in de praktijk fors meer brandstof te verbruiken dan de fabrieksnorm, blijkt vandaag wederom uit cijfers van Travelcard en TNO.  

Wiebes maakt voor de zomer zijn autobelastingplannen bekend in Autobrief 2.  

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
‘Wiebes wil einde bpm, extra tax phev’ | Fleet&Mobility

‘Wiebes wil einde bpm, extra tax phev’

Redactie Redactie
• Laatste update:

De afbouwperiode zou tussen de drie en vijf jaar duren. Op die manier zouden de negatieve gevolgen voor de restwaarde van het huidige leasewagenpark beperkt blijven

Door het afschaffen van de bpm zou de schatkist jaarlijks ongeveer een miljard euro mislopen. Dat moet deels worden gecompenseerd door een belastingverzwaring op phev`s, zo meldde de Telegraaf. Plug-in hybrides liggen de laatste tijd flink onder vuur. Zo werden er Kamervragen gesteld over het belastingvoordeel op plug-in suv`s. Die blijken in de praktijk fors meer brandstof te verbruiken dan de fabrieksnorm, blijkt vandaag wederom uit cijfers van Travelcard en TNO.  

Wiebes maakt voor de zomer zijn autobelastingplannen bekend in Autobrief 2.