Leasebranche zoekt nieuwe rol
Leasing en verhuur

Laatste update:

Muziek in spotify-model voor mobiliteit

Beeld: Shutterstock

De zoektocht van leasemaatschappijen naar de heilige graal, het worden van een centraal mobiliteitsplatform, is door de coronacrisis versneld. Maar er is nog een lange weg te gaan.

De roep om mobiliteitsconcepten waarbij verschillende vervoermiddelen aan elkaar worden geknoopt, lijkt sinds de coronacrisis groter dan ooit. Waar mogelijk mijden mensen het OV, de meeste leaseauto’s staan – min of meer verplicht – thuis en afspraken worden gemaakt via Teams en Zoom. Leasecontracten zijn massaal verlengd. Wellicht versnelt de coronacrisis de ontwikkeling naar de droom van elke mobiliteitsbeheerder: die van volledig flexibele mobiliteit. Waarbij medewerkers per reis voor het beste vervoersaanbod kunnen kiezen, er daadwerkelijk eerst wordt nagedacht over of videobellen een alternatief kan zijn, en ook de autokosten vergaand worden geflexibiliseerd. Uiteindelijk zou dat moeten leiden tot platforms waarop elke werknemer zijn reis elke dag kan invullen zoals hij wil, waarbij er wordt betaald voor de reis zelf in plaats van voor het vervoermiddel. Zover is het nog lang niet, blijkt als je de wagenparkbeheerders vraagt naar hun ervaringen met een moderne inrichting van hun mobiliteitsbeleid.

muziek mobiliteit 3 mobility media 2020 foto shutterstockLeerfase

Zo vertelde mobiliteitsmanager Pim de Weerd van Philips eerder al eens in Fleet&Mobility bij de bouw van het House of Mobility nog veel drempels aan de aanbiederskant te ervaren. Het House of Mobility is een platform waarin alle mobiliteitsvraag en -aanbod voor het bedrijf is gehuisvest.

Het mobiliteitsaanbod is nu nog een jungle van aanbieders met ieder een eigen proces.

De leasevloot, autodelen, openbaar vervoer, fiets: alle soorten grondvervoer zijn erin samengevoegd, met als doel het creëren van een zo groot mogelijke flexibiliteit die past bij de behoefte van de werknemer. “Het mobiliteitsaanbod is nu nog een jungle van aanbieders met ieder een eigen proces”, aldus De Weerd. “De markt staat nog in de kinderschoenen. Het is een uitdaging als je ziet wat er aan elkaar gekoppeld moet worden: verschillende mobiliteitsvormen, de salarisadministratie, hr-systemen, noem maar op. En alles met oog voor dataprivacy. We zitten echt nog in een leerfase: de Bol.com voor mobiliteit bestaat nog niet. Ik denk dat de ontwikkeling in Mobility as a Service wordt versneld als meerdere corporates gezamenlijk dit platform optuigen: dat we de marktvraag bundelen om het aanbod te stimuleren.” Wat wordt in dit mobiliteitssysteem de positie van de leasemaatschappij? De rol van aanbieder van de auto, of totaalleverancier van mobiliteit? René de Jong, general manager Terberg Business Mobility, is stellig: “Het gaat niet meer om auto’s, het gaat om de beste mobiliteitsoplossing. Onze nieuwe rol is die van mobiliteitsadviseur. We verkopen geen kant-en-klare producten meer, maar op maat gemaakte mobiliteit.”

Ook bij Alphabet zijn ze er “heilig van overtuigd” dat er een verschuiving plaatsvindt van automobiliteit naar mobiliteit. Operationeel directeur Jules Blijde: “De kern van ons bedrijf is autoleasing, maar we kijken voortdurend naar nieuwe producten in de deeleconomie en mobiliteitsservices waarmee we waarde voor onze klanten kunnen toevoegen. Soms ontwikkelen we die zelf, maar vaak ook bieden we die aan via partnerships met gespecialiseerde partijen zoals Eneco en
Multitankcard.”

Beyond wil verder

De van oorsprong Franse leasemaatschappij Arval presenteerde in oktober 2020 zijn strategie Arval Beyond, die het bedrijf moet omturnen van leaseautobedrijf naar mobiliteitsprovider. Dit bedrijf verwacht zeker nog wel groei in de vloot – van 1,3 miljoen nu naar 2 miljoen in 2025 – maar wil zich wel ontwikkelen naar mobiliteitsprovider in de breedste zin. “We evolueren ons businessmodel van leasing naar een duurzaam mobiliteitsbedrijf. Ook een e-bike, scooter en andere mobiliteitsvormen worden toegevoegd”, aldus ceo Alain van Groenendael. De leasemaatschappij stelt uitdrukkelijk te verwachten dat de vraag van klanten meer zal behelzen dan alleen een auto en bouwt een platform waarop alle verschillende vervoersvormen worden aangeboden en aan elkaar worden geknoopt.

De mobiliteitsoplossing krijgt de naam 360° Mobility. Hieronder vallen autoleasing, car- sharing, MaaS-toepassingen en e-bike leasing. Daarnaast is Arval ook bezig met vehicle to grid-toepassingen. Ook is het mogelijk om de EV voor een paar weken in te ruilen voor een ICE-auto, bijvoorbeeld voor vakanties.

Spotifymuziek mobiliteit 2 mobility media 2020 foto shutterstock

Ook de telematicatoepassingen worden ingezet. “De connected car maakt het mogelijk om de beleving voor onze berijders te vergroten. De auto’s zijn spraakgestuurd, maar er is ook een koppeling te maken met thuis. Parkeren gaat volautomatisch en stopt automatisch als de auto beweegt. Ook kunnen pakketjes in de auto worden afgeleverd dankzij de keyless entry, en kan er op afstand een afspraak voor de wasstraat worden gemaakt.” In 2025 moet meer dan 80 procent van de vloot van Arval connected zijn.

We evolueren ons businessmodel van leasing naar een duurzaam mobiliteitsbedrijf. Ook een e-bike, scooter en andere mobiliteitsvormen worden toegevoegd.

Die connectiviteit helpt ook mee om het mobiliteitsaanbod digitaal op een goede manier te presenteren. Het bedrijf heeft een app ontwikkeld waarop alle mobiliteitsdiensten zijn geïntegreerd en waarop een werknemer zijn reis kan plannen, vertelt Onno Bierhoff, directeur van Arval Nederland. “We hebben heel bewust gekozen voor een eigen platform, waarop werkgeversbeleid en de wensen van werknemers bij elkaar komen. De werkgever bepaalt wie wat mag gebruiken en wil dat het platform is geïntegreerd in de administratieve processen. Berijders zijn zeker bereid om uit hun leaseauto te stappen, als er maar een goed alternatief is, dat toegankelijk en gebruiksvriendelijk is. De app moet dan ook het kwaliteitsniveau van Airbnb of Spotify hebben. We hebben inmiddels een goede waaier aan diensten: de auto, mobiliteitsbudget, private lease, e-bike, shared producten van onszelf, aangevuld met diensten van derden zoals taxi of uber, parkeren en free floating oplossingen.”

Innovatieprijs

ALD won vorig jaar een innovatieprijs voor de soortgelijke app ALD Move, waarmee medewerkers advies krijgen over hoe ze hun reis het beste kunnen ondernemen, op basis van de meest voorkomende vervoermiddelen. “We geloven heel sterk dat leasing veel flexibeler wordt en met ALD Move willen we die stap maken naar een meer geïntegreerde aanpak van mobiliteit”, reageert marketingdirecteur Lonneke van der Horst. ALD zette vijf jaar geleden al een Experience Center op, waar klanten konden ervaren hoe de nieuwe mobiliteitsconcepten van ALD werken. Van carsharing tot en met de app ALD Move, waarin alle vervoermiddelen zijn gekoppeld om zo op de meest efficiënte wijze een reis te kunnen maken. Onlangs richtte het bedrijf in Nederland het ALD Design Center op, waar klanten met behulp van technische tools hun eigen mobiliteitsbeleid kunnen vormgeven, op basis van alle beschikbare vervoersmiddelen. “Vijf jaar geleden waren alle diensten die we aanboden nog nieuw. De vraag moest ook nog op gang komen”, aldus Van der Horst. “We zien dat er nu veel meer vraag is naar een breder mobiliteitsbeleid, dat niet uitgaat van leaseauto’s maar van alle zakelijke reisbewegingen van de medewerkers. In ons Design Center vullen we samen met onze klanten nu het mobiliteitsbeleid in.”

muziek mobiliteit 4 mobility media 2020 foto shutterstockEr is bijvoorbeeld een module waarin de klant zijn wensen kan invullen: tot hoeveel kilometer is woon-werk met de fiets te doen? Wanneer komt het Openbaar Vervoer in beeld? Voor welke reis past een leaseauto en wanneer is een deelauto voldoende? Via de module worden deze ‘reisregels’ gekoppeld aan het reisgedrag van de medewerkers. “Als een mobiliteitsmanager invoert dat tot 5 kilometer de fiets het uitgangspunt is, kan hij gelijk zien voor hoeveel medewerkers dit dan het geschikte vervoermiddel is.”

