Overig

Laatste update:

Jato: Gemiddelde CO2-uitstoot nadert target voor dit jaar

Gemiddelde CO2-uitstoot dichterbij target voor 2020. (Foto: Shutterstock)

Met een gemiddelde CO2-uitstoot van 102,2 g/km is het gemiddelde niet ver verwijderd van de doelstelling van 95,7 g/km.

De gemiddelde CO2-uitstoot van personenauto’s in Europa ligt tot en met augustus van dit jaar slechts 6,5 g/km boven de CO2-doelstelling. Volgens de analyses van onderzoeksbureau Jato is dat een dramatische verschuiving ten opzichte van de cijfers van 2019. De gemiddelde CO2-uitstoot voor 21 Europese landen bedroeg over de eerste acht maanden 102,2 g/km, terwijl dat in 2019 122 g/km was. De doelstelling voor dit jaar is 95,7 CO2-uitstoot.

Volgens de zogeheten New European Driving Cycle (NEDC) is Volvo de meest groene fabrikant. De doelstelling van deze autofabrikant voor dit jaar staat op gemiddeld 110,3 g/km. Eind augustus was het gemiddeld 103,1 g/km waarmee Volvo zijn doelstelling al heeft gehaald. Ook het Duitse BMW zal volgens de Jato-onderzoekers zijn doelstelling halen met een gemiddelde CO2-uitstoot van 103,5 g/km; dat is 0,54 g/km boven de doelstelling van 102,9 g/km. De lobbyorganisatie Transport & Enviroment stelde eerder ook al al dat autofabrikanten die binnen Europa actief zijn, helemaal of al bijna voldoen aan de Europese CO2-normen.

De gemiddeld lagere uitstoot komt volgens Jato vooral omdat het aandeel elektrische auto’s is toegenomen. Daalde het aantal registraties tot en met augustus met 29 procent, is het aantal registraties van elektrische auto’s met 67 procent toegenomen. 

Volgens Jato voldoen de hybrides van Toyota nog steeds niet aan de doelstellingen, terwijl deze goed zijn voor ongeveer twee derde van de registraties van Toyota in Europa. De strategie van Hyundai en Kia om kleine suv’s en compacte auto’s een impuls te geven, lijkt zijn vruchten af te werpen, aldus Jato. De EU is van plan de uitstooteisen volgend jaar aan te scherpen.

  13-1024x558.jpg

Jato: Gemiddelde CO2-uitstoot nadert target voor dit jaar | Fleet&Mobility

Jato: Gemiddelde CO2-uitstoot nadert target voor dit jaar

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Gemiddelde CO2-uitstoot dichterbij target voor 2020. (Foto: Shutterstock)

De gemiddelde CO2-uitstoot van personenauto’s in Europa ligt tot en met augustus van dit jaar slechts 6,5 g/km boven de CO2-doelstelling. Volgens de analyses van onderzoeksbureau Jato is dat een dramatische verschuiving ten opzichte van de cijfers van 2019. De gemiddelde CO2-uitstoot voor 21 Europese landen bedroeg over de eerste acht maanden 102,2 g/km, terwijl dat in 2019 122 g/km was. De doelstelling voor dit jaar is 95,7 CO2-uitstoot.

Volgens de zogeheten New European Driving Cycle (NEDC) is Volvo de meest groene fabrikant. De doelstelling van deze autofabrikant voor dit jaar staat op gemiddeld 110,3 g/km. Eind augustus was het gemiddeld 103,1 g/km waarmee Volvo zijn doelstelling al heeft gehaald. Ook het Duitse BMW zal volgens de Jato-onderzoekers zijn doelstelling halen met een gemiddelde CO2-uitstoot van 103,5 g/km; dat is 0,54 g/km boven de doelstelling van 102,9 g/km. De lobbyorganisatie Transport & Enviroment stelde eerder ook al al dat autofabrikanten die binnen Europa actief zijn, helemaal of al bijna voldoen aan de Europese CO2-normen.

De gemiddeld lagere uitstoot komt volgens Jato vooral omdat het aandeel elektrische auto’s is toegenomen. Daalde het aantal registraties tot en met augustus met 29 procent, is het aantal registraties van elektrische auto’s met 67 procent toegenomen. 

Volgens Jato voldoen de hybrides van Toyota nog steeds niet aan de doelstellingen, terwijl deze goed zijn voor ongeveer twee derde van de registraties van Toyota in Europa. De strategie van Hyundai en Kia om kleine suv’s en compacte auto’s een impuls te geven, lijkt zijn vruchten af te werpen, aldus Jato. De EU is van plan de uitstooteisen volgend jaar aan te scherpen.

  13-1024x558.jpg