Leasing en verhuur

Laatste update:

Ulu-partner Vamos koppelt auto en smartphone

Telematica start-up Ulu heeft er een nieuwe automotive partner bij: mobiliteit start-up Vamos, een b2b-leverancier van auto’s middels het telefoonmodel. Dat betekent dat klanten kunnen kiezen om prepaid auto te rijden, dan kopen ze kilometers in, of middels een abonnementsvorm waarbij een vast bedrag per maand wordt betaald.

Het begin dit jaar gelanceerde Ulu is zelf een van de eerste klanten van Vamos. Inmiddels rijden er 62 Vamos-auto’s rond bij zo’n vijftien bedrijven. De verwachting is dat het aantal aan het einde van het jaar is gegroeid naar 150 auto’s. Vamos is nu alleen voor de zakelijke markt beschikbaar, maar in de toekomst wellicht ook voor consumenten.

Dat meldt oprichter/mede-eigenaar Menno Renes. Hij runt Vamos samen met Frank Vaneman en Theo van Kouwen, beiden van dealerholding Van Kouwen, dat deze week het vakantieconcept Service, Park & Fly lanceerde, zijn aandeelhouder.

Kredietwaardigheid
Vamos is dit voorjaar van start gegaan en richt zich op startende en groeiende bedrijven. “Deze ondernemers krijgen vaak geen geld van de bank of de leasemaatschappij. Jonge mkb’ers komen vaak niet binnen bij leasemaatschappijen omdat ze moeite hebben hun kredietwaardigheid aan te tonen, simpelweg omdat ze daar te kort voor bestaan.” Vamos is iets minder streng. “Natuurlijk checken we het betaalgedrag en we vragen een borg van 350 euro. Maar er hoeven geen jaarrekeningen ingediend te worden. Dat vertraagt het proces alleen maar.”

Het prepaid-model bestaat uit een vast bedrag en kan worden aangevuld met een kilometerbundel die twee maanden geldig is. Via de app kunnen klanten kilometers inkopen. Of een klant kiest voor het abonnementmodel, een all-in prijs voor de mobiliteit, behalve de brandstof. “Het is te vergelijken met de constructie van een privéleasecontract, maar dan voor de zakelijke markt.”

Goed rijgedrag belonen
Renes is begonnen met het inrichten van de technische kant. “We hebben een app ontwikkeld (verkrijgbaar voor alle type telefoons, red), met een dongel die in de OBD-stekker gaat, zodat de auto met de smartphone is verbonden. Dankzij een koppeling met Ulu kunnen we met behulp van telematica data naar de klant sturen over de auto.” In de app staat onder andere de naam van de klant, de auto of meerdere auto’s waar in gereden worden, welke betalingsvorm is gekozen en waar de auto zich op dat moment bevindt. Ook kan een klant het rijgedrag inzien en de onderhoudbehoefte van de auto.

Met de data die door Ulu beschikbaar komt, kan bijvoorbeeld goed rijgedrag beloond worden, maar dat is volgens Renes pas interessant vanaf zo’n 200 auto’s. “Wij hebben geen dataverdienmodel, dat laten we aan Ulu over. Voor hen is nu de volgende stap: hoe maken we klanten, onder andere autobedrijven, duidelijk hoe ze geld kunnen verdienen met die data uit de auto’s.”

Van Kouwen is een van de leveranciers van de auto’s, namelijk voor de auto’s van de merken die de dealerholding levert. “Er wordt altijd gereden in een nieuwe auto en na een jaar komt de auto weer terug, dan is er in principe nog geen onderhoud nodig geweest. In geval van niet verhaalbare schade geldt een eigen risico van 300 euro. Na het eerste jaar belandt de auto in de remarketing, tenzij iemand wil doorrijden.”

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Ulu-partner Vamos koppelt auto en smartphone | Fleet&Mobility

Ulu-partner Vamos koppelt auto en smartphone

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het begin dit jaar gelanceerde Ulu is zelf een van de eerste klanten van Vamos. Inmiddels rijden er 62 Vamos-auto’s rond bij zo’n vijftien bedrijven. De verwachting is dat het aantal aan het einde van het jaar is gegroeid naar 150 auto’s. Vamos is nu alleen voor de zakelijke markt beschikbaar, maar in de toekomst wellicht ook voor consumenten.

Dat meldt oprichter/mede-eigenaar Menno Renes. Hij runt Vamos samen met Frank Vaneman en Theo van Kouwen, beiden van dealerholding Van Kouwen, dat deze week het vakantieconcept Service, Park & Fly lanceerde, zijn aandeelhouder.

Kredietwaardigheid
Vamos is dit voorjaar van start gegaan en richt zich op startende en groeiende bedrijven. “Deze ondernemers krijgen vaak geen geld van de bank of de leasemaatschappij. Jonge mkb’ers komen vaak niet binnen bij leasemaatschappijen omdat ze moeite hebben hun kredietwaardigheid aan te tonen, simpelweg omdat ze daar te kort voor bestaan.” Vamos is iets minder streng. “Natuurlijk checken we het betaalgedrag en we vragen een borg van 350 euro. Maar er hoeven geen jaarrekeningen ingediend te worden. Dat vertraagt het proces alleen maar.”

Het prepaid-model bestaat uit een vast bedrag en kan worden aangevuld met een kilometerbundel die twee maanden geldig is. Via de app kunnen klanten kilometers inkopen. Of een klant kiest voor het abonnementmodel, een all-in prijs voor de mobiliteit, behalve de brandstof. “Het is te vergelijken met de constructie van een privéleasecontract, maar dan voor de zakelijke markt.”

Goed rijgedrag belonen
Renes is begonnen met het inrichten van de technische kant. “We hebben een app ontwikkeld (verkrijgbaar voor alle type telefoons, red), met een dongel die in de OBD-stekker gaat, zodat de auto met de smartphone is verbonden. Dankzij een koppeling met Ulu kunnen we met behulp van telematica data naar de klant sturen over de auto.” In de app staat onder andere de naam van de klant, de auto of meerdere auto’s waar in gereden worden, welke betalingsvorm is gekozen en waar de auto zich op dat moment bevindt. Ook kan een klant het rijgedrag inzien en de onderhoudbehoefte van de auto.

Met de data die door Ulu beschikbaar komt, kan bijvoorbeeld goed rijgedrag beloond worden, maar dat is volgens Renes pas interessant vanaf zo’n 200 auto’s. “Wij hebben geen dataverdienmodel, dat laten we aan Ulu over. Voor hen is nu de volgende stap: hoe maken we klanten, onder andere autobedrijven, duidelijk hoe ze geld kunnen verdienen met die data uit de auto’s.”

Van Kouwen is een van de leveranciers van de auto’s, namelijk voor de auto’s van de merken die de dealerholding levert. “Er wordt altijd gereden in een nieuwe auto en na een jaar komt de auto weer terug, dan is er in principe nog geen onderhoud nodig geweest. In geval van niet verhaalbare schade geldt een eigen risico van 300 euro. Na het eerste jaar belandt de auto in de remarketing, tenzij iemand wil doorrijden.”