Inzichtelijk

Zo kan ook worden ingeschat of een medewerker beter de auto of het Openbaar Vervoer kan nemen. Ook de kosten zijn inzichtelijk, evenals de impact op de CO2-uitstoot en bijvoorbeeld het aantal parkeerplekken. Van der Horst verwacht dat de tijd nu rijp is voor een project als dit. Het sluit ook aan bij de app ALD Move, waarmee per reis de meest efficiënte combinatie van vervoermiddelen wordt getoond. “We verwachten eind van dit jaar meer dan duizend gebruikers voor deze app te hebben. Mede door Covid zien we dat de behoefte om mobiliteit anders in te richten, steeds groter wordt”, aldus Van der Horst.

Dat ook andere leasemaatschappijen, zoals Arval, steeds meer verschuiven van de auto naar mobiliteit in bredere zin, ziet ze als een goed signaal. “Uiteindelijk stimuleert het de vraag als het aanbod vergroot. Wij denken dat alleen redeneren vanuit de leaseauto niet de toekomst is. Dat blijkt ook wel uit de verschuiving van zakelijk leasen naar private lease, vaak in combinatie met een mobiliteitsbudget.”

Eerst de auto

De strategie van deze leasemaatschappijen staat bijna haaks op die van Leaseplan, dat nog altijd uitgaat van Car-as-a-Service, zo vertelde ceo Tex Gunning nog maar eens tijdens het Automotive Leasing Event, een online talkshow van vakblad Automotive op 12 november. “Deze markt groeit nog wel 10 of 20 jaar, en dus met vele miljarden euro’s. Op korte termijn zal deze crisis als impact hebben dat meer mensen een eigen auto willen, zodat ze niet meer met het OV hoeven. Dat zal of een tweedehandsje zijn, of een nieuwe auto – en steeds vaker op basis van een abonnement.”

Winnend

Welke strategie de winnende zal zijn, hangt heel erg af van de gebruikers. Willen fleetowners dat leasemaatschappijen de rol van Bol.com of Spotify op zich nemen, of moeten ze vooral de automobiliteit invullen? De leasebranche moet zich de vraag dan ook stellen of het deze rol wel moet willen pakken, of dat ze toch uit moeten gaan van hun kracht als auto-aanbieder binnen dit toekomstige platform waarop alles functionaliteiten aan elkaar zijn geknoopt. //

Muziek in spotify-model voor mobiliteit | Fleet&Mobility
Leasebranche zoekt nieuwe rol

Muziek in spotify-model voor mobiliteit

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

De roep om mobiliteitsconcepten waarbij verschillende vervoermiddelen aan elkaar worden geknoopt, lijkt sinds de coronacrisis groter dan ooit. Waar mogelijk mijden mensen het OV, de meeste leaseauto’s staan – min of meer verplicht – thuis en afspraken worden gemaakt via Teams en Zoom. Leasecontracten zijn massaal verlengd. Wellicht versnelt de coronacrisis de ontwikkeling naar de droom van elke mobiliteitsbeheerder: die van volledig flexibele mobiliteit. Waarbij medewerkers per reis voor het beste vervoersaanbod kunnen kiezen, er daadwerkelijk eerst wordt nagedacht over of videobellen een alternatief kan zijn, en ook de autokosten vergaand worden geflexibiliseerd. Uiteindelijk zou dat moeten leiden tot platforms waarop elke werknemer zijn reis elke dag kan invullen zoals hij wil, waarbij er wordt betaald voor de reis zelf in plaats van voor het vervoermiddel. Zover is het nog lang niet, blijkt als je de wagenparkbeheerders vraagt naar hun ervaringen met een moderne inrichting van hun mobiliteitsbeleid.

muziek mobiliteit 3 mobility media 2020 foto shutterstockLeerfase

Zo vertelde mobiliteitsmanager Pim de Weerd van Philips eerder al eens in Fleet&Mobility bij de bouw van het House of Mobility nog veel drempels aan de aanbiederskant te ervaren. Het House of Mobility is een platform waarin alle mobiliteitsvraag en -aanbod voor het bedrijf is gehuisvest.

Het mobiliteitsaanbod is nu nog een jungle van aanbieders met ieder een eigen proces.

