Leasing en verhuur

Laatste update:

‘Hyundai Nederland heeft nog tweeduizend elektrische Kona’s op voorraad’

Foto: Shutterstock

Hyundai Nederland heeft nog zo’n tweeduizend elektrische Kona’s op voorraad staan. Bij de dealers staan er eveneens nog rond de 500. 

Dat schrijft vakblad Automotive (inlog vereist). De tweeduizend Kona’s staan, al geregistreerd waardoor ze acht procent bijtelling genieten, in de haven van Rotterdam. Het overschot komt deels omdat de importeur bij de fabriek heeft gevraagd om grote aantallen Kona’s en tegelijkertijd had de fabrikant ze ook nodig om aan de Europese CO2-normen te kunnen voldoen. Hierdoor konden de aantallen niet meer worden teruggeschroefd toen bleek dat de vraag kleiner was dan het aanbod. 

Hyundai-dealers schatten dat deze Kona’s alleen te verkopen zijn met vele duizenden euro’s korting. Zelf hebben ze er ook nog een stuk of 500 te verkopen, dus de dealers hebben de handen al vol. In de markt zijn nog duizenden EV’s met acht procent bijtelling, die in december zijn geregistreerd, te verkrijgen. Kortom; het wordt enorm pushen om die Kona’s in Nederland verkocht te krijgen.

Tegelijkertijd is Hyundai Nederland bezig met een enorme terugroepactie voor de Kona. Er moeten duizenden Kona’s terug naar de dealer om het batterijpakket te vervangen. Dit geldt niet voor de ‘Rotterdamse’ Kona’s.

Kia

Deze voorraadauto’s zijn één van de redenen waarom er nog geen zogenoemde commercial policy – de set van afspraken tussen importeur en dealers over de verkoopdoelstellingen, margestructuur en bonussen – voor dit jaar is afgesproken. De importeur wil dealers verplichten deze auto’s op te nemen, maar omdat ze alleen kunnen worden verkocht tegen hoge kortingen zien de dealers dat niet zitten. Ze weigeren de Kona’s te ‘absorberen’ omdat ze hun handen vol hebben aan de eigen voorraad.

Het probleem rond de Kona drukt de verkoopcijfers. Half maart staan de Koreanen nog nipt in de top 20 van meest geregistreerde merken. Het aantal registraties ligt rond de 1.500; een halvering ten opzichte van vorig jaar. Wat het pijnlijk maakt is dat zustermerk Kia, dat in de rest van Europa minder goed presteert dan Hyundai, inmiddels al anderhalf jaar in de top van de verkoopranglijst meedraait. 

Importeur Hyundai Nederland is om een inhoudelijke reactie gevraagd, maar adviseerde Automotive in plaats daarvan om niet tot publicatie over te gaan omdat het artikel “onjuistheden bevat en tendentieus is”. Hyundai was niet bereid, of in staat, om te zeggen welke informatie dan onjuist is.

‘Hyundai Nederland heeft nog tweeduizend elektrische Kona’s op voorraad’ | Fleet&Mobility

‘Hyundai Nederland heeft nog tweeduizend elektrische Kona’s op voorraad’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Dat schrijft vakblad Automotive (inlog vereist). De tweeduizend Kona’s staan, al geregistreerd waardoor ze acht procent bijtelling genieten, in de haven van Rotterdam. Het overschot komt deels omdat de importeur bij de fabriek heeft gevraagd om grote aantallen Kona’s en tegelijkertijd had de fabrikant ze ook nodig om aan de Europese CO2-normen te kunnen voldoen. Hierdoor konden de aantallen niet meer worden teruggeschroefd toen bleek dat de vraag kleiner was dan het aanbod. 

Hyundai-dealers schatten dat deze Kona’s alleen te verkopen zijn met vele duizenden euro’s korting. Zelf hebben ze er ook nog een stuk of 500 te verkopen, dus de dealers hebben de handen al vol. In de markt zijn nog duizenden EV’s met acht procent bijtelling, die in december zijn geregistreerd, te verkrijgen. Kortom; het wordt enorm pushen om die Kona’s in Nederland verkocht te krijgen.

Tegelijkertijd is Hyundai Nederland bezig met een enorme terugroepactie voor de Kona. Er moeten duizenden Kona’s terug naar de dealer om het batterijpakket te vervangen. Dit geldt niet voor de ‘Rotterdamse’ Kona’s.

Kia

Deze voorraadauto’s zijn één van de redenen waarom er nog geen zogenoemde commercial policy – de set van afspraken tussen importeur en dealers over de verkoopdoelstellingen, margestructuur en bonussen – voor dit jaar is afgesproken. De importeur wil dealers verplichten deze auto’s op te nemen, maar omdat ze alleen kunnen worden verkocht tegen hoge kortingen zien de dealers dat niet zitten. Ze weigeren de Kona’s te ‘absorberen’ omdat ze hun handen vol hebben aan de eigen voorraad.

Het probleem rond de Kona drukt de verkoopcijfers. Half maart staan de Koreanen nog nipt in de top 20 van meest geregistreerde merken. Het aantal registraties ligt rond de 1.500; een halvering ten opzichte van vorig jaar. Wat het pijnlijk maakt is dat zustermerk Kia, dat in de rest van Europa minder goed presteert dan Hyundai, inmiddels al anderhalf jaar in de top van de verkoopranglijst meedraait. 

Importeur Hyundai Nederland is om een inhoudelijke reactie gevraagd, maar adviseerde Automotive in plaats daarvan om niet tot publicatie over te gaan omdat het artikel “onjuistheden bevat en tendentieus is”. Hyundai was niet bereid, of in staat, om te zeggen welke informatie dan onjuist is.