De leasevloot, autodelen, openbaar vervoer, fiets: alle soorten grondvervoer zijn erin samengevoegd, met als doel het creëren van een zo groot mogelijke flexibiliteit die past bij de behoefte van de werknemer. “Het mobiliteitsaanbod is nu nog een jungle van aanbieders met ieder een eigen proces”, aldus De Weerd. “De markt staat nog in de kinderschoenen. Het is een uitdaging als je ziet wat er aan elkaar gekoppeld moet worden: verschillende mobiliteitsvormen, de salarisadministratie, hr-systemen, noem maar op. En alles met oog voor dataprivacy. We zitten echt nog in een leerfase: de Bol.com voor mobiliteit bestaat nog niet. Ik denk dat de ontwikkeling in Mobility as a Service wordt versneld als meerdere corporates gezamenlijk dit platform optuigen: dat we de marktvraag bundelen om het aanbod te stimuleren.” Wat wordt in dit mobiliteitssysteem de positie van de leasemaatschappij? De rol van aanbieder van de auto, of totaalleverancier van mobiliteit? René de Jong, general manager Terberg Business Mobility, is stellig: “Het gaat niet meer om auto’s, het gaat om de beste mobiliteitsoplossing. Onze nieuwe rol is die van mobiliteitsadviseur. We verkopen geen kant-en-klare producten meer, maar op maat gemaakte mobiliteit.”

Ook bij Alphabet zijn ze er “heilig van overtuigd” dat er een verschuiving plaatsvindt van automobiliteit naar mobiliteit. Operationeel directeur Jules Blijde: “De kern van ons bedrijf is autoleasing, maar we kijken voortdurend naar nieuwe producten in de deeleconomie en mobiliteitsservices waarmee we waarde voor onze klanten kunnen toevoegen. Soms ontwikkelen we die zelf, maar vaak ook bieden we die aan via partnerships met gespecialiseerde partijen zoals Eneco en
Multitankcard.”

Beyond wil verder

De van oorsprong Franse leasemaatschappij Arval presenteerde in oktober 2020 zijn strategie Arval Beyond, die het bedrijf moet omturnen van leaseautobedrijf naar mobiliteitsprovider. Dit bedrijf verwacht zeker nog wel groei in de vloot – van 1,3 miljoen nu naar 2 miljoen in 2025 – maar wil zich wel ontwikkelen naar mobiliteitsprovider in de breedste zin. “We evolueren ons businessmodel van leasing naar een duurzaam mobiliteitsbedrijf. Ook een e-bike, scooter en andere mobiliteitsvormen worden toegevoegd”, aldus ceo Alain van Groenendael. De leasemaatschappij stelt uitdrukkelijk te verwachten dat de vraag van klanten meer zal behelzen dan alleen een auto en bouwt een platform waarop alle verschillende vervoersvormen worden aangeboden en aan elkaar worden geknoopt.

De mobiliteitsoplossing krijgt de naam 360° Mobility. Hieronder vallen autoleasing, car- sharing, MaaS-toepassingen en e-bike leasing. Daarnaast is Arval ook bezig met vehicle to grid-toepassingen. Ook is het mogelijk om de EV voor een paar weken in te ruilen voor een ICE-auto, bijvoorbeeld voor vakanties.

Spotifymuziek mobiliteit 2 mobility media 2020 foto shutterstock

Ook de telematicatoepassingen worden ingezet. “De connected car maakt het mogelijk om de beleving voor onze berijders te vergroten. De auto’s zijn spraakgestuurd, maar er is ook een koppeling te maken met thuis. Parkeren gaat volautomatisch en stopt automatisch als de auto beweegt. Ook kunnen pakketjes in de auto worden afgeleverd dankzij de keyless entry, en kan er op afstand een afspraak voor de wasstraat worden gemaakt.” In 2025 moet meer dan 80 procent van de vloot van Arval connected zijn.

We evolueren ons businessmodel van leasing naar een duurzaam mobiliteitsbedrijf. Ook een e-bike, scooter en andere mobiliteitsvormen worden toegevoegd.

Die connectiviteit helpt ook mee om het mobiliteitsaanbod digitaal op een goede manier te presenteren. Het bedrijf heeft een app ontwikkeld waarop alle mobiliteitsdiensten zijn geïntegreerd en waarop een werknemer zijn reis kan plannen, vertelt Onno Bierhoff, directeur van Arval Nederland. “We hebben heel bewust gekozen voor een eigen platform, waarop werkgeversbeleid en de wensen van werknemers bij elkaar komen. De werkgever bepaalt wie wat mag gebruiken en wil dat het platform is geïntegreerd in de administratieve processen. Berijders zijn zeker bereid om uit hun leaseauto te stappen, als er maar een goed alternatief is, dat toegankelijk en gebruiksvriendelijk is. De app moet dan ook het kwaliteitsniveau van Airbnb of Spotify hebben. We hebben inmiddels een goede waaier aan diensten: de auto, mobiliteitsbudget, private lease, e-bike, shared producten van onszelf, aangevuld met diensten van derden zoals taxi of uber, parkeren en free floating oplossingen.”

Innovatieprijs

ALD won vorig jaar een innovatieprijs voor de soortgelijke app ALD Move, waarmee medewerkers advies krijgen over hoe ze hun reis het beste kunnen ondernemen, op basis van de meest voorkomende vervoermiddelen. “We geloven heel sterk dat leasing veel flexibeler wordt en met ALD Move willen we die stap maken naar een meer geïntegreerde aanpak van mobiliteit”, reageert marketingdirecteur Lonneke van der Horst. ALD zette vijf jaar geleden al een Experience Center op, waar klanten konden ervaren hoe de nieuwe mobiliteitsconcepten van ALD werken. Van carsharing tot en met de app ALD Move, waarin alle vervoermiddelen zijn gekoppeld om zo op de meest efficiënte wijze een reis te kunnen maken. Onlangs richtte het bedrijf in Nederland het ALD Design Center op, waar klanten met behulp van technische tools hun eigen mobiliteitsbeleid kunnen vormgeven, op basis van alle beschikbare vervoersmiddelen. “Vijf jaar geleden waren alle diensten die we aanboden nog nieuw. De vraag moest ook nog op gang komen”, aldus Van der Horst. “We zien dat er nu veel meer vraag is naar een breder mobiliteitsbeleid, dat niet uitgaat van leaseauto’s maar van alle zakelijke reisbewegingen van de medewerkers. In ons Design Center vullen we samen met onze klanten nu het mobiliteitsbeleid in.”

muziek mobiliteit 4 mobility media 2020 foto shutterstockEr is bijvoorbeeld een module waarin de klant zijn wensen kan invullen: tot hoeveel kilometer is woon-werk met de fiets te doen? Wanneer komt het Openbaar Vervoer in beeld? Voor welke reis past een leaseauto en wanneer is een deelauto voldoende? Via de module worden deze ‘reisregels’ gekoppeld aan het reisgedrag van de medewerkers. “Als een mobiliteitsmanager invoert dat tot 5 kilometer de fiets het uitgangspunt is, kan hij gelijk zien voor hoeveel medewerkers dit dan het geschikte vervoermiddel is.”

Inzichtelijk

Zo kan ook worden ingeschat of een medewerker beter de auto of het Openbaar Vervoer kan nemen. Ook de kosten zijn inzichtelijk, evenals de impact op de CO2-uitstoot en bijvoorbeeld het aantal parkeerplekken. Van der Horst verwacht dat de tijd nu rijp is voor een project als dit. Het sluit ook aan bij de app ALD Move, waarmee per reis de meest efficiënte combinatie van vervoermiddelen wordt getoond. “We verwachten eind van dit jaar meer dan duizend gebruikers voor deze app te hebben. Mede door Covid zien we dat de behoefte om mobiliteit anders in te richten, steeds groter wordt”, aldus Van der Horst.

Dat ook andere leasemaatschappijen, zoals Arval, steeds meer verschuiven van de auto naar mobiliteit in bredere zin, ziet ze als een goed signaal. “Uiteindelijk stimuleert het de vraag als het aanbod vergroot. Wij denken dat alleen redeneren vanuit de leaseauto niet de toekomst is. Dat blijkt ook wel uit de verschuiving van zakelijk leasen naar private lease, vaak in combinatie met een mobiliteitsbudget.”

Eerst de auto

De strategie van deze leasemaatschappijen staat bijna haaks op die van Leaseplan, dat nog altijd uitgaat van Car-as-a-Service, zo vertelde ceo Tex Gunning nog maar eens tijdens het Automotive Leasing Event, een online talkshow van vakblad Automotive op 12 november. “Deze markt groeit nog wel 10 of 20 jaar, en dus met vele miljarden euro’s. Op korte termijn zal deze crisis als impact hebben dat meer mensen een eigen auto willen, zodat ze niet meer met het OV hoeven. Dat zal of een tweedehandsje zijn, of een nieuwe auto – en steeds vaker op basis van een abonnement.”

Winnend

Welke strategie de winnende zal zijn, hangt heel erg af van de gebruikers. Willen fleetowners dat leasemaatschappijen de rol van Bol.com of Spotify op zich nemen, of moeten ze vooral de automobiliteit invullen? De leasebranche moet zich de vraag dan ook stellen of het deze rol wel moet willen pakken, of dat ze toch uit moeten gaan van hun kracht als auto-aanbieder binnen dit toekomstige platform waarop alles functionaliteiten aan elkaar zijn geknoopt